CPU Koeler loskoppelen, kan het kwaad?

Status
Niet open voor verdere reacties.

luc18

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2009
Ik heb laatst bij het stofvrij maken van mijn pc mijn cpu koeler ook losgemaakt om er dat laatste beetje stof uit te kunnen halen. Maar daarna vroeg ik me af of de koelpasta nog wel goed zijn werk doet nadat de koeler en de cpu los zijn geweest. Ik haal zo ver ik weet geen extreme temperaturen 65C stressed ongeveer (Redelijk normaal toch?). Maar mijn cpu koeler maakt wel heel veel herrie als hij stressed is (6000 RPM ongeveer) het is een soort trillent geluid en het is heel irritant.

Dus hier komt mijn uiteindelijke vraag: Komt het hoge toerental door het warme weer of door de losgekoppelde koeler ivm de koelpasta?

Mijn temperaturen en RPM nog even op een rijtje

Idle:45-48C en ongeveer 4600-4800 RPM
Stressed:60-65C en rond de 6000 RPM

Laatst bewerkt:
Oude koelpasta verwijderen en nieuwe opbrengen inderdaad

kijk eens met speed fan daar kan je de snelheid mee regelen van jee fans :thumb:

Vraag ik me wel af wat voor koeler jij hebt.. Die van mij (Zit niet eens in een kast) draait 1600 toeren en houdt mijn CPU op 30 / 35 graden idle. En dat op een warme kamer.

Dit ligt niet aan de koeler.
zoal mrmusic al heeft gepost, de koelpasta moet vervangen.

mvg leo

Dat is afhankelijk van het type processor en koeler?
De gebruiksaanwijzing kun je vanaf internet downloaden, of de types hier posten als dat niet lukt.
Altijd geldt dat de warmtepasta dun en goed uitgesmeerd moet worden. Bv met een oud bankpasje
(sommigen doen een drupje in het midden en wrijven dat met de koeler wat uit)
Te dik werkt averechts.
En niet onbelangrijk, het spul is flink giftig. Niet aanraken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan