CPU Defect of toch niet compatible ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

zToRm

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2004
Berichten
25
Ik heb voor mn Asus K8V-Deluxe moederbord een nieuwe CPU gekocht (AMD 64 3700+ S754 boxed).
Natuurlijk heb ik op de site van Asus gekeken en uitgezocht of deze CPU compatible zou zijn, en dat was ie idd mits er een bepaalde bios versie of hoger zou zijn.
Ik had idd een "oude" bios en heb deze succesvol geflashed met de laatste bios van Asus, voordat ik de cpu ging plaatsen.
Met mn oude CPU heb ik gekeken of alles goed werkte en dat was ook idd zo, absoluut geen enkel probleem.

Nadat ik de oude cpu (64 3200+) had vervangen door de nieuwe kreeg ik netjes van de bios een waarschuwing dat er een andere cpu was geplaatst en of ik naar de bios-setup wou gaan of dat ik de oude instellingen wou behouden, natuurlijk ben ik naar de setup gegaan om alles te controleren en zonodig te wijzigen.
In mn bios werd netjes het type CPU met bijbehoorende speeds aangegeven, ik heb alles na gelopen en heb verder niets veranderd omdat alles op "auto" staat, en alles dus netjes automatisch had ingesteld.
Nadat ik in de bios F10 heb gegeven en reboot start Windows op, er kwam gelijk een venster met dat er een aantal registerwijzigen met succes waren uitgevoerd, en alles starte probleemloos op.
Na een half uur probleemloos te draaien (ook de temps waren goed) heb ik de pc gereboot, windows (XP SP2) starte niet op maar gaf een BSOD met de foutmelding :
Code:
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

blablablablabla het bekende verhaal van : als je voor het eerst dit venster ziet ........enz

Stop : 0x000000050 (0xfffffff4, 0x00000000, 0x8B2CAF, ox000000000)

Deze stopfout zou iets te maken kunnen hebben met een brak geheugen of een brakke hdd, ik heb het geheugen getest dmv oude cpu, en mn hdd`s (3 schijven waarvan 1 s-ata) doen het ook zoals het hoort met de oude cpu.

Ik heb geprobeerd om met de nieuwe cpu op 1 van de schijven (andere niet aangesloten ook de s-ata niet) XP te installeren met als resultaat dat als tijdens de setup na het laden van bestanden het installeren moet beginnnen dat de pc gaat rebooten (normaal na het laden van de setup bestanden gaat beeld op zwart met linksboven een knipperende cursor om daarna te gaan naar partitie indelen enz)

Heb met de oude cpu hetzelfde gedaan met een werkende XP als resultaat heb windows laten updaten en alle laatste drivers geinstalleerd, dus een volledig up to date clean systeem.
Weer de nieuwe cpu geplaatst, het bios riedeltje weer doorlopen, daarna moet XP opstarten en ......... BSOD

Ik heb nu echt alles geprobeerd, alles volledig geupdated ook bios, geheugens zijn okee, hdd`s zijn okee ... ik snap het niet meer .
Ik heb de CPU nieuw uit de boxed verpakking gehaald, kan deze na en half uur al kapot zijn gegaan op een volgens Asus compatible bord met een volledig up to date bios en windows installatie ?
Heb dat nog nooit meegemaakt, ik ben 31 heb al ruim wat jaartjes aan pc`s geknutselt maar dit is een raadsel.

EDIT\ Ubuntu(Linux) start ook niet op met de nieuwe CPU en installeren wil ook niet

Wie heeft misschien nog een tip ?

Alvast bedankt Marco
 
Laatst bewerkt:
IK heb deze : "K8V Deluxe BIOS 1011", dus niet de Beta versie zoals al velen hadden gevraagt ;)
 
heb je load defauld gekozen in je bios
 
Geplaatst door gekky29
heb je load defauld gekozen in je bios

Nee na het plaatsen van de nieuwe cpu krijg je de melding dat er een andere cpu is geplaatst met de vraag of je naar de bios setup wil gaan of wil opstarten met behoud van de vorige instellingen.
Ik ben natuurlijk naar de bios setup gegaan en alles gechecked of de cpu idd word herkend en de speedsettings correct zijn, alles staat goed ingesteld.

Na de biosflash heb ik natuurlijk het hele bios setup doorgelopen (tijd/datum ed )
 
Geplaatst door zToRm
IK heb deze : "K8V Deluxe BIOS 1011", dus niet de Beta versie zoals al velen hadden gevraagt ;)

Een nieuwe (beta) impliceert wel dat er iets mis is met de andere.
 
Geplaatst door gekky29
zou ik toch ff doen

Na de flash heb ik niets gewijzigd behalve dan de tijd/datum, dus dat word als default opgeslagen.

Als ik de cpu wissel en opstart krijg ik een melding van de bios dat deze een andere cpu ziet, met als optie of ik naar de bios (setup) wil gaan of de vorige instellingen wil behouden en door wil starten.
Als ik dan kies voor bios setup, en in de bios kijk dan staat alles er precies zoals na de flash, behalve dan het verschil in cpu type en de bijbehorende speeds.

Er werd mij ook al aangeraden om Memtest te gebruiken, in bepaalde testefases word ook de geheugencache van de cpu getest.
Dit ga ik nog proberen anders is dit denk ik een DOA (Dead On Arrival) geval :confused: ... wat volgens mij bijna nooit gebeurd met cpu`s, die worden toch uitvoerig getest.
 
Geplaatst door maestro12


Een nieuwe (beta) impliceert wel dat er iets mis is met de andere.

Dat hoeft natuurlijk niet, er kunnen ook extra funties worden bijgeprogrammeerd.
Ik zit natuurlijk met een garantieverhaal, als ik de pcboer vertel dat ik een beta-versie heb geprobeerd ben ik de schuldige.
 
Geplaatst door maestro12
Het hoort wel, de bios resetten na een flash

Resetten ?
Bedoel je default instellingen of echt de c-mos clearen ?
 
als je een nieuwe cpu plaatst hoort je load defauld te kiezen in je bios
 
Geplaatst door gekky29
als je een nieuwe cpu plaatst hoort je load defauld te kiezen in je bios

Owkay ga ik dat morgen ook nog ff proberen ;)

iig bedankt voor jullie hulp, en ik zal jullie op de hoogte houden over hoe en wat

thx
 
Werkt de koeler van de cpu ook naar behoren? Wat is de temperatuur als de pc een tijdje aan staat?
 
Geplaatst door Muurhond
Werkt de koeler van de cpu ook naar behoren? Wat is de temperatuur als de pc een tijdje aan staat?

Koeling werkt goed (Zalman CNPS7000b-Cu) met mn 3200+ (idle 34graden-stressed 46graden)

Als ik met de nieuwe cpu in de bios kijk naar de temp. dan is deze iets hoger als de 3200+ wat normaal is (idle 37 graden- stressed kon ik dat maar testen ...lol)

Ik heb op het forum van GoT ook dit "probleem" voorgelegd, en na wat heen en weer posten kan ik nog 2 dingen proberen om het masjien te laten draaien, namelijk Memtest86 laten draaien omdat deze ook de geheugencache van de cpu test, en het insteken van een ander geheugen (dat deze niet overweg zou kunnen met de geheugencontroller van de cpu ?)

dus dat ga ik nog proberen en dan heb ik verder alles nagekeken en getets, daarna maar 1ns de mallemolen van het garantieverhaal ondergaan .... zal wel vast weken duren.

Mensen iig bedankt voor het meedenken en ik laat weten als alles is opgelost.

Co
 
Voorlopig loopt de nieuwe cpu nog .... :cool:

Op aanraden heb ik memtest laten draaien, en vond na ongeveer 2 uur testen +/- 75000 errors, vooral in test 5 en 8.
Ik heb zelf de test beeindigd.

Ik heb daarna op aanraden met mn repen geheugen zitten wisselen, en tadaaaaaa op 1 reep in het eerste slot draait mn cpu ........pvvvieeeuw.

Ik ga mn Twinmosjes maar ruilen voor een ander merk-geheugen .

Gasten van Helpmij, iig bedankt voor het meedenken en het uitreiken van tips.

Groeten Co
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan