[CPU] Fan draait hard en maakt veel geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

illxjoey

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2009
Hallo,

Mijn probleem is dat mijn cpu ventilator heel veel lawaai maakt. Eerst heeft hij dit nooit gedaan, sinds dat ik gister mijn pc ging stofzuigen. Nu maakt hij heel veel lawaai. Dit is heel erg irritant, ik weet niet hoe ik het weer normaal krijg. Iemand idee?

Wat voor lawaai exact als ik vragen mag,bv blaast hij plots harder dan voorheen of meer een slepend of ratelend geluid.

Wat voor lawaai exact als ik vragen mag,bv blaast hij plots harder dan voorheen of meer een slepend of ratelend geluid.

Hij maakt een stofzuig geluid, hij blaast heel hard. Eerst heeft hij dit nooit gedaan. Ik weet niet wat er aan de hand is. Hij gaat als ik een spel opstart steeds harder en harder.

Bent u zeker dat het de cpu koeler is en niet de koeler van de grafische kaart want die gaan meestal wel wat sneller draaien als die met een spel belast worden.

Hoi,

Zit de ventilator er nog wel goed op? Misschien ben je iets te wild geweest.
Kan zijn dat er een lager kapot is van de ventilator, dan gaan ze meestal ook herrie maken.

In dat geval ben je toe aan een nieuwe fan! Je hoeft niet een heel nieuw koelblok te kopen hoor, je kunt voor een paar euro zo'n fan kopen bij je plaatselijke pc boer. Echt het is de moeite niet. Neem gewoon de oude mee en koop een andere.

Hoi,

Zit de ventilator er nog wel goed op? Misschien ben je iets te wild geweest.
Kan zijn dat er een lager kapot is van de ventilator, dan gaan ze meestal ook herrie maken.

In dat geval ben je toe aan een nieuwe fan! Je hoeft niet een heel nieuw koelblok te kopen hoor, je kunt voor een paar euro zo'n fan kopen bij je plaatselijke pc boer. Echt het is de moeite niet. Neem gewoon de oude mee en koop een andere.

Misschien wel, wat bedoel jij met een lager?
Zal ik misschien even fotootjes maken zodat het iets duidelijker word, ik weet namelijk niet wat de koelblok is?

Zal ik misschien even fotootjes maken zodat het iets duidelijker word, ik weet namelijk niet wat de koelblok is?

Koelblok is dat alluminium blokje dat op uw cpu is bevestigd waarop vervolgens dat ventilatortje zit.

Het ronde gedeelte van de fan is gemotoriseerd en werkt op kleine (kogel)lagertjes waardoor de fan soepel draait! Een fan is na een hoeveelheid draaiuren ook op doordat de lagers slijten. Stof is vaak een boosdoener waardoor het slijten versneld. De stof gaat op de fan zitten en de fan draait daardoor minder snel en soepel waardoor slijtage het gevolg is! Als de lagers versleten zijn is dit vaak goed hoorbaar!

Er zijn verschillende soorten lagers (bearings) en de één is beter en stiller dan de andere. Maar dat is weer een ander verhaal;)

Het ronde gedeelte van de fan is gemotoriseerd en werkt op kleine (kogel)lagertjes waardoor de fan soepel draait! Een fan is na een hoeveelheid draaiuren ook op doordat de lagers slijten. Stof is vaak een boosdoener waardoor het slijten versneld. De stof gaat op de fan zitten en de fan draait daardoor minder snel en soepel waardoor slijtage het gevolg is! Als de lagers versleten zijn is dit vaak goed hoorbaar!

Er zijn verschillende soorten lagers (bearings) en de één is beter en stiller dan de andere. Maar dat is weer een ander verhaal;)

Dit is de binnenkant van mijn pc Link .
Die zwarte doos links is denk ik de cpu. Daar komt het geluid vandaan.

Dit is de fan die erin zit. Alleen zijn mijn draadjes wit blauw en rood.

Dit is mijn videokaart met een ventilator erop.

Hoe kan ik de lagers vinden?

Laatst bewerkt:
De lagers kun je niet vinden, die zitten verborgen in de fan! Als je zeker weet dat het van de cpufan komt zul je de fan echt moeten vervangen!

Das niet zo mooi :(

Ik zal eens kijken.
Ook merk ik dat door dit probleem me pc heel sloom spelletjes laad en dergelijk.

Hoe moet ik dit nou oplossen?

Nieuwe CPU fan?
Kan iemand mij naar 1 doorverwijzen?

Hoi,

Zoals ik al eerder zij. Het beste is gewoon om de oude fan te demonteren en deze ff mee te nemen naar een pc-zaak. Let wel op dat je bij het demonteren alle stekkers uit de contacten hebt, zodat er geen stroom op staat. Als het zelf niet lukt, laat het dan gewoon ff doen. Het is een kleine moeite!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan