CPU fan harder laten lopen?..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nick341

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2002
Hey,

IK heb sinds kort een nieuw systeem, ASUs p4p800-e moederboord met daarop een ip4 3ghz processor(plus de standaart koeler die bij de processor zat) Nou draait die koeler maar op 2519 rpm, hoe kan ik die harder laten draaien, want dan koelt hij ook beter lijkt mij:rolleyes:

MVG Nick

Met het progje speedfan kan je de fans regelen.

Mijn fan draait aan 2200 rpm, sneller gaat wat teveel lawaai maken.

mja... maar als je die koeler harder laat draaien gaat ie ook steeds meer herrie maken, om nog maar te zwijgen over de slijtage. Dat ding draait niet voor niets op een bepaald toerental.

je kan beter een paar tientjes uitgeven aan een betere fan

Asus heeft daar een functie voor die je in het bios kunt instellen bij de hardware monitor.

http://nl.asus.com/products/mb/qfan.htm

Daar kun je een minimum voltage instellen en een grens temperatuur, en zie je ook hoe warm je processor nu is.

Qua geluid is je kast ventilator waarschijnlijk belangrijker.

Vr.Gr. Egel.

Naar mijn weten regelt het moederbord automatisch de RPM van de ventilator naar aanleiding van de temperatuur van de processor.

Dus, als je het mij vraagt: lekker laten staan zo!!

Indien je namelijk een vast toerental instel en je CPU wordt erg heet, past het moederbord het toerental niet meer automatisch aan en kan de CPU dus te heet worden. Met alle ellendige gevolgen van dien...

OKé, allemaal bedankt, denk dat maar 40 euro ga besteden aan een goede koloer bij de MyCom:)

Je kunt een koeler niet sneller laten lopen, dan de maximale snelheid die deze aan kan. Theoretisch is het wel mogelijk, maar dan moet je de voltage gaan opvoeren wat niet echt goed voor de koeler is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan