CPU gebruik in DAW optimaliseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Antonievb

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2012
Goedemiddag op deze mooie zondag,

Tijdens het maken van muziek in Ableton loopt mijn CPU vrij snel vol (met name met grotere projecten) waardoor mijn computer gaat haperen. Je hoort soms dan ook korte storingen door de audio heen. Dit merk ik ook weleens wanneer ik niet in Ableton werk en gewoon audio afspeel (bijv van Spotify). Met name als ik actief ben op mijn computer, zoals een bijv. een internet browser open. Dan hoor je soms een kleine storing door de audio heen.

Nou heb ik via een artikel van Ableton ontdekt dat je met LatencyMon kan scannen wat de oorzaak hiervan is, welke file zoveel CPU o.i.d. gebruikt. Dit heb ik gedaan, alleen nu is mijn vraag wat de volgende stappen zijn om mijn CPU gebruik te optimaliseren.
In de bijlage screenshots van een scan uit LatencyMon die ik zojuist heb uitgevoerd.

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen :)

Gr.
Antonie

Bijlagen

• LatencyMon Main 2023-12-17 133756.png
    LatencyMon Main 2023-12-17 133756.png
    192,6 KB · Weergaven: 15
  • LatencyMon Conclusion 2023-12-17 133720.png
    LatencyMon Conclusion 2023-12-17 133720.png
    354,7 KB · Weergaven: 14
  • LatencyMon CPUs 2023-12-17 133756.png
    LatencyMon CPUs 2023-12-17 133756.png
    153,2 KB · Weergaven: 14
  • LatencyMon 2023-12-17 133720.png
    LatencyMon 2023-12-17 133720.png
    482,4 KB · Weergaven: 16
Dit merk ik ook weleens wanneer ik niet in Ableton werk en gewoon audio afspeel (bijv van Spotify). Met name als ik actief ben op mijn computer, zoals een bijv. een internet browser open.
Ik heb denk ik een vergelijkbare configuratie, maar latency problemen ben ik (nog) niet vaak tegengekomen. Wél sluit ik zoveel mogelijk programma’s af als ik in Cubase werk; sowieso wil ik niets anders aan mijn hoofd hebben als ik met muziek bezig ben. Ableton heb ik wel, maar gebruik ik nog niet echt. Ik werk daarnaast vaak op een oude (2013) Mac Air met 4Gb intern en een vrij kleine HD, die nu regelmatig vastloopt met GarageBand. Cubase gebruik ik daar nog wat minder op.

Je kunt in ieder geval eens kijken welke programma de driver gebruikt die zo te zien het probleem oplevert. En dat programma dan sluiten. LatencyMon kende ik niet, dus dat ga ik morgen even uitproberen; zien wat bij mij de cijfers zijn.

Ik heb denk ik een vergelijkbare configuratie, maar latency problemen ben ik (nog) niet vaak tegengekomen. Wél sluit ik zoveel mogelijk programma’s af als ik in Cubase werk; sowieso wil ik niets anders aan mijn hoofd hebben als ik met muziek bezig ben. Ableton heb ik wel, maar gebruik ik nog niet echt. Ik werk daarnaast vaak op een oude (2013) Mac Air met 4Gb intern en een vrij kleine HD, die nu regelmatig vastloopt met GarageBand. Cubase gebruik ik daar nog wat minder op.

Je kunt in ieder geval eens kijken welke programma de driver gebruikt die zo te zien het probleem oplevert. En dat programma dan sluiten. LatencyMon kende ik niet, dus dat ga ik morgen even uitproberen; zien wat bij mij de cijfers zijn.
Thanks voor je reactie.
Leuk dat je ook bezig met muziek bent! Voor uitgebreide projecten heb je al gauw minimaal 8gb werkgeheugen nodig, en vooral een snelle processor.
Tijdens het werken in Ableton heb ik eigenlijk ook alles afgesloten. Alleen programma's zoals een virusscanner of een programma van m'n videokaart is opgestart, alhoewel ik dat programma Nvidia GeForce Experience wellicht ook beter standaard uit kan zetten....

Opgelost?
Ik heb wat research gedaan naar de driver wdf01000.sys die het meeste cpu gebruikt. Wat ik heb gelezen is dat het kan zijn dat een bepaald apparaat die met wifi heeft te maken hier de oorzaak van kan zijn, en dat je dit kan testen door bij apparaatbeheer (Windows) bij netwerkadapters een bepaald apparaat uit te schakelen.

Nou schakelde ik "Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7265" uit, en toen zag ik in LatencyMon al dat het cpu gebruik van die driver enorm omlaag ging. Nou kon ik tegelijkertijd ook niet meer verbinden met wifi, dus dit is niet de oplossing voor mij dus heb ik dit apparaat weer ingeschakeld. Vervolgens heb ik een ander apparaat "Realtek PCIe GBE family controller" uitgeschakeld, en opnieuw daalde de cpu enorm, en ik kan nu wel gewoon gebruik maken van wifi etc. Ik merk ook als ik mijn internet browser opstart hij super snel verschijnt, veel sneller dan eerder. Geloof ik ben ik er nu, de highest execution van wdf01000.sys blijft nu onder de 2,0 ms in LatencyMon. Nou hoop ik alleen niet dat ik problemen ga ervaren doordat ik het apparaat "Realtek PCIe GBE family controller" heb uitgeschakeld. Het is ook nog even aankijken of ik nog een korte storing hoor wanneer ik audio afspeel.

Ik gebruik mijn Windows computer bekabeld, dus wellicht voor jou ook nog een oplossing.

Berichten met één regel hoef je toch niet te quoten? Of zie jij daar meerwaarde in?

Haha ik klik simpelweg onbewust op "citeren", doe ik eigenlijk in alle sociale online omgevingen.

Daar maak je op HelpMij geen vrienden mee :). Is ook nergens voor nodig, want er is een prima antwoord tekstvak waarvoor je niets hoeft te doen. Klikken en typen. Hoe makkelijk wil je het hebben? Voor die Citeren knop moet je ook nog eens behoorlijk je best doen…

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan