CPU Fan los

Status
Niet open voor verdere reacties.

Egel007

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2007
Hallo mede-forummers! ;)

Ik zit met een klein probleem. Ik was namelijk voor het eten rustig aan het gamen, en opeens klapte m'n pc uit. Nu zag ik al aan de extra fan dat er wel een kilo stof zat, dus heb ik mijn pc opengemaakt. Ik ben wat met een kwastje aan de gang gegaan, maar toen ik de CPU fan af wou doen en hem zachtjes aanraakte, viel hij bijna los.

Nou schrok ik daar best van, want dat vond ik best wel vreemd. Nu probeerde ik hem dus vast te maken, maar dat lukte niet helemaal. Toen heb ik besloten de kast maar weer dicht te doen en de computer op te starten (om dus om hulp te vragen!). Met het opstarten kreeg ik dus wel de welbekende bliebjes met hun code en daarbij kreeg ik de foutmelding: CPU fan error!
Maar ik kon gewoon doorgaan met F1.

Toch heb ik dit liever opgelost, dus weet iemand hoe ik dit op moet lossen? Het is een CPU-fan van de Intel Core Duo huppeldepup. :D
In ieder geval, zo'n fan met van die "Draai"-knopjes. Het werkt alleen niet helemaal.. :confused:

Edit: De bovenste draai-knopjes (als je de computer gewoon rechtop laat staan) heb ik al vast gekregen, maar de onderste krijg ik voor geen mogelijkheid vast. :|

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je erg handig bent met het bouwen van pc's. Maar ik zou adviseren om de hele processorkoeling (ribben en fan) los te halen en eens goed stofvrij te maken. Ook de processor uit de socket halen en de oude koelpasta verwijderen aan zowel koelrib en processor. Kijk daarbij gelijk naar kleine roetdeeltjes of andere mogelijke beschadigingen! Daarna nieuwe pasta erop en alles opnieuw plaatsen.

Mocht je hier niet handig in zijn, doe het dan zelf absoluut niet!!
Ook alle stroom eraf en stekkers eruit.
Zorg ook dat je de processor alleen aan de zijkant vastpakt! De kern is immers het meest kwetsbaar. Zorg ook dat je ontladen bent i.v.m. ESD!!

Als alles weer op en top vastzit, loopt de pc weer als een zonnetje denk ik!

Maar nogmaaals, Heb je hier weinig kaas van gegeten LAAT HET DAN DOEN!!:thumb:

Zou in ieder geval de pc DIERCT uitzetten en niet meer aan voor het opgelost is!!!!!!!!!!!!

Bedankt voor de snelle reacties!
Ik heb net mijn PC uitgeschakeld en heb hem nu alweer open voor me liggen, om nog eens te proberen die onderste knopjes vast te maken. Maar dit lukt echt voor geen mogelijkheid!

Schoongemaakt had ik trouwens net al, maar ik kan de fan er niet zomaar afhalen want ik heb geen koelpasta (dat zit er namelijk standaard al op, toen ik de processor kocht).
Heel vreemd ook, maar het lukt dus echt niet. :confused:

Gewoon een kwestie van eerst als ze los zijn in de goede stand zetten en de dan eenvoudig vastdrukken

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik heb net mijn PC uitgeschakeld en heb hem nu alweer open voor me liggen, om nog eens te proberen die onderste knopjes vast te maken. Maar dit lukt echt voor geen mogelijkheid!

Schoongemaakt had ik trouwens net al, maar ik kan de fan er niet zomaar afhalen want ik heb geen koelpasta (dat zit er namelijk standaard al op, toen ik de processor kocht).
Heel vreemd ook, maar het lukt dus echt niet. :confused:

Koelpasta heb je voor een euro of 5 bij Alternate (zie www.alternate.nl)
Zoals anderen al zeggen, als je geen verstand hebt van CPU's e.d. kun je er het beste vanaf blijven en het laten doen door iemand anders.
Maar je krijgt de schroefjes niet vast zeg je, is er niet iets afgebroken o.i.d.?

Nouja, het zijn niet echt schroefjes.
Het zijn die dingetjes waarmee je het moet bevestigen (ik weet zo snel niet hoe je die noemt, eerlijk gezegd), maar hier is een afbeelding:
http://techgage.com/reviews/intel/e8400/intel_e8400_cpu_cooler_thumb.jpg

En of er iets afgebroken is; geen idee. Ik heb wel mijn pc wat naar 1 kant gehouden, maar ik hoor niks enzo, dus dat lijkt me niet. Ik probeer de onderste 2 ook allemaal al te draaien, maar ze blijven los zitten hoor. :confused:

Ik heb trouwens wel redelijk veel verstand van het bouwen van pc's, maar dit heb ik echt nog nooit meegemaakt, en ik vind het zo raar dat ik hem opeens niet vast krijg. :confused:

Wat mrmusic al zei, gewoon de plugjes de goede kant op draaien (pijltjes op de plug) en vastdrukken. Normaal gesproken moet dit heel makkelijk kunnen. Mocht het echt niet lukken, Ga dan niets forceren en ga op zoek naar een andere cpu fan!

Kan ik hem dan eventueel gewoon nog terugbrengen voor een andere? Ik heb namelijk 3 jaar garantie, en ik heb het pas een half jaar geleden gekocht.

Moet ik trouwens wel eerst eventjes de bon gaan zoeken..

Nouja, het zijn niet echt schroefjes.
Het zijn die dingetjes waarmee je het moet bevestigen (ik weet zo snel niet hoe je die noemt, eerlijk gezegd), maar hier is een afbeelding:
http://techgage.com/reviews/intel/e8400/intel_e8400_cpu_cooler_thumb.jpg

En of er iets afgebroken is; geen idee. Ik heb wel mijn pc wat naar 1 kant gehouden, maar ik hoor niks enzo, dus dat lijkt me niet. Ik probeer de onderste 2 ook allemaal al te draaien, maar ze blijven los zitten hoor. :confused:

Ik heb trouwens wel redelijk veel verstand van het bouwen van pc's, maar dit heb ik echt nog nooit meegemaakt, en ik vind het zo raar dat ik hem opeens niet vast krijg. :confused:

Nieuwe CPU Fan is zoals Chico79 hierboven al zegt de beste oplossing.
Een fan die maar half vast zit geeft risico's: de fan zelf kan flink gaan schommelen door de bewegingsvrijheid en het is ook niet echt bevorderlijk voor de temperatuur. Bij Alternate kun je ook genoeg CPU fans vinden.
Kost niet zo gek veel, maar is veel beter dan het aankijken en uiteindelijk je CPU (of meer) slopen.

Kan ik hem dan eventueel gewoon nog terugbrengen voor een andere? Ik heb namelijk 3 jaar garantie, en ik heb het pas een half jaar geleden gekocht.

Als je 3 jaar garantie hebt, heb je sowieso recht op vervanging/reparatie/vergoeding. Moet je inderdaad wel een aankoopbewijs van hebben dan.

De fan of de pc?
In het geval van de fan, zou ik het zeker proberen! Of breng gelijk de gehele pc!

Nogmaals bedankt dat jullie allemaal zo snel hierop reageren! Echt toppie!

In ieder geval, ik ga voor de zekerheid maar 'ns m'n aankoopbewijs zoeken en morgen uit school even bellen naar de winkel waarbij ik m'n processor (+fan) heb gekocht. Ik heb nu in ieder geval al 3 van de 4 "schroeven" dicht gekregen! Nog één! En als die ene lukt, is alles alweer opgelost. Ik heb namelijk het idee alsof de diagonaal steeds losraakt zodra ik die daar tegenover vastmaak, maar het is me nu alweer een beetje gelukt. Nu hopen dat de laatste ook dicht geraakt.

Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte en ik ga ook maar wat koelpasta kopen voor de zekerheid. :thumb:

Nogmaals bedankt dat jullie allemaal zo snel hierop reageren! Echt toppie!

In ieder geval, ik ga voor de zekerheid maar 'ns m'n aankoopbewijs zoeken en morgen uit school even bellen naar de winkel waarbij ik m'n processor (+fan) heb gekocht. Ik heb nu in ieder geval al 3 van de 4 "schroeven" dicht gekregen! Nog één! En als die ene lukt, is alles alweer opgelost. Ik heb namelijk het idee alsof de diagonaal steeds losraakt zodra ik die daar tegenover vastmaak, maar het is me nu alweer een beetje gelukt. Nu hopen dat de laatste ook dicht geraakt.

Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte en ik ga ook maar wat koelpasta kopen voor de zekerheid. :thumb:

Geen dank Egel!
Succes alvast en koelpasta in huis hebben kan nooit kwaad! Succes ermee!
We horen van je :cool:

Bedankt!

Nouja, ik moest weg voor mijn rapport net, vandaar de ietwat latere reactie. In ieder geval, ik heb er nu 3 vastgekregen en heb hem toen dichtgedraaid om te kijken of hij werkt. Nou, de computer werkt; krijg geen bliebjes of error, maar hij klapt na enige tijd helaas nog wel uit. Daarom ben ik nu eventjes ASUS PC Probe aan het downloaden om te kijken of het aan de temperatuur van de processor ligt. Om er even zeker van te zijn, natuurlijk. ;)

Als het daar aan ligt, haal ik hem nog een keer open, op weg naar nog een poging om hem vast te maken. :p

Vanwege het feit dat ik mijn bericht niet meer kon editten, hier eventjes een nieuwe...

Mijn probleem is opgelost! Net nadat ik dacht alles naar de knoppen geduwd te hebben (het moederbord), zag ik dat ik het voedingskabeltje was vergeten in te pluggen. Dus dat heb ik even gedaan, opnieuw aangezet en hij draaide weer op volle toeren! :D
Bovendien heb ik inmiddels (na 3 uur sjouwen) uiteindelijk de CPU-koeler vastgekregen en de temperatuur van de processor ligt nu rond de 28 graden celcius.

Nou, in ieder geval wil ik iedereen even bedanken die mij hierbij geholpen heeft! En ook voor de snelle reactie's natuurlijk; TOPPIE! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan