cpu is >80 graden

Status
Niet open voor verdere reacties.

petersmith

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2012
Berichten
100
Beste,

Sinds kort kreeg ik een melding van mijn pc (6 jaar oud) dat mijn cpu te warm is. In eerste instantie dacht ik dat de fan dichtgeslibt was. Dus cpu fan uitgehaald en schoon geblazen en weer teruggeplaatst. (Vooralsnog geen nieuwe koelpasta er tussen gespoten.)

En ik test de temperatuur met "speedfan". En verder heb ik "core temp" als alternatief genomen. Het temperatuur van cpu is nog steeds te warm (zie bijlage). Ik wil alsnog koelpasta kopen, maar ik denk niet dat het temperatuur gelijk gehalveerd wordt. tot ca. 40 graden.

De cpu fan draait wel. De case staat tijdens de test ook wijd open.

Weet iemand wat er aan de hand is? :(

Groeten,
peter smith

cpu.jpg
 
Hallo Peter,

Koelpasta kan na 6 jaar best verdroogd zijn hoor.
Zou dus even snel nieuwe halen.

Eric.
 
Spul koelt niets........
Alleen bedoeld om de warmteoverdracht door het uitvlakken van die oppervlaktes te bevorderen, zo dun mogelijk aanbrengen dus.

Koelblok ook schoongemaakt?
 
Koelpasta moet de warmte geleiden. De term Heatsink pasta is daarom ook beter, want het spul koelt niet.
Maar dat heb ik ook nooit gesuggereerd.
Zelf gebruik ik altijd Artic-Silver, die nagenoeg niet verdroogt.
De oude pasta's werden zelfs soms zo hard, dat je een oplosmiddel (wasbenzine (niet meer dan een paar druppels)) nodig had om de koeler van de processor te krijgen.
 
De koelblok is idd ook schoongeblazen. Gister heb ik de koelpasta online besteld. Nu maar afwachten en uitproberen. Echter twijfel ik of de temperatuur van cpu daarna van 80 tot 40 grd zal dalen.

Tijdens de test draait de pc alleen op windows 8. De overige softwares (outlook, autocad, etc) zijn niet geopend.

Zal het ook aan koelblok liggen?
weet iemand wat de gemiddelde temperatuur van een cpu (i7 2,80 Ghertz)is?

groeten,
peter smith
 
Laatst bewerkt:
In mijn systeem een Intel Core i7 870 @ 2.93GHz => 36 °C met Firefox open met 9 tabbladen.
 
Beste Peter,

Het is belangrijk dat je de onderkant goed schoon maakt.
Het mooiste is als het glimt als een spiegeltje voor je de pasta er op smeert.
Idle denk ik dat hij niet boven de 45 graden komt.

Eric.
 
Hou er rekening mee dat Speedfan lang niet altijd de juiste waarden aangeeft. Als ik hem hier draai geeft hij op een van de sensoren een temperatuur aan van -128 graden. En toch is het niet echt koud in huis. :rolleyes:
 
De koelpasta (Arctic Silver 5) is inmiddels op de blinkend schone oppervlakten (van processor en koelblok) ingespoten, nadat ik de oude koelpasta heb verwijderd. De temperatuur is ca. 12 grd gedaald. Echter blijft deze op ca. 72 grd steken (zie bijlage).

Waarneming:
- Na het runnen (ca. 30 min) van mijn pc krijg ik geen nog steeds geen melding dat de cpu te warm is.
- De temperatuur cpu is nu 72 á 75 grd. (speedfan en core temp)
- Windows 8 draait op dit moment. Verder geen andere software.

Vraag:
Is deze temperatuur (72 grd) normaal? Hoe kan ik de temperatuur nog verder beneden tot 45 grd halen? Is het noodzakelijk om verder naar beneden te halen?

Groeten,
peter smith

cpu_koelpasta.jpg
 
Laatst bewerkt:
Beste Peter,

Heb je wel eens je vinger tegen het koelblok gehouden ?
De temperatuur wordt gemeten met sensors op je Mobo.
Die sensors kunnen van slag zijn en zo zijn er nog wel een paar bedenkingen te uiten.
Zelf heb ik voor dit doel een infrarood temperatuur meter.
Als het werkelijk 70 graden is zou toch je koelblok heet aan moeten voelen.
Dat jou koelblok de warmte niet zou afvoeren lijkt me onwaarschijnlijk.
Wat voor koeler heb je.

Je zou CPU-Z kunnen runnen en als je dan ziet dat je CPU terug gaat naar een lagere freq. bij belasting, dan is de temp. mogelijk echt te hoog.

Succes.

P.S. Artic Silver heeft wel even tijd nodig om zich te zetten hoor.
 
Hallo

Eventueel de t° een controleren in de b.i.o.s. ??? (meest betrouwbaar)

Meestal "hardware monitor" o.i.d. genoemd ???

Controleren of deze klopt met de t° die de andere door gebruikte software geeft.

[DEL] [F2] zijn veelgebruikte toetsen die gebruikt worden om in de b.i.o.s. te komen.

"Zal het ook aan koelblok liggen?" ... mogelijk ... mocht het koelblok gebruik maken van heatpipes ... deze kunnen hun vloeistof verliezen en niet meer werken...

Lijkt mij hier het geval niet ... je zou dan geen koeling meer hebben ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Zet er een after sale koeler op, een b.v. Arctic 7 PRO, kosten geen drol maar zijn erg goed.
 
Ik wil reageren op de reactie van Eric. Het is inmiddels 2 wkn later. Voor de gein heb ik de temperatuur van cpu gecontroleerd. De temperatuur schommelt tussen 40 en 45 graden. :thumb: en af en toe op ca. 50 graden als ik autocad en revit (zware 3d software) draait.

Het is idd dat de koelpasta op dat moment nog niet droog is.

Probleem is opgelost. ik denk dat dit item afgesloten kan worden. ;)
 
Je kunt hen zelf op opgelost zetten

Hallo Peter,

Fijn dat het is opgelost.
Alleen je omschrijft de oplossing niet goed.
Als je koelpasta verdroogd is dan heb je een probleem.
ArticSliver heeft een oplosmiddel dat niet verdampt.
Daardoor gaat het erg lang mee.
Een relatief nadeel is dat hij daardoor niet zo makkelijk uit vloeit.
Het duurt dus een tijdje voordat hij zich goed heeft gezet.

Als je haast hebt, zou je een programma kunnen gebruiken dat je CPU maximal belast, zodat hij lekker warm wordt.
Maar na twee weken normaal gebruik zal hij meestal wel gezet zijn.

Hij is dus niet opgedroogd maar netjes uitgevloeid.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan