CPU 100% svchost.exe

Status
Niet open voor verdere reacties.

SX-SuperFly

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2005
Berichten
219
Ik heb Windows XP opnieuw geinstalleerd, en daarna service pack 2.

Als ik de pc opstart gaat dat nogal langzaam. Als ik dan op het bureaublad kom, dan kan ik na een paar seconden van de taakbalk geen gebruik meer maken (Start, snelstarten, en die icoontjes rechts). Deze zit dan 'vast' zegmaar. Ik kan nergens op klikken, hij reageert gewoon niet.

Als ik ctrl-alt-del doe dan is mijn cpu constant 100%. En dat komt door svchost.exe. Er staat zelf 3x svchost.exe in het menuutje bij processen. Éen daarvan is de boosdoener denk ik, deze stop ik dan, en dan gaat het weer goed. Er staat nog steeds 2x svchost.exe in het lijstje, maar die doen verder niets zegmaar, ik kan nu gewoon weer met de pc werken en de taakbalk doet het ook weer...

Maar kan ik dit ook op een andere manier oplossen? Want dit hoort niet zo te zijn lijkt me nadat ik Windows opnieuw geinstalleerd heb.
 
als het een wat oudere pc is, P3 of eerste P4 dan kan dat goed.

dat is het automatische updateproces van windows wat in het begin van de opstart onderzoekt of er updates zijn, een wat tragere processor kan daar wel even mee zoet zijn
 
Laatst bewerkt:
Heb je misschien de automatische updates aanstaan?

Svchost is een netwerkproces dat wordt alleen aangeroepen door een ander programma, wat contact op internet zoekt, het is niet de werkelijke boosdoener.
 
Ja het is best een oude computer met een amd 3000+ processor.

Maar er staat 4x in het ctrl alt del menu 'svchost.exe'.

En nu heb ik het zelf ook door, als ik die processen beeindig stopt het downloaden van de updates ook (staat naast het klokje rechtsonder), die blijft dan de hele tijd op hetzelfde percentage staan!

Dus in principe is er niks mis, er moeten alleen super veel updates worden geinstalleerd.

En nog ff wat; ik wil een backup maken van het systeem, nu deze nog schoon is. Kan ik gewoon de C:\Windows map backuppen/syncen met syncgood? Of is dat niet de bedoeling van het programma?
 
Ja het is best een oude computer met een amd 3000+ processor.

Maar er staat 4x in het ctrl alt del menu 'svchost.exe'.

En nu heb ik het zelf ook door, als ik die processen beeindig stopt het downloaden van de updates ook (staat naast het klokje rechtsonder), die blijft dan de hele tijd op hetzelfde percentage staan!

Dus in principe is er niks mis, er moeten alleen super veel updates worden geinstalleerd.

En nog ff wat; ik wil een backup maken van het systeem, nu deze nog schoon is. Kan ik gewoon de C:\Windows map backuppen/syncen met syncgood? Of is dat niet de bedoeling van het programma?

daar zou ik een back up programma voorgebruiken zoals van norton (ghost) bijvoorbeeld.
 
Een verse windows installatie met Service Pack 2 heeft idd nogal wat updates nodig. Alleen de eerste update is niet zo groot die bestaat namelijk uit eigenlijk alleen maar een nieuwe update versie.

Kan het zijn dat je inmiddels al op de update site bent geweest en gekozen hebt voor microsoft updates ipv windows updates, dat gaat namelijk met enige regelmaat fout.

Voor de rest zou ik pas een backup (image) maken als je bij bent met de updates, anders moet je de volgende keer weer.

Het volledig updaten kan idd wat tijd in beslag nemen, op een PIII 500 Mhz duurd dat bij mij ongeveer 2 uur.
 
Wat is het verschil tussen windows updates en microsoft updates? In mijn startmenu staat een snelkoppeling naar windows updates en microsoft updates, en ik kom bij allebei op dezelfde site uit...
 
Aangezien je een koppeling naar microsoft updates hebt heb je dus aangegeven dat je dat wilt gebruiken, misschien is het gebeurd terwijl je je daar niet bewust van was, maar het is wel gebeurd.
Beide sites zien er idd bijna hetzelfde uit, maar er is een klein verschil. Ik kan het verschil op dit moment niet zien aangezien ik het weer verwijderd heb omdat het bij mij ook problemen gaf. Eén ding scheelt, het is ook weer makkelijk uit te zetten.

Als het goed is zie je als je naar Microsoft updates gaat aan de linkerkant een aantal opties. Eén daarvan is "instellingen wijzigen". Als je op die pagina bent kun je helemaal naar beneden scrollen en een vinkje zetten bij: "Microsoft Update-software uitschakelen en alleen Windows Update gebruiken". Klik vervolgens op "Wijzigingen nu toepassen".

Na een herstart zou alles weer normaal moeten werken en zou de snelkoppeling naar Microsoft updates ook weer verdwenen moeten zijn.
 
Bedankt! Ik heb dat microsoft ding weggehaald en gebruik nu alleen windows updates. Maar updates voor microsoft office, hoe gaat dat nu dan?
 
En heeft het al verbetering opgeleverd?

Office updates zul je apart moeten doen. Gewoon in een office porgramma naar het menu help gaan en daar kiezen voor "controleren op updates".
 
Ja het is idd verbeterd, geen last meer van een overladen cpu.

Maar waarom draaien er soms dan 5 of 6 van die svchost dingen? En als je één wegklikt dan gaat je pc gek doen, toen ik dat deed kreeg ik een hele rare lettertype met allemaal van die icoontjes...
 
Het zijn allemaal interne windows processen. Kunnen voor diverse dingen gebruikt worden, waaronder dus de updates regelen. Wat ze allemaal nog meer doen weet ik zo niet, maar je zou eens met google kunnen zoeken.
 
Zelf de ervaring, dat ik in elk geval eerst een goede virusscanner en firewall op de PC zet (en update) vóórdat ik, op een nieuw geinstalleerde PC, Windows updates ga ophalen.

Eens grote problemen gehad met het vastlopen van Windows steeds tijdens het updaten van Windows op een net geinstalleerde schone PC zonder virusscanner.
 
'svchost.exe'

Het is heel gewoon dat er meerdere 'svchost.exe' Processen lopen tot wel 5 of 6 Het is een protocol voor het netwerk. Er bestaan wel malafide versies. Maar het is dus gewoon als er meer actief zijn. Het is dus niet persé een virus.
 
Dit probleem kan voorkomen als Office2003 geinstalleerd is.

Workaround is-> ga naar microsoft update -> Instellingen wijzigen, scroll naar beneden en klik aan dat je Microsoft update uit wilt schakelen en Windows update wilt gebruiken. Nu kun je windows gewoon weer automatisch laten updaten. Het enige probleem is dat je Office en andere mogelijke MS producten (visual studio etc.) handmatig moet updaten.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan