CPU continue te heet - beschadigd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bommeldings

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2012
Hallo techneuten :)

Tijd geleden, helaas accountgegevens vergeten dus nieuwe gemaakt :p

Ik heb een probleem (anders was ik hier niet :cool: ) en wel het volgende:

Mijn Acer Aspire 9920 laptop (nou ja, laptop...) van 4 jaar oud slaat sinds een tijdje steeds weer vast. Met vastslaan bedoel ik dat alles "bevriest", geen beweging meer op het scherm - muis ook niet. De ventilator blijft constant doordraaien en als ik de boel niet uitzet (stekker los/uitknop gedrukt houden) blijft hij zo staan. Voorheen met Vista, nu met Win7. Ik dacht meteen aan oververhitting dus ben op zoek gegaan naar manieren om de temperaturen te bekijken en ja hoor: CPU cores (Intel Core2 Duo T7300) heel snel op 100% belasting en dan binnen no time 100 graden. TjMax is 105.

Als eerste heb ik Vista vervangen door Win7 omdat dat al 4 jaar liep en hier en daar aan het stotteren was, om dat als oorzaak uit te sluiten dus een schone Win7 installatie. Wonder boven wonder ging dat redelijk goed, zonder "freezes" op kritieke momenten. Ik heb de laptop compleet uit elkaar gehad en schoongeblazen, de thermische pasta vervangen en het processorvoltage omlaag gebracht (zgn. "undervolting") maar het probleem blijft. Koelplaten heb ik niet geprobeerd, maar aangezien het "undervolten" niets verandert (ook bij lage voltages vliegt de temp naar 100 graden) vermoed ik dat de processor gewoon beschadigd is en daardoor heel snel te heet wordt. Dat, of de sensoren zijn kapot, maar volgens mij zitten die in de CPU dus dat kan ik niet veranderen.

Is deze redenering correct? Kan de processor inderdaad zo beschadigen dat hij veel sneller oververhit? Een nieuwe processor is goedkoper dan een nieuwe laptop (vooral een met 20" scherm - die heb ik nog niet gevonden) maar 100 -150 € is toch ook een bak geld om weg te gooien...

Alvast bedankt voor de hulp!

Laatst bewerkt:
heb je ook gechecked of de fan van je laptop uberhaupt wel draait?
meschien verkeerd gemonteerd?

Ja, fan draait, zolang de laptop "normaal" werkt met verschillende snelheden en zodra 'ie hangt constant. Er is maar 1 manier om hem te monteren, anders passen de schroeven niet en sluit hij niet aan op de koelribben waar hij zijn lucht door naar buiten blaast.

tjah Acer heb er niet veel goeds over te zeggen meschien helpt Reflowen nog maar dat raad ik alleen als laatste red middel aan
denk niet dat hier nog garantie opzit

Je bedoelt reflowen als in de solderingen "herstellen"?

Mijn vraag is meer of het nut heeft een nieuwe processor aan te schaffen, of dat de huidige niet kapot is en een nieuwe het probleem dus niet zal verhelpen....

Maak eerst eens het processor-onder-voltage ongedaan, & ga dan analyseren welk(e) proces(sen) die enorme belasting veroorzaken.
Want als je processor kapot is, start je computer gewoon niet meer op. Helemaal niet...

Voltages zijn alweer gewoon, heb ik meteen weer teruggezet toen bleek dat het niets veranderde. Processen kunnen niet veel zijn, ik heb er een schone Win7 installatie opgezet en ben toen meteen de temperaturen/processorbelasting weer gaan bekijken. Het zijn eigenlijk al de normale programma's zoals browser of een installatietoepassing en de belasting schiet omhoog.

Wat ik zo raar vindt: eigenlijk is er niets aan de computer veranderd vóór het fenomeen zich voordeed. Ik moet wel bekennen dat ik voordien de temperaturen niet en de belasting nauwelijks in de gaten hield, maar ik kan me niets anders voorstellen dan problemen door iets passiefs zoals hitte. Maar zoals gezegd, alles is schoongemaakt en zelfs met minimale installatie gaat het mis. Als hij net aan is na afgekoeld te zijn dan ligt de temp zo rond de 40, draait hij een tijdje onbelast gaat dat naar rond de 60-65. En zodra er dan dus maar iets aan belasting komt vliegt het omhoog naar 100 graden.

Als de boel "bevriest" kan ik hem wél met de aan/uit knop uitzetten (lang gedrukt houden), of met de stekker van de PSU. Hij laat zich dan niet meteen opstarten, bij het drukken van de knop lichten alle knoppen even kort op en gaan dan weer uit. Pas na een minuut of zo laat hij zich weer inschakelen. Dat lijkt mij op een veiligheidsmechanisme, dus denk ik aan hitte. Aan software k#an het eigenlijk niet liggen, want dat is allemaal verwijderd en/of vernieuwd en het probleem is er nog steeds.

Dan vraag ik mij dus af: als nu alles schoon is, zowel hard- als softwarematig, waarom is het probleem er dan nog? Dan moet er wel iets defect zijn - toch?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan