Cpu gebruik? Pc errug traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanRa

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2008
Hallo Allemaal,

Mijn PC is sinds een week ofzo vreselijk traag. Het opstart scherm van windows xp staat al bijna 2 minuten te draaien voordat deze door gaat. Vervolgens gaat alles traag. Zelfs het windows geluidje hapert... Ik heb mijn schijf opgeschoond, er staan geen overbodige programma's. Services nagekeken, ik kan niks bijzonder vinden. Het CPU gebruik ligt bijna continue op de 100%.

Ben nu malwarebytes aan het draaien om te kijken of ik geinfecteerd ben. Wie kan mij verder helpen? Zo kan ik bijna niks met mijn pc...

Ik hoor graag van jullie!

Mvg,

Janco

Hallo Janco,

Je zegt dat de cpu voor bijna 100% wordt belast maar weet ook waardoor ,ik bedoel daarmee welke processen zijn er actief op pc die zo'n hoog cpu verbruik hebben.

Het kan van alles zijn en het progamma'tje Process Hacker (gratis en open source) kan je helpen om je wat duidelijkheid te geven van wie of wat.
Het kan je ook de verborgen processen laten zien.

Tja met 2 minuten voordat je in XP bent heb je mooi de tijd om ondertussen even koffie voor je zelf te gaan zetten.:d

Groetjes
Ragdoll

Ha Ragdoll,

Ik heb process hacker geinstalleerd en het systeem idle proces vraagt bijna continue 95%. Heb geen idee of dit normaal is. Kan helaas geen bijlage meesturen omdat het beheer van de bijlagen op dit moment niet werkt. Systeem idle proces vraagt om de seconde ongeveer 90-95%.

Wat kan het zijn?

Alvast bedankt.

Groeten,
Jan

Ha Jan,

Dat het systeem idle proces om het meeste van je cpu tijd kan gaan vragen is normaal.
En doet dat als er geen andere processen zijn die de cpu tijd willen gebruiken.
Meschien wat erg simpel gezegt maar het is zoiets als dat je cpu kapot kan gaan van het niks doen en daarom houd dat systeem idle proces hem bezig.

Het probleem blijft dat het niet je pc mag vertragen ,er zal wel nog iets anders op de achtergrond aan de gang zijn.
Daarom vraag ik het dan toch maar wat je aan anti malware of virus scanners heb geinstalleerd.
Dat zit hem in de realtime scanners van die programma's die je pc heel erg erg kunnen belasten als je ze door elkaar gebruikt.
Denk maar eens aan b.v dat er stel van realtime scanners tijdens het opstarten (scan on boot) je pc gaan controleren ,ze doen dan allemaal ongeveer het zelfde en zitten zo elkaar in de weg en gaan dan elkaar lopen te controleren.

Mmm ik denk wat handig voor je zou kunnen zijn is als Startup Control Panel even op je pc zet ,dat is een heel makelijk en handig progamma'tje.
Kijk want je weet al dat het iets is wat met XP mee wordt opgestart en in die startup cpl kan alles wat er in het register bij hklm/run staat om mee opgestart te worden met XP gewoon even uit zetten en als je pc dan weer normaal opstart ,zit het in één of meer van die programma's en door ze weer één voor één aan te zetten kom je ook achter.
Maar je kunt me natuurlijk ook eventueel een lijst van wat in die hklm/run staat laten zien of me iets opvalt.

Je komt er altijd achter wat het is ,het is alleen even zoeken.

Groeten,
Ragdoll

Goedenavond,

eindelijk, hij is weer opgestart... heb het programma startup clp gebruikt. Ik kan helaas geen bijlage meesturen, dat werkt niet? Bedankt voor uitleg CPU gebruik.

Ik kan geen rare dingen vinden in de startup hklm/run file vinden. Vrij normale en bekende programma's. Het programma Malware heb ik gebruikt, geen problemen! Daarnaast de scanner van housecal trend mico gebruikt, ook geen problemen gevonden.

De pc is errug traag. Kan ik het bestandje hklm/run op een andere manier hier op het forum krijgen of bij jou?

bedankt alvast.

Groeten,
Jan

Hallo,

Het probleem zit hem continue in het laden. Dan vertraagt hij enorm. Zodra het programma geladen is, dan gaat het wel weer. Zo ook met opstaren en afsluiten. Ik kan dus geen bestanden hier in bijlagen meesturen, de beheer pagina werkt niet. Kan iemand dat verhelpen of zorgen dat ik wel bestanden kan plaatsen? Virusscanner die Mr. Fixit noemt heb ik gebruikt, er komen geen treats uit...

ik hoor graag van jullie, alvast bedankt.

Mvg,
Jan

Hallo Jan,

Welk programma bedoel je met zodra het programma geladen is ?

Zo als je beschrijft lijkt het toch iets van een anti-virusscanner (real-time) weg te hebben.
Ik bedoel dat bijvoorbeeld zo als met NOD32.

eaconfigamon.png

Zoals je ziet word er in de real-time scan op file open file creation en file execution gescand.
Als je tijdens het opstarten veel programma's mee opstart (file execution ,file open) dan kan je anti-virus het merkbaar gaan vertragen omdat hij verschillende scans gaat uitvoeren voordat die programma's die mee opgestart worden ook daadwerkelijk uitgevoerd worden.

Er is wel zoiets als een Process Monitor.

Bestanden en plaatjes zoals een screenshot kun je ook gewoon ergens hosten en dan hier een link plaatsen.

Groet
Ragdoll

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan