CPU 105 Graden na schoon maken!

Status
Niet open voor verdere reacties.

ShaneBelles

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2014
Hallo Mensen,

Ik heb gister avond mijn computer schoon gespoten wat ik wel vaker doe zonder problemen. Gister was dat anders. Toen ik mijn pc weer op startte en ik even erop zat viel mijn pc uit en zei CPU ERROR 71 graden(Bios). Toen deed ik de voeding er in en er uit. Toen starte hij weer op en ging ik Speed fan downloaden(Ik kwam gewoon weer op het bureau blad). Speed fan zei dat mijn pc 105/110 graden was. Ik weet niet hoe dit komt, heb ik iets kapot kunnen spuiten? Of kon er wat anders raars aan de hand zijn ik snap er niks van en ik kan nu niks met mijn pc want als je met 105 graden je cpu gebruikt dan weet je dat hij het niet lang gaat overleven. Ik zoek dus naar een oplossing daarom deze topic.
Ik heb een Intel I5 proccesor nu kleine twee jaar oud volgens mij.

Alvast bedankt ik hoop op een antwoord want ik zit er erg mee!

Met vriendelijke groeten,

Shane

Enige wat ik mij kan bedenken is dat de koelerfan gaar is, heb je hem wel met je vinger oid tegen gehouden tijdens het schoonspuiten? Draait hij uberhaubt nu nog?

Toen ik mijn pc weer op startte en ik even erop zat viel mijn pc uit
Letterlijk op je pc gezeten??

Heb je iets aangeraakt wat nu los kan zitten of heb je je cpufan eraf gehaald en daar iets verkeerds gedaan, zonder dat je het weet?
Fan wel aangesloten op het moederbord?

En de voeding er in en er uit? Heb je de hele voeding eruit gehaald of wat?
Na inzetten alles wel goed gedaan met stekkertjes, niets vergeten of juist verkeerd aangesloten? (kan haast niet maar goed, je weet maar nooit)
Even goed vertellen wat je nu precies gedaan hebt.

Nee heb er niks uit gehaald, heb er niet aan gezeten alleen er op gespoten. De fan draaid ook nog en volgens mij is hij ook hellemaal niet heet.

Ik heb hem gewoon schoon gespoten daarna ging mijn pc raar doen en was hij 105 graden. Ik denk misschien dat de sensor kapot is, want me pc valt niet uit wanneer hij 105 graden is. Ik heb ook niet me kooler eraf gehaald. Ik heb wel heel hard met zon spuit al het stof er uit gespoten.

Ik denk dan dat de fan gewoon stuk is, ook al draait hij gewoon. Zo duur is een fan niet, grote kans dat het dat is als je verder geen gekke dingen hebt gedaan. En altijd schoonspuiten met beleid en je fans tegenhouden.

Toch vind ik raar dat precies daarna mijn hele fan gek deed. Klopt het dat een kan lost zit en de andere kant vast (van die fan die op de cooler zit)

Als je nu een stock/standaard koeler hebt, gewoon terug kopen. Van intel dus. Even kijken welke socket je hebt. Als je een aftermarket koeler wil kun je het beste reviews lezen op internet of bij de lokale computerwinkel binnen wandelen.

Laatst bewerkt:
Je zegt dat je het koelblok hebt losgehaald, dan moet je natuurlijk wel weer opnieuw warmtegeleidende pasta aanbrengen ;) De lucht(bellen) die je er nu tussen hebt gestopt geleiden de warmte erg slecht namelijk.

Tevens: 105 graden is sowieso een verkeerd uitgelezen waarde, want dan had je pc allang uitgevallen ver daarvoor (ter bescherming van de processor).

EDIT: sorry, las over het woordje niet heen, het koelblok is er dus niet vanaf geweest....

Laatst bewerkt:
Ook ik denk dat je koeler of kapot is, of los zit.
Welke proccessor heb je?
Een aftermarket koeler is vele malen beter dan een stock koeler.
En goede zijn al te krijgen vanaf €20.
Laat even weten wat je voor cpu(socket) hebt en er zijn hier genoeg mensen die je kunnen helpen.

Om je huidige situatie op te lossen kan je het volgende doen:
sluit je PC af, haal stekker uit de voeding.
en doe het volgende:
https://www.youtube.com/watch?v=ck-6yzbaWKo

Je zegt dat je het koelblok hebt losgehaald, dan moet je natuurlijk wel weer opnieuw warmtegeleidende pasta aanbrengen ;) De lucht(bellen) die je er nu tussen hebt gestopt geleiden de warmte erg slecht namelijk.

Tevens: 105 graden is sowieso een verkeerd uitgelezen waarde, want dan had je pc allang uitgevallen ver daarvoor (ter bescherming van de processor).

Nou, dat lees ik nergens?
(heb mijn bril niet op, maar als dat zo is, ja en je vergeet opnieuw koelpasta, dan heb je het haasje wat de temp aangaat.

Maar ik vroeg aan hem, wat hij nu precies gedaan had, ook met zijn voeding!

Daar krijg ik geen antwoord op. Een voeding eraf en er weer in zetten, zoals de TS zegt dat hij gedaan heeft, kan natuurlijk dat deze niet meer goed erin gezet is.
Losse kabeltjes, kabeltje vergeten.....etc. etc.

Een aftermarket koeler is vele malen beter dan een stock koeler.
Als het al een oude pc is, zou ik geen dure fan meer aanschaffen, zonde van je geld. Dan volstaat een simpele fan van Intel ook wel.

Laatst bewerkt:
...
Als het al een oude pc is, zou ik geen dure fan meer aanschaffen, zonde van je geld. Dan volstaat een simpele fan van Intel ook wel.

... Ik heb een Intel I5 proccesor nu kleine twee jaar oud volgens mij....

shane, heb je een i5-75x i5-25xx i5-35xx ? Dan weten we welk socket je gebruikt!
Aan de processor te zien lijkt het me geen oude PC!

Shane, wat heb je precies gedaan met de voeding? Omschrijf je nader..!?

Controleer :
1) of de CPU fan draait, (eventueel of hij hard of zacht draait, dit kan je soms in je bios aanpassen).
2) maakt hij raar geluid, loopt de fan wellicht aan?
3) zijn er koelvinnen scheef?
4) zit de koeler wel stevig en goed op de processor?
5) Zit er (voldoende, nieuwe) koelpasta tussen de processor en de koeler?

Jammer dat TS niet reageert meer na al onze input.. Ik heb erg het idee dat hier veel eendagsvliegen komen. Die registreren zich omdat ze een probleem hebben en zie je daarna niet meer, of reageren niet meer.. Beetje jammer..

Jammer dat TS niet reageert meer na al onze input.. Ik heb erg het idee dat hier veel eendagsvliegen komen. Die registreren zich omdat ze een probleem hebben en zie je daarna niet meer, of reageren niet meer.. Beetje jammer..
daar heb je wel een punt ik zie het de laatste tijd ook steeds vaker best wel vervelend

Kom op, het is 2 dagen geleden! Mensen hebben meer te doen dan alleen hier hangen. ;)

Wie weet is hij met dat ding naar een pc boer gegaan of heeft hij avonddienst of weet ik veel.

Als die met een week nog niets heeft laten horen, dan pas kan je zeggen dat we niets meer horen. En dat zie inderdaad steeds meer gebeuren hier op het forum.
Of geen feedback meer dat het gelukt is of zo. En dat vind ik wel jammer, want wij steken er energie in om mensen te helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan