CPU Fan draait niet (probeerd het wel)

Status
Niet open voor verdere reacties.

killer4all2

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2009
Hoi,

Sinds een weekje geleden heb ik het probleem dat mijn CPU fan niet meer draait. Ik heb dan ook met het opstarten de foutmelding CPU Fan error (press f1).

Nu is het dat als ik mijn computer opstart de fan (molentje) 1 tikje naar rechts doet (1 klein stukje draait, een tikje) en daarna niks meer doen. Iedere keer bij start-up doet hij dit twee keer en daarna doet hij het niet meer.

Nu vroeg ik mij af of iemand enig idee heeft wat er aan de hand is met mijn CPU Fan. Mijn graden van mijn cpu blijft zoiezo gemiddeld rond de 49 á 55 graden zonder een fan, maar vind het niet zo'n prettig idee om hier mee door te werken. Ik ben toch wel bang dat mijn moederbord zo meteen door brand en dan heb ik niks meer.

Ik hoop dat iemand van jullie een enige oplossing heeft voor mij of enig idee heeft wat er aan de hand kan zijn. (ik heb al op google gekeken, maar geen van de resultaten is het probleem wat ik heb)

Met vriendelijke groeten,
Rowan

Laatst bewerkt:
Hoi,

De fan is makkelijk te verwijderen .... als je er een beetje verstand van hebt.
Ga er dan mee naar een computerzaak als Computerland (in elk geval één die ook reparaties uitvoert en onderdelen verkoopt).
Ben je er niet handig in, neem dan de kast mee en ga naar een zaak.
De ventilator moet werken ter voorkoming van oververhitting van de processor.
Gebeurt dat, dan ben je écht verder van huis. Het kan leiden tot niet alleen de vervanging van de processor, maar zelfs het hele moederbord. als de socket oververhit raakt.

Weet je wat de naam+type van de koeler is?
Als het mogelijk is zou je een nieuwe fan kunnen kopen en die op je koelblok bevestigen

Maar wat is er dan volgens jullie mis met mijn fan, ik heb momenteel namelijk geen geld tot mijn beschikking voor eventuele aanschaffingen. Bovendien heb ik 3weken geleden de nieuwe fan en andere nieuwe onderdelen voor mijn pc gekocht. Ik heb zelf dan ook nergens aangezeten, dus alles zou lijkt mij nog moeten werken.

Ik heb dit probleem sinds ik mijn harde schijf geformatteerd heb en er windows 7 op gezet heb.

Groetjes,
Rowan

Maar wat is er dan volgens jullie mis met mijn fan, ik heb momenteel namelijk geen geld tot mijn beschikking voor eventuele aanschaffingen. Bovendien heb ik 3weken geleden de nieuwe fan en andere nieuwe onderdelen voor mijn pc gekocht. Ik heb zelf dan ook nergens aangezeten, dus alles zou lijkt mij nog moeten werken.

Ik heb dit probleem sinds ik mijn harde schijf geformatteerd heb en er windows 7 op gezet heb.

Groetjes,
Rowan

Dan moet je terug naar de zaak waar je die onderdelen hebt gekocht ..... wel eens van garantie gehoord?

Omdat deze nieuwe fan zoals je zegt pas 3 weken is, denk ik niet dat deze fan defect is en dat de oude ook niet kapot was.
Het zou hier de aansturing van de fan kunnen zijn die het niet meer doet. Bijvoorbeeld de thermostaat die defect is.

Kijk even na of de CPU fan wel degelijk aangesloten is op de CPUFAN aansluiting, en niet op de SYS-fan aansluiting.

re

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik heb gekeken na mijn moederbord en waar hij op aangesloten staat en ik heb even een plaatje opgezocht van mijn moeder bord en daar even op laten zien waar ik hem op aangesloten heb.

Hier kun je zien waar ik mijn fan op aangesloten heb. Het draadje mijn fan loop rechtstreeks mijn moederbord in, ik heb geen verdere dingen aangesloten aan mijn fan. Wat ik mij dan ook nog af vroeg is of mijn fan een driver ofzo nodig heeft? Aangezien ik er net windows 7 opgezet heb en alles opnieuw heb moeten installeren.

Mijn fan:
Artic Cooling (AC) Freezer 7 Pro rev 2.
Arctic_Cooling_Freezer_7_Pro_Rev.2_01.jpg

Laatst bewerkt:
:P:P

Dat is helemaal geen fan aansluiting volgensmij.
Dat is een poort om een geluid van een cd speler naar de moederbord te krijgen. Sommige cd spelers hebben nog een koptelefoon aansluiting en een volume draaiknopje.

Je moet hem ergens anders aansluiten:
Naamloos.jpg

Kijk even waar bij staat: CPU_FAN1

Ik zou deze connector eens proberen
[smallIMG]http://members.multimania.nl/maren2690/asus.jpg[/smallIMG]

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb hem nu aangesloten op het witte punt (zie mijn afbeelding links bovenin) Maar ik krijg nog steeds CPU FAN error

ik heb hem nu aangesloten op het witte punt (zie mijn afbeelding links bovenin) Maar ik krijg nog steeds CPU FAN error

Snap niet waarom je dit eigenlijk allemaal doet
Even een 'samenvatting'

- Je hebt nieuwe onderdelen gekocht, waaronder die fan
- Dat heeft in het begin gewerkt
- Naderhand heb je Win7 op de pc geïnstalleerd.
- En toen werkte de fan niet meer ....

Zo is het toch?
Je geeft namelijk zélf aan dat de fan niet meer werkte na de installatie van Win7.
Dus dan moet je niet aan allerlei connectors prutsen, want daar is niks mis mee als het wél werkte voor de installatie van Win7.
En dus moet je de oorzaak zoeken waar die hoort: waarschijnlijk geen volledige compatibiliteit met Win7, of een stuurprogrammaprobleem o.i.d..

nja tis allemaal opgelost. mis sry voor het openen voor oude post. maar de fan bleek gewoon iets mis mee te zijn geen idee wat maar hij was kapot. dus ik heb een nieuwe gekrege :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan