Cpu fan error

Status
Niet open voor verdere reacties.

kebabsnor

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2011
Hallo allemaal,

Ik heb straks mijn nieuwe moederbord ( sabertooth z77 ) en een ssd geïnstalleerd.
Toen ik bootte kreeg ik cpu fan error en ik zag dat me cpu fan maar met ong 400 rpm draaide.
Nu heb ik even een strestest gedraaid op 4,2 ghz.
Bij coretemp zat ik rond de 60 graden en bij thermal armor monitor van asus zelf zat ik rond de 40 graden.
Is dit normaal of is er iets niet goed?

Hoi kebabsnor..;-)

Die temperaturen zijn heel netjes en ook normaal.

In het BIOS staat de CPU fan ingesteld op standaard minimaal 600rpm, die kun je gewoon verlagen naar zeg 300rpm, de ondergrens voor dat je een error krijgt.
Kijk maar eens in Windows, AIsuite, als de processor idle draait, zie je de fan snelheid ook terugzakken naar minder dan 600 rpm.
Hangt er een beetje vanaf wat voor koeler je gebruikt, maar ik vermoed een aftermarket?

Ikzelf heb een I5 3570K, met een coolermaster cpu koeler, op een z77 board en die draait meestal rond de 450 500rpm idle.

Laatst bewerkt:
Ok, met welke processor gebruik je die?

De temps die je aangeeft, zowel stessed, als idle zijn keurig voor een 1155 processor.
Dus om een error te voorkomen, kun je het beste in het BIOS de ondergrens even aanpassen, niet op IGNORE zetten, maar wat ik al eerder zei; zo rond de 300rpm.
Mocht de fan ónder die 300 rpm komen in Windows, krijg je een waarschuwing.

Ik heb de i5 2550k.
Maar het zou dus kunnen dat die fan altijd zo laag heeft gedraaid in me andere moederbord maar dat die het niet heeft aangegeven of zo?

Ja, deze processoren hebben weer een nieuwe technologie(22nm), waardoor de interne chip veel kleiner is als dat je misschien gewend bent, waardoor ze ook minder warmte produceren.
Als je de pc aanzet, zeg ná een nacht uit te hebben gestaan, is de temperatuur nog niet zo hoog, waardoor de fan niet hard hoeft te blazen...en dus krijg je een error als er in het bios staat dat de ondergrens op zo'n 600rpm ligt.
Heb ik ook gehad in het begin, en simpelweg de bios instellingen aanpassen, en hij start vrolijk door.
Als de temperatuur oploopt in Windows, zorgt de temperatuur sensor ervoor dat de fan wat sneller gaat draaien.
Dus het enige wat je doet is de ondergrens verlagen zodat je geen error krijgt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan