CPU fan defect?

Status
Niet open voor verdere reacties.

niels0

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2011
Ik heb sinds een aantal dagen een probleem met mijn desktop pc
De ventilator van de processor draait op hoge toeren.
Wanneer ik de sensors uitlees dan zie ik dat de fan op 3400 rpm draait
temperatuur van de cpu is dan 36 graden. Tijdens het schrijven loopt de snelheid
op tot nu 4200 rpm, temp 38

Opmerkelijk is dat telkens om de 4 seconden valt de fan snelheid terug naar 0 rpm en dan blijft hij evenlang (4sec) op 0 staan
de temp lijkt dan even te stijgen.

Kan hiermee de cpu fan kapot zijn? Ik heb vandaag de koelpasta al 2 keer vervangen zonder resultaat.

Mijn systeem:

AMD Phenom X6 1090T 3.4Ghz
ASRock 970 Extreme 4
G Skill 8 GB DDR3 1333
Windows 7 Ultimate 64bit
ATI radeon 4890 1GB

Moederbord is misschien net 2 maanden oud
Processor is 1 jaar oud

Naamloos.png

Als je hem op 0 rpm uitleest via de prog , zie je dan ook met je ogen dat de fan idd stilstaat ?
dus gewoon je kast openmaken en naar de fan kijken

Hij staat dan niet stil, draait wel door. Ik kan alleen zien of hij zachter gaat draaien, De temperaturen stijgen dan wel (even) wanneer de fan op 0 rpm staat.

Maar hij gaat ook steeds harder draaien hoe langer ik de pc aan heb... Aan de koelpasta kan het bijna niet liggen, heb vanmiddag al 2 keer vervangen eerst met heel dun laagje toen steeg de temp per 2 seconden een halve graad dus direct maar weer uitgezet, eraf gehaald en wat meer koelpasta erop en dat lijkt nu stabiel te gaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je bekijkt hem nu met HWinfo -- **
Probeer eens speccy en bekijk daar je temps , 0 rpm betekend trouwens dat je fan stilstaat wat bij jou niet het geval is en dus een defect/error van je programma.

De readings lijken te kloppen, de fan draait harder en de getallen gaan ook omhoog in HWinfo,
de temperaturen zijn hetzelfde in speccy als in hwinfo
Volgensmij hoor ik de fan ook steeds even wat minder en dan weer meer

in idle na 10 minuten is de snelheid opgelopen van 2860 naar 4272 rpm en de temperatuur 7.5 graden gestegen, normaal draait de cpu in een bepaalde stand totdat de target temp is bereikt van 45 graden en dan pas hoort hij harder te draaien.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat zie als je in het BIOS gaat?
Blijft de fan dan wel draaien en de temp stabiel.

Mogelijk wordt dit porbleem dan verholpen door de (her) installatie van de moederbord drivers.
Mvg Leo

In bios is hij zelfs onstabieler lijkt het wel, temp stijgt steeds fan draait nu op zn max tegen 5000rpm

5000 rpm is niet goed --> bijna onmogelijk ??
wat voor fan heb je erin ? de stock ?

stock, net ff de fan eraf gehaald en in een andere pc gedrukt daar geeft hij geen problemen
misschien is de sensor dan kapot ?
Maar dan is het nog de vraag waarom hij dan zo warm wordt

En nu staat hij er niet meer tussen
de cpu fan speed...
Fout in het moederbord?

/edit

ook in speedfan kan ik de snelheid niet meer aflezen

Laatst bewerkt:
Aflezen kan ik nu wel weer, blijkbaar is het programma asrock extreme tuner nodig om de fansnelheid af te lezen

Naamloos2.png

de fan wil tot 5400rpm, het is alleen vervelend dat de fan zo hard draait rond 3900 rpm nu

cpu temp blijft rond 39 graden hangen dat is opzich niet erg lijkt me

denk niet dat de cpu fan kapot is, misschien de sensor van de cpu of het mobo??

Probleem is nu (tijdelijk) opgelost, heb de casefan omgedraaid zodat van bovenin lucht wordt aangezogen (hoort eigenlijk outtake te zijn, maargoed)
Ik ga mijn cpu voorzien van prefabwaterkoeling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan