CPU haalt temperaturen van 100 Graden!

Status
Niet open voor verdere reacties.

maxpost21

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2009
Beste mensen,

Ik ben de trotse eigenaar van een mooi gamesysteem:

Videokaart: Radeon Club3d HD4870x2
Processor: Core 2 duo E8500 2x 3.2ghz
Moederbord: Gigabyte X48-DQ6
Ram Geheugen: 2x Geil 2GB

En 1000gb harde schijf, ik draai Windows 7 64 ultimate versie.

Oke dan nu het probleem. Ik ben al sinds een hele lange tijd bezig met Call of duty4 (Wat ik een soort van professioneel speel zeg maar, alleen dan nog wel voor m'n plezier!) Dus heb ik allemaal aanpassingen waardoor ik lelijke graphics heb maar wel meer FPS haal. Vroeger heb ik nooit problemen gehad alleen sinds een tijdje heb ik dat als mensen een smoke grenade gooien en ik loop er tussendoor, dan hapert m'n pc als een malle en dan ga ik eruit is er niets aan de hand!.

Ook heb ik pas SpeedFan gedownload en toen schrok ik want tijdens het gamen wordt mijn CPU wel 100 graden :S:S. Volgens een maat van mij is dat bizar veel maar ik heb er geen last van zover ik weet, en hij valt niet uit ofzoiets. Ik heb een standaard CPU met een standaard koeler, aangezien de Scythe Mugen die ik had gekocht niet pastte :/

Ook als ik in Call of duty 4 omhoog krijg (dan kan je de meeste fps halen omdat de lucht niet veel vraagt) dan haalde ik vroeger 1000 FPS en nu haal ik 700-750 FPS! Ik heb de drivers al up to date gemaakt maar dat had geen effect.

Dus als iemand een manier heeft om mijn probleem te fixen dan zou ik dat waarderen!

Met vriendelijke groet,

Max Post

Tips om je graden naar beneden te laten.

1. Maak je computer van binnenuit goed schoon. Een keer de stofzuiger er door heen.
  2. Vervang je koelpasta van de koeler.

Als je pc nog binnen de garantie valt, even mee terug naar de winkel. Dan denk ik wel dat ze je gratis willen helpen. :)

als je cpu 100 graden haalt hoort je computer zig zelf aftesluiten
en krijg je een Blue screen of death
ik denk eerder dat speedfan verkeerde temps aan geeft
de juiste temps kan je in de bios zien bij power management of zo iets

maar 100 graden is idd VEEL te hoog
denk eerder aan 40C idle en 50C load

Laatst bewerkt:
Ik had gister al mijn pc schoongemaakt, had helaas geen effect.
Ik zal eens kijken of ik nog garantie heb.

Prima.

Zoals firestorm al zei, er is een mogelijkheid dat de temperatuuraangave niet helemaal klopt.
Je kunt het altijd nog even testen met PCWizard, of Everest. Of inderdaad de bios.

l9o

gewoon ff iets.. is dat nie farenheit?,
dan zou hij ongeveer op 40 graden liggen.. het kan trouwens ook je videokaart zijn.. of dat je pas nieuwe spellen hebt geinstalleerd of programma's die op de achtergrond aan staan...

Hardware Monitoring : ITE IT8718F
Processor Voltage : 1.07 V
Memory Voltage : 1.87 V
+3.3V Voltage : 3.23 V
+5V Voltage : 5.05 V
+12V Voltage : 12.48 V
VBAT : 3.28 V
System : 46 °C
Processor Temperatuur : 53 °C
:
Processor Intel Core 2 Duo : Sensor DTS
Core 1 : 60 °C
Core 2 : 61 °C
:
ATI Radeon HD 4870 X2 : ATI Catalyst Driver +
GPU Temperatuur : 81 °C
GPU Temperatuur (Diode) : 81 °C
GPU Ventilator : 1387 rpm
GPU Ventilator : 27.0%
:
Harde Schijfmonitoring : S.M.A.R.T
Harde Schijf SAMSUNG HD103UJ : 31 °C

Dit is als ik alleen internet open heb staan. Als ik door de smoke loop in Call of duty dan haper ik, dat zou dan moeten liggen aan de Videokaart, maar de drivers zijn up to date en deze kaart moet het makkelijk aan kunnen :/

Ik heb Call of duty4 nu op de achtergrond draaien en de temperaturen liggen al weer tegen de 80C aan, en dat is als ik niets doe.
En als ik een potje game heb ik nooit iets anders aanstaan, dus dat kan het ook niet zijn.

Laatst bewerkt:
@maxpost21: Die temperatuur-waarden uit je vorige posting: Zijn die uit SpeedFan of uit PC-Wizard??

Zie tip van Crash dat Speedfan (vaak) de verkeerde waarden weergeeft...

Tijs.

Het zou dus zomaar kunnen dat je koeling niet goed werkt.
Of ja, want hij wordt gewoon veel te heet.

Dat kan dus liggen (eerder genoemd) aan de koelpasta. Ga desnoods even terug naar de winkel.
Ik had gelukkig dit gratis kunnen voorkomen bij computerland. Probleem was opgelost toen. :)

Misschien hebben meerder helpmij-ers andere suggesties?

Ik ben geen hardware-man, maar vond (naar mijn inschatting) interessante informatie in deze link
Turbine or fan is up to 15% of max RPM noiseless (but card is very warm) while on 100% you cannot stand the noise, but the cooling is still top-level. Still, we found optimum on 35% of maximum RPM. On these setting graphics cards wasn’t noisy, and proper cooling was still provided.

Als ik die 27% in je PC-Wizard uitvoer mag interpreteren als 27% van max RPM, dan zou ik het idee krijgen dat de ventilator (nu) niet snel genoeg draait om de videokaart koel te houden. Overigens gaat het in die test om de HD4870, niet de HD4870 X2 die jij hebt, maar ik zou verwachten dat de informatie minstens gedeeltelijk zou kunnen kloppen voor jouw videokaart. Het lijkt er namelijk op dat je videokaart tot +- 4000 RPM zou moeten kunnen gaan, terwijl je nu maar 1200 RPM draait tijdens COD.

Tips/informatie die je (wellicht) kunnen helpen om de RPM van de koeling omhoog te schroeven staan hier. Lees daar ook de commentaren/reacties voor informatie/tips. Er staat (bijv.) in dat je in de CCC van Ati nu welicht wat kunt doen aan (max.) RPM etc., dus misschien staat daar wat verkeerd/te beperkt.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan