CPU fan stopt bij start-up -> computer uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

e.fish

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2000
Berichten
28
Goedendag,

Gisteren heb ik net een 2e hands computer overgezet naar Windows XP, helemaal geen problemen, 10 tallen malen opgestart, draaide als een zonnetje.
Helaas, vanmorgen bij opstarten, krijg binnen enkele seconden melding op het scherm "CPU fan does not function properly" en computer schakelt zichzelf uit.
In de kast gekeken, bij opstarten doet de fan het enkele seconden, gaat een paar seconden uit, schakelt weer in om na 2 a 3 seconden weer te stoppen waarna bovengenoemde melding komt.
Het lijkt allemaal dus wel te doen maar op de een of andere manier is de aansturing van de fan niet goed. Draadjes van de fan lijken (rood/geel/zwart) me allemaal er goed in te zitten. Snap ook niet wat er gebeurd zou kunnen zijn tussen gisteravond laatste start en vanmorgen bij de eerste start.
Wie kan me helpen?
Fan merk is: Arctic Cooling super silent Pro tc

10 minuten later: Net de fan en koelblok schoongemaakt, nog wat aan de draadjes gerommeld, F1, Del, Esc ingedrukt bij starten, en de fan blijft nu draaien tijdens opstarten, alleen na een paar seconden komt toch weer de zelfde foutmelding: CPU fan does not function properly, en de PC gaat uit.
 
Laatst bewerkt:
Maak de fan eens voorzichtig schoon, het lijkt erop dat deze te zwaar loopt.
Als je het stickertje er voorzichtig afhaalt kun je een klein druppeltje naaimachine olie er op het asje doen.
 
Ik zie geen asje onder het stickertje, fan losgehaald ook niet aan de andere kant. Lijkt erop dat de behuizing waar de bladen opzitten het lager is en het onderste deel het vaste deel. Heb daartussen wat olie gedruppelt. Maar zelfde geval als boven blijft.
Fan blijft nu wel draaien, maar foutmelding blijft.
Fan draait m.i. best wel soepeltjes.
 
Hier zou toch een asje onder moeten zitten.:confused:
Zie afbeelding:
luefter1.jpg

Zit er niet toevallig een afsluitdopje op?
fan_6.jpg

(asje)
 
Ja, bedankt.
Door al mijn gepruts heb ik waarschijnlijk het koelerblok niet goed geplaatst.
Ik denk dat de processor is doorgebrand, want scherm blijft nu helemaal zwart. En ik dacht al iets te ruiken van een brandgeurtje.
Is zo'n processord (AMD 2000) makkelijk te vernieuwen?
 
Ik denk het.
Computer doet helemaal niets. Fan gaat wel lopen, ledjes op CD en DVD knipperen, maar scherm blijft totaal zwart, er zit verder helemaal geen beweging in de computer.
 
hoor je geen piepjes? dan is het makkelijker om een oorzaak te agterhalen
 
Totaal geen geluid ook
Zou het verstandig om de andere processor uit m'n andere computer er in te zetten (past wel volgens mij)
kan ik in ieder geval zien wat ie doet
 
Een AMD 1800

PS: ben er nu even tussenuit, even bevrijdingsdag vieren. (wordt tijd dat ze ons ook van die computers bevrijden!)
Ben vanavond weer in de lucht.
 
Ik dacht dat dat er al in stond: een AMD 2000 (die nu dus kapot is). Maar ik heb al gemerkt dat ik de koeler van de 1800 niet los kan krijgen, die beugel zit zo strak, dat ik geweld moet gebruiken :mad: en dat lijkt me niet verstandig, ik wil hem nog langer gebruiken dan vandaag.
Ik heb wel de mogelijkheid om er een AMD 1000 in te zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan