CPU 4-pin connector kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

denven

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2007
Beste ,

Ik heb een raar probleem, tenminste, iets wat ik zelf dus eerder niet heb meegemaakt.
Op een avond zat ik te gamen met mijn neefje, waren wat aan het praten op Skype, en ruik opeens een lichte brandgeur...
Ik dacht, zal buiten wel zo'n lucht hangen van die openhaarden!
Uiteindelijk zo'n 10 seconden later, zeg ik dat tegen mijn neefje, 'Wat ruikt het aangebrand hier...'
Nog geen 3 seconden later, computer uit , doet niks meer! K*T!

Eerst dacht ik dat mijn voeding doorgebrand was, dus had ik een nieuwe voeding besteld.
Vandaag deze geleverd gekregen, ik blij, aansluiten die hap! YES!
Niks dus... een kleine tik en het was weer stil.
Nou heb ik dus vervolgens de 4-pin connector los gehaald van het moederbord..
Al het overige hardware nog aangesloten gelaten, en jahoor! Toen ging opeens alles weer knipperen en branden in mn kast..
Maar tuurlijk geen beeld.. Want via via gehoord dat die aansluiting dus voor de CPU dient.
Ik dacht, misschien verkeerd aangesloten, dus nog een keer geprobeerd, en weer een kleine tik, van 'ik ga aan, maar toch lekker niet!' .

Heb ook de BIOS batterij vervangen door een nieuwe, je weet maar nooit natuurlijk! :P
Nou, gewoon hetzelfde verhaal helaas..

Ik heb mijn voeding retour gestuurd en wacht op creditering, en zal dan een nieuw moederbord bestellen,
omdat ik toch denk dat daar iets is doorgebrand, al kan ik geen brandplekken ontdekken..

Toevoegingen:
- 3 verschillende voedingen getest, elk doet hetzelfde verhaal met die 4-pin connector. Aangesloten = niks, Niet aansloten = aangaan

Wat denken jullie dat het is?

Zie plaatje voor de 4-pin connector, welke ik bedoel.
DSC_2196.jpg

ps: deze heeft precies wat ik heb, en daar wordt het moederbord defect verwacht..
http://www.tomshardware.co.uk/forum/325900-30-running-plugged-power-connector

Laatst bewerkt:
Hallo,

Word nieuw moederbord dat heeft die ook kapot geschroeid zeg maar.. ook doorgebrand.

OOK doorgebrand?
Mijn eigen voeding doet het wel op andere computers..

Op dit moederbord heb ik 3 verschillende voedingen getest, en elke keer wanneer die 4-pin connector er op aangesloten wordt, is het 'aan uit' direct achter elkaar..
En wanneer die NIET is aangesloten, gaat alles gewoon draaien,knipperen en branden qua hardware.. Dat zou die anders ook niet moeten doen wanneer het de voeding betreft lijkt mij.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

"Wat denken jullie dat het is?"

Zo goed als zeker dit :

De zwarte connector op uw foto leverd 12v voor de c.p.u. (via spoelen , condensatoren en mosfet's) te zien op uw foto.

Tevens te zien ... zilverkleurige "tonnetjes".

Dit zijn condensatoren die zorgen voor afvlakking.

Deze zijn frequent de hoofdoorzaak van voortijdig sneuvelen van een motheboard.

In uw geval zijn er deftige exemplaren gemonteerd , die tegen een stootje kunnen , en zijn deze volgens mij niet defekt.

Het enige die nog overblijft (met deze symptomen) , zijn 1 of meerdere gesneuvelde mosfet's. (zwarte blokjes met 3 pootjes) op uw foto.

Indien je geluk hebt , zijn deze kortgesloten , en is dit het enige defekt ... indien je pech hebt , is de c.p.u. ook meegesneuveld.

Dit herstellen voor een leek ... zonder de nodige meet/soldeerervaring is onbegonnen werk.

Er wordt geen ouderdom / merk van iets vermeld , meest voorkomende oorzaak ...

Rimpel op de voedingsspanningen (van de hoofdvoeding) door ouderdom (uitgedroogde condensatoren)

Of dit zo is in dit geval is niet te zeggen met de geleverde info en zonder de nodige metingen te doen.

Peter

Laatst bewerkt:
Dat duid erop dat die aansluiting de geest heeft gegeven

Vandaag krijg ik mijn nieuwe moederbord binnen, en dan zal het snel duidelijk worden.
Dan heb ik ook nog de nieuwe voeding liggen, waarvan ik dus eerst dacht dat het de voeding was.. maar die draait dus gewoon.

Ik zal straks even een antwoord plaatsen wanneer het weer werkt!

Laten we dan maar niet hopen dat de CPU ook gesneuveld is! Daar heb ik nou net geen trek in :(

Is dit systeem jouw huidige systeem? http://www.helpmij.nl/forum/systemspecs.php?userid=70986
Worden dergelijke moederborden nog nieuwe verkocht? Je kan niet zomaar een moederbord kopen, hij moet wel compatible met je onderdelen zijn. Ws. gebruik je nog AGP en IDE en veel moderne moederborden hebben die aansluitingen niet meer, vervangen door PCI-e en SATA3 of SATA6.

Hahah! Nee!
Ik doe zelf ICT niv 3, ben al sinds mijn 12de bezig met computers, maar dit probleem was ik nog nooit eerder tegengekomen.
Maar qua hardware compatibiliteit heb ik gelukkig wel degelijk verstand van :P
Ik zal dit even aanpassen naar het volgende:

Mobo: MSI 770-G45
CPU: AMD Phenom II X6 1055T
Cooler: Coolermaster V8
Voeding: Huntkey 720W dacht ik, anders 750W .. heb een eventuele nieuwe klaarliggen (Coolermaster 700W)
Memory: 16GB DDR3-1333Mhz (Ja ik weet het, 16gb is eigenlijk meer dan zat, maar gebruik zware applicaties zoals video renderen etc etc)
Video: Nvidia GTX295 1,8GB
2x HDD 500GB SATA 7200RPM
1x Extern WD 2TB

EDIT: Systeem aangepast @ Profiel

Deze komt zo binnen via de post:
ASUS M5A78L/USB3

Compatibel met de hardware waarover ik beschik.

Oké. Je hebt nu wel een aardige pc, zelfde behuizing gehouden? Die pc kan nog wel enkele jaren mee maar zal niet de huidige games meer kunnen spelen.
Ik hoop dat je probleem nu is opgelost!

ja zelfde behuizing inderdaad!
Mooie ruime en vooral makkelijke kast :)

Battlefield 3 ging nog aardig soepel op high 1680x1050.
Simcity 2013 ook gewoon vloeiend.

Zolang ik deze 2 kan doen, vind ik het ook wel goed haha :P
Ben verder niet echt zo'n gamer meer!

Hey bedankt voor jullie antwoorden, ik zal straks nog even een reactie plaatsen wanneer het is opgelost!
Dus nog geen slotje :P

Even een late reactie nog, het probleem is opgelost!
Moederbord is dus vervangen en alles werkt weer naar behoren :)

Nee, helaas niet! Wel mooie kast inderdaad!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan