CPU Affinity - Op gebruikersbasis

Status
Niet open voor verdere reacties.

PSVSupporter

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2009
Ik weet dat je met 'bind' een proces specifiek kunt toekennen aan een CPU.

Ik heb een server met 4x quad processor, dus 16x cpu in Linux.

Wat ik zoek is een 'bind' mogelijkheid op gebruikersniveau. Ongeacht wat die gebruiker opstart, dit moet voor die gebruiker altijd plaats vinden op CPU0 (bijvoorbeeld).
Alle andere gebruikers zijn 'vrij', behalve dan processor CPU0, dus CPU1 t/m CPU15.

Ik wil dit doen, om zekerheid te creëren dat bepaalde processen altijd lopen, ongeacht de drukte op de andere cores.

Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen?

"bind" is overigens een Linux DNS server programma .. Dus hoe je dat verbind aan het verbruik aan de diverse core's binnen je CPU, dat ontgaat mij eigenlijk een beetje ;)

Maar op zich snap ik waar je heen wilt, en in theorie is dat ook prima mogelijk, echter in de praktijk wordt het een ander verhaal ..

Je vervalt dan al gauw in het 'rommelen' met je kernel, wat op zich ook prima te doen is, echter niet door een beginnende Linux gebruiker ;)

Voor de rest .. Is Linux prima in staat om de diverse taken te laten draaien, ook al zijn er meerdere gebruikers actief op je systeem (het is niet voor niets een multi user systeem!) ;)

Als ik jou was, zou ik eens een nader onderzoekje instellen op het commando: "nice" binnen Linux ;)

Daarmee kun je wel de prioriteit instellen voor bepaalde taken die je wilt uit laten voeren ...

Suc6! :thumb:

Thanks voor de info, maar helemaal beginnend ben ik nog net niet ;-)

In de linux omgeving waar ik het over heb, praat je over ca. 300 gebruikers die gebruik maken van een WMS systeem. Een gebruiker kan diverse verschillende programma's gebruiken (zijn er ca. 5000), waarvan ca. 80% optimaal werkt. Juist die andere 20% veroorzaakt performance problemen als zij teveel opgestart zijn. Vandaar dat ik een deel met nice kan oplossen, door ze simpel zo op te laten starten.

Er is echter ook sprake van verschillende afdelingen, waarvan er 1 (de warehouse zelf) altijd voorrang moet krijgen op de server. Als die 20% zware programma's draaien, moeten de processen die door de warehouse zijn opgestart daar niet of nauwelijks hinder van ondervinden. En juist dat is hetgeen wat ik op wil lossen. Ik wil die specifieke gebruikers een hogere prio geven. Het liefst zou ik deze omgeving 'dedicated' processors toe kennen.

En w.b. bind, hiermee bedoel ik net zoiets mee als affinity: toekennen van een programma aan 1 of meerdere CPU's.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan