CPU haalt te hoge temperaturen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jourinho

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2011
Hallo

Onlangs heb ik mijn pc vernieuwd. Ik heb een nieuwe behuizing, GPU, voeding en moederbord gekocht. Mijn CPU, RAM en andere componenten komen uit mijn vorige computer (dus ook de CPU koeler).

Mijn vorige pc was een HP HPE h8-1050be.
Deze had een i7 2600 CPU, die ik nu in mijn nieuwe behuizing heb gestoken.

Ik was Far Cry 4 aan het spelen, en plots kreeg ik een BSOD. Ik probeerde de pc opnieuw op te starten maar telkens opnieuw kwam een BSOD, met telkens een andere code. Na tijdje wachten en Bios reset loopt hij weer helemaal normaal. Ik hou de temperatuur van mijn CPU in het oog en tijdens Far Cry 4 haalt deze temperaturen van 70 graden. Dit is toch veel te veel? Ik las ergens dat de normale temperaturen van een i7 2600 tot 60 gaan, en 72 wordt gezien als het maximum...
Ik denk dus ook dat het daar foutliep met de BSOD's. Maar hoe kan dit? Ik gebruik dezelfde koeler als mijn vorige pc en toen had ik nooit problemen. Is dit door mijn nieuwe GPU? (MSI GTX 970). de processorkoeler loopt trouwens op volle toeren!
Wanneer ik Far Cry afsluit, daalt de CPU temperatuur heel snel terug naar +/- 48 graden.

Wat kan ik doen om die temperaturen omlaag te krijgen? Ik heb reeds nieuwe koelpasta besteld, omdat ik denk dat er misschien wat is afgegaan door de plaatsing op mijn nieuwe moederbord.
Welke processorkoeler ik momenteel heb, weet ik eigenlijk niet. Het is een corsair. Zat standaard in die HP HPE h8-1050be.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Wat normale temperaturen voor mijn CPU zou toch wel leuk zijn.
Moest een nieuwe koeler nodig zijn, had ik aan deze gedacht:
http://www.processorstore.be/product/352289/category-212198/cooler-master-hyper-412s.html

Alvast bedankt!

Mijn pc:
moederbord: Asrock z77 extreme6
GPU: MSI GTX 970
CPU: i7 2600
voeding: Corsair CS650M

Laatst bewerkt:
Hoi,

Als ik het goed begrijp heb je de koeler er af gehad en dan is het altijd beter om de koelpasta te vernieuwen. En een goede luchtflow in de kast is ook van belang hoe is die?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle antwoord Modag!
Ik heb de koeler er inderdaad afgehaald. Met wat koelpasta zou het dus al beter kunnen gaan? Ik weet dat koelpasta met zilver aangeraden is. Is er ook duidelijk verschil tussen merken? Ik heb gelezen dat veel mensen die Artic Silver 5 gebruiken?
Wel vreemd dat ik met andere recente games geen enkel probleem ondervind.

Mijn luchtflow is dacht ik wel goed. Heb 2 fans op volle toeren draaien (+die van voeding en videokaart) Maandag komen er nog 2 bij bovenaan de kast, net boven de CPU.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Ja dan zal het een stuk beter gaan en denk dat je een goede keuze is qua koelpasta is inderdaad wat beter met zilver maar zelf maak ik daar niet z"n punt van . Als de 1 onder inblaast en de ander boven uit is de luchtflow in de kast oke en zal je de 2 nieuwe als je die boven plaatst ook uit moeten laten blazen

Als je een volgende keer een moederbord omwisselt naar een andere behuizing is het niet noodzakelijk om de processor koeler er af te halen.

Bij vervanging van koelpasta wel de koeler en processor goed schoonmaken, helemaal ontdoen van oude koelpasta.
Bijvoorbeeld met wasbenzine.
Anders werkt het nog niet.

Hoi,

Dan heb ik er nog 1 laat voordat je gaat demonteren even de pc vooraf draaien zodat hij warm is dit scheelt vaak met demonteren

Hoi,

Dan heb ik er nog 1 laat voordat je gaat demonteren even de pc vooraf draaien zodat hij warm is dit scheelt vaak met demonteren

Bedankt!
Raden jullie een nieuwe koeler aan of gewoon even proberen met de pasta eerst?

Maandag of dinsdag komt mijn pasta toe, dan laat ik wat weten.

Hoi,

Ja dan zal het een stuk beter gaan en denk dat je een goede keuze is qua koelpasta is inderdaad wat beter met zilver maar zelf maak ik daar niet z"n punt van . Als de 1 onder inblaast en de ander boven uit is de luchtflow in de kast oke en zal je de 2 nieuwe als je die boven plaatst ook uit moeten laten blazen

Kan je een fan zowel naa buiten als naar binnen laten blazen?

Hoi,

Zou het eerst gewoon proberen je hebt toch niet eerder koel problemen gehad .En ja je kan een fan naar binnen of naar buiten laten draaien meestal staat er een pijl op welke kant hij op blaast dus die kan je naar binnen of naar buiten laten wijzen.

Ps even je twee laatste berichten samen gevoegd je kan ook een bericht aanpassen hoor

Door de staking heeft mijn pakketje wat vertraging opgelopen. Morgen zou ik de koelpasta moeten ontvangen.
Ik laat jullie zeker weten of het werkt.

Ben benieuwd ,een hoeveelheid als een rijst korrel is meer als genoeg hoor te veel is ook niet goed;)

Tot op heden het pakje nog steeds niet ontvangen. Zou toch morgen zeker moeten toekomen. Ging normaal dinsdag worden geleverd...
Ik hou jullie op de hoogte!

Vandaag heb ik mijn koelpasta ontvangen. Zal die pas morgen kunnen aanbrengen.
Ik heb wel mijn twee nieuwe 120mm fans geïnstalleerd bovenaan mijn behuizing. Nu merk ik al een verschil. Als ik Far Cry speel haalt mijn CPU nog 'maar' temperaturen van 58-60 graden. Dat is een verschil van 10 graden en meer! Blijkbaar was mijn airflow helemaal niet goed. Moet ik overwegen om de standaard fans van mijn behuizing te vervangen?

Als de temperatuur nog 5-tal graden zou dalen met de koelpasta, ben ik terug een happy gamer ;)

Ondertussen heb ik de koelpasta vervagen. Het verschil is opmerkelijk. Tijdens Far Cry 4 en andere zware games haal ik nu slechts een maximum temperatuur van 52-55 graden... Dat is een verschil van 20 graden door enkel wat fans en koelpasta!
Bedankt voor je hulp Modag!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan