CPU fan verlengen

Status
Niet open voor verdere reacties.

justmehaxe

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2001
Berichten
605
Heyz,

ik heb hier een CPU fan die bevat 3 draadjes Rood Zwart en Wit. Nu wil ik deze verlengen maar ik kan geen wit draadje vinden.

Kan ik ook gewoon de rode en de zwarte op mijn molex stekker aansluiten??

Greetz,
 
De kleur van de draad is niet belangrijk, die zijn bedoeld zodat je weet welk draadje waar zit zodat je geen sluiting maakt dus.

Groet
Harmen
 
ok dus?

kan ik hem dan verlengen met een zwarte en een rode zonder die witte te gebruiken
 
nee dat lijkt me niet, ik dacht dat je bedoelde om de witte met een andere kleur te verlengen....


Je zal ze alle drie nodig hebben, aarde een plus en een min


Wat bedoel je met : Ik kan geen witte vinden??
Waarom moet je verlengen eigenlijk?
 
Neem een vrije molex stekker. Van de rode en zwarte draad van de fan strip je de isolatie tot ongeveer 1 cm. De vrijgekomen draden buig je om. Vervolgens stop je de rode draad van de fan in de gele van de molex, de zwarte in de zwarte ernaast, normaal gezien passen ze er zo goed in.

Oja, als je je fan op 7 of 5V wilt laten lopen:

7V: rood fan in geel molex, zwart fan in rood molex
5V: rood fan in rood molex, zwart fan in zwart molex.

En die witte dient om de snelheid van de fan door te geven, als dit echt belangrijk is voor jou verleng je dat draadje met een kroonsteentje oid, en je sluit het aan op een fanpoort op je moederbord.
 
Het werkt dus niet als een gemiddeld electronic aansluitinkje, Steve :))

Kan je fan niet door branden als je hem op 7v laat draaien?

Goed dan trek ik mn handen ervan af.....
 
Laatst bewerkt:
Toch wel, de rode is de +, de zwarte de -. Standaard heeft de fan +12V nodig. Een molex stekker is:

rood-zwart-zwart-geel
5 V - ground - ground - 12V

Dus de fan moet op de 12V en de ground (+ en -). Eventueel kan je ook 7V maken (12V+ en 5V-, 12-5 = 7) en 5V (5V en ground, 5-0 = 5).
 
waarom zou je dat willen, langzamer laten draaien dus

want ik neem aan minder volt minder snelheid?!
 
Inderdaad.. :)

En minder snelheid = minder geluid.
 
Hangt natuurlijk van de gebruikte heatsink af, en de airflow in je kast.
 
ff een bevestiging

als ik het dus goed begrijp kan ik die zwarte en rode van mijn CPU fan gewoon verlengen met een zwarte en een rode van een molex stekker die witte is dusniet meer nodig.


Greetz,
 
De reden dat ik de intresse toon is omdat ik jouw stuk over over klokken heb gelezen. En dit is wil gaan uitproberen met een met een oud Pentium I bord.


Dus wat is nu weer Heatsink ???
Komt dat voor in dat stuk?
 
Zwarte en rode van CPU fan met zwarte en géle van een molex. De witte is enkel nodig als je wilt bijhouden aan welke snelheid je fan draait.
 
Geplaatst door harmen__666
De reden dat ik de intresse toon is omdat ik jouw stuk over over klokken heb gelezen. En dit is wil gaan uitproberen met een met een oud Pentium I bord.


Dus wat is nu weer Heatsink ???
Komt dat voor in dat stuk?

De heatsink is het stuk aluminum/koper dat op je CPU zit en de warmte verspreidt, de fan blaast cq. zuigt de warmte weg.
 
Ow dat ding :)) ook nooit geweten.

Kan het overklokken van een pentium I?
 
Zeker, erg makkelijk zelfs.. Die oude dingen hebben niks wat ook maar op een "lock" lijkt, dus ik zou zeggen speel maar lekker met die multiplier.
 
hoe?

FF over die Multiplier he.....

waar kan ik die vinden op een Pentium 1 systeem.


Greetz,
 
Re: hoe?

Geplaatst door justmehaxe
FF over die Multiplier he.....

waar kan ik die vinden op een Pentium 1 systeem.
In je Bios van de pc.
Meestal bij de instellingen van de CPU(processor) snelheid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan