cpu fan gaat erg hard

Status
Niet open voor verdere reacties.

outlaw36

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2003
hiephoi allen te-samen,
sinds een poosje draait de fan van mijn processor harder dan normaal nl.: +/- 3700tpm tegen normaal +/-2600tpm.
Er draaien geen progjes enkel edonkey dus cpu gebruik is nihil.
Alle fans heb ik grondig schoon gemaakt 2 voor en 2 achterin...de fan plus koelblok van de processor grondig schoon gemaakt...processor grondig ontdaan van koelpasta en voorzien van nieuwe koelpasta zoals het hoort allemaal.
Nu draait cpu fan 3100 en is de temp.44 graden met alleen IE als draaiend progje.
Ik vind die cpu fan nog te veel toeren maken...wat kan ik nog meer doen om het geheel relax te laten draaien?

ps.: binnentemp. is normaal.

grtzzz jos

Hoi,

Wat voor een CPU heb je?
Mijn CPU-fan draait altijd rond de 3700 rpm.
Heb er vrij weinig last van.
Misschien is jou ventilator versleten (kogellagers) en dan kunnen ze veel geluid gaan maken.

hiephoi,
tis een p4 3.0GHz prescott...niet overclockt of zo.
Fan is een standaard koeler die nog geen jaar oud is.
Het is het geluid niet zozeer wat mij verontrust maar het hoge toerental wat ie eerst niet had....pc blijft vrij stil.
Als de processor maar niet bezig is te overlijden:confused:

grtzz jos

wat voorn standaart cooler ? ik heb namelijk ook een standaart (gekochte) cooler (thermaltake)die met de temperatuur mee werkt. als de cpu warmer dan normaal word dan gaat de fan ook harder draaien.

Geplaatst door outlaw36
hiephoi,
tis een p4 3.0GHz prescott...niet overclockt of zo.
Fan is een standaard koeler die nog geen jaar oud is.
Het is het geluid niet zozeer wat mij verontrust maar het hoge toerental wat ie eerst niet had....pc blijft vrij stil.
Als de processor maar niet bezig is te overlijden:confused:

grtzz jos

Jos,

Het is momenteel ook vrij warm he :cool:
Dat is de reden waarom je ventilator wat harder draait dan normaal.
De temperatuur van je processor is in ieder geval prima in orde. Mijn AMD (heethoofd) is nu 59 graden :)

Had je voordat je hem schoonmaakte niet een kluit stof op elke koelvin? Ik denk dat je koelvinnen gewoon lichter zijn geworden bij het schoonmaken en hij daarom wat meer toeren draait. in de 2000 is ook weinig, in de 3000 normaal. Niets mis mee dus!

hiephoi,
Hmmm....maar goed dat ik geen ventilator ben...de hele dag maar rondjes draaien.
De fan is standaard zoals je hem krijgt bij een nieuwe processor..DOc...al lijkt me die fan van jou ook niet verkeerd om aan te schaffen (thermaltake).
Had je voordat je hem schoonmaakte niet een kluit stof op elke koelvin? Ik denk dat je koelvinnen gewoon lichter zijn geworden bij het schoonmaken en hij daarom wat meer toeren draait. in de 2000 is ook weinig, in de 3000 normaal. Niets mis mee dus!

Nee dat viel wel mee met die stof,pc word elke maand van binnen schoon gemaakt juist om dat soort ellende te voorkomen.

Maarreuh...ik weet genoeg zover..iedereen weer bedankt voor het meedenken.:thumb:

grtzz jos

Nogmaals die k**te fan...ik dacht wat is het toch warm hier in huis,kon je bijna een eitje bakken op mijn voeding. CPu fan draaide 4800tpm.
RaRa hoe kan dit nou weer zomaar...ik heb wat stroomdraadjes die er los bij hingen vanuit de voeding een beetje verdeeld over de componenten die stroom nodig hebben en nu is het systeem weer een beetje tot rust gekomen. Zou het daar dan aan hebben kunnen liggen? systeem heeft altijd zo gedraaid..nix veranderd ofzo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan