Cpu 25%

• Onderwerp starter Onderwerp starter LenR
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LenR

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2013
Hallo allemaal,

ik gebruik een laptop, een HP Pavilion dv6-6150SD, waarvan de CPU soms ineens naar 25% gaat en ook zo blijft totdat de laptop opnieuw wordt opgestart. Soms krijg ik ook een blue screen als ik probeer af te sluiten. Het proces System neemt de 25% in beslag. Mijn 4 cores wisselen die 25% af, elke seconde gaat er een andere core naar 100% en dat blijft zo doorgaan (willekeurig patroon). Hierdoor wordt de laptop enorm langzaam. Het gebeurt zowel met als zonder netstroom. Soms als ik bezig ben en soms als ik hem gewoon aan laat staan. Ik heb dus geen idee waardoor het wordt geprovoceerd. Ik heb een screenshot toegevoegd van Process Explorer, misschien is dat handig. Daarin kun je zien dat iaStor.sys de 'schuldige' is..
screenshot.jpg
Extra info:
Processor: Intel Core i5-2410M @ 2.30 GHz
4 GB RAM
64 bits Windows 7

Kunnen jullie mij helpen om dit probleem op te lossen?
Thanks!

Laatst bewerkt:
Hoi,
Lijkt mij een driver probleem.
Mocht je goed zijn in engels, dan raad ik het aan om dit artikel even door te lezen.

Gebeurt het ook als je de pc in de veilige modus opstart?

Heb even gegoogled, en meerdere mensen hebben problemen met iastor.sys. De kans is er dat het een virus is (het proces/bestand is nodig voor je pc, het is een SATA driver)
Heb je toevallig een SSD in je laptop zitten?

Heb nog iets gevonden. Het kan te maken hebben met je harddrive die zichzelf na 20 minuten op slaapstand zet. Het is zeker het proberen waard:
Ga naar start>configuratiescherm>hardware en geluiden>energiebeheer. Dan staan er hoogstwaarschijnlijk 3 energieschema's: Gebalanceerd, energiebesparing, en hoge prestaties.
Het maakt niet uit welk schema je geselecteerd hebt, maar klik naast het geselecteerde schema op ''Instellingen voor beheerschema bewerken''. Klik dan op ''Geavanceerde energie instellingen wijzigen''
Nu komt er een schermpje omhoog. Klik op het plusje naast het kopje Harde schijf. Zet dan het aantal minuten waarna de harde schijf zich uitschakelt op 0 (Nooit).
Druk op ok/toepassen en start je pc opnieuw op om te kijken of het gewerkt heeft

Laatst bewerkt:
Hey, bedankt voor de hulp. Het probleem is helaas nog niet opgelost. Ik heb een paar weken gewacht en geobserveerd. Ik heb ervoor gezorgd dat mijn harddrive niet meer in slaapstand gaat. Het lijkt erop dat het probleem minder vaak voorkomt, maar zo nu en dan komt het dus toch weer terug.

Mijn harddrive is een ST9500420AS Momentus 7200.4 SATA.

Verder is het niet echt mogelijk om na te gaan of het ook gebeurt in veilige modus, gezien het probleem niet altijd voorkomt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan