cpu belasting dvd branden

Status
Niet open voor verdere reacties.

damasterman

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2005
hallo
het volgende
syst1: celeron 2.6ghz, 256 ddr ram en 80 gig schijf. Dell nieuwe pc, nieuwe installatie
syst2: siempron2800+ , 512 ddr ram en 2 x 20 gig schijf. eigen in elkaar gezet systeem.

Ook vandaag beiden uitgerust met de nec nd3540 burner. Als ik een dvdrw op syst2 brand met 4 x heb ik nauwelijks (lees vaak 0%) cpu belasting, heel stabiel dus. Maar dit zelfde op systeem 1 zelfs al op 2,4x geeft vrijwel continu 100% belasting waardoor het vrij onstabiel is en langer duurt. Waar kan dit aan liggen?

niet naar gekeken eigenlijk, is het systeem van dell de simpelste 2400, en die was al geinstalleerd. Er zat een dvd-speler in die jumper heb ik op master gezet en de brander op slave...

Geplaatst door damasterman
hallo
het volgende
syst1: celeron 2.6ghz, 256 ddr ram en 80 gig schijf. Dell nieuwe pc, nieuwe installatie
syst2: siempron2800+ , 512 ddr ram en 2 x 20 gig schijf. eigen in elkaar gezet systeem.

Ook vandaag beiden uitgerust met de nec nd3540 burner. Als ik een dvdrw op syst2 brand met 4 x heb ik nauwelijks (lees vaak 0%) cpu belasting, heel stabiel dus. Maar dit zelfde op systeem 1 zelfs al op 2,4x geeft vrijwel continu 100% belasting waardoor het vrij onstabiel is en langer duurt. Waar kan dit aan liggen?

maakt dit veel verschil?
naar mijn weten de hdd op ide1 en de dvdrom/rw op ide 2 toch...

nee idd, met de specificaties mag je geen 100% belasting krijgen, ook al zou de voorkeur op ide master / slave anders kunnen liggen.

Denk dat er een conflict is met de aspi-driver en/of udma. Heb je meerdere programma's geinstalleerd?
Controleer wel of de ide-controller over de (laatste) juiste drivers in apparaatbeheer beschikken.

Succes! :thumb:

1.drivers voor ide apparaten? zijn die er? :rolleyes:
2.wat voor programma's bedoel je? als je t over video programma's hebt ja powerdvd/ windows media.
3.hoe kan ik makkelijk checken of die udma/ide goed staan, misschien een programma ofzo? of waar kan ik kijken

nee, ik bedoel niet drivers voor ide-apparaten, maar wel voor de controller zelf (zie apparaatbeheer / ide ata/atapi controllers).

je dvd-drive wordt via een aspi driverbestand aangestuurd.
Gebruik je nero? via de infotool van nero kun je een hoop info krijgen over je systeem en udma en heel veel andere instellingen over je hardware!

Hoop dat dit voldoende info voor je is. :thumb:

dma moet dus aan staan neem ik aan, maar hoe kan ik zien of de aspi driver goed is of niet. Of maw hoe kan ik deze opnieuw installeren for sure..

Heb je Nero 6?

Ik ga ervan uit dat je dit gebruikt, zoniet, dan kun je een gratis trial downloaden.

Start het programma Nero InfoTool.
Het programma analyseert je systeem.
Vervolgens ga je naar tabblad ASPI.
In de keuzelijst zie je welke ASPI-drivers gevonden zijn.
Bij mij bijvoorbeeld is er geen windows ASPI-driver geinstalleerd of van andere programma's.
Die van Nero staat (1) ook in de lijst en geeft via de groen balk onderaan (2) aan dat de driver correct is geinstalleerd en goed functioneert.

Mocht je meerdere drivers zien, en er wordt aangegeven dat ze niet goed werken of geinstalleerd zijn, kun je verder graven bij het betreffende programma.

Zie afbeelding!

Succes !:thumb:

Bijlagen

• infotool.jpg
    infotool.jpg
    37,4 KB · Weergaven: 39
ok bedankt, dit zal ik kijken. Ik heb bij configuratiescherm/systeem/apparatenbeheer/primair ide & secundair ide gevonden dat je daar kunt aflezen of dma (is dit udma bedoeld? :confused: ) aanstaat ja of nee. Kun je anders nog iets checken?

Groeten en bedankt zover!:thumb:

denk dat ik het gevonden heb. ik weet het nog niet zeker omdat ik geen schijven bij me had om te testen, doe ik morgen dan post ik het definitieve resultaat.

Hij gaf namelijk aan dat de dvd brander op PIO modes stond en niet op ultra dma, dit kwam door een of andere instelling in de bios. Veranderd en nu staat er ultra dma 2 bij zowel dvdrw als dvdrom, bij de hdd udma modus 5. Verder ontbrak de aspi van system, nero had m wel, ook deze geinstallerd. Heb er een goed gevoel bij.

Bis morgen :thumb:

denk ook dat je het probleem nu te pakken heb.

Een system-aspi is trouwens niet vereist.
Als die van je brandprogramma's, zoals Nero, er maar in staat en goed zijn geïnstalleerd.

Succes en de garoeten! :thumb:

ja probleem opgelost, nu slechts 2-4 % cpu belasting! En daarmee heel stabiel!!

bedankt hiero :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan