CPU koeler maakt heel veel lawaai.

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaartehhM

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2005
Hallo,

Laatst heb ik een nieuw moederbord gekocht, de P5N-e SLI.
Ik heb mijn CPU van mijn vorige computer in mijn nieuwe mobo gezet, de P4 3.06 Ghz HT.
Ook de CPU cooler heb ik gebruikt, maar sindsdien ik 'm heb verplaatst, maakt ie een ONGELOFELIJKE HERRIE. Het is gewoon niet normaal.

Ik wil dus een nieuwe kopen, maar heeft het eigenlijk wel zin? Lijkt me niet dat ie zomaar zo hard draait.

dus voor dat ik een nieuwe wil kopen graag even jullie advies:thumb:

~MaartehhM

Wellicht overbodige vraag, maar is de koeler goed schoon en helemaal vrij van stof??

En soms doet een (klein) druppeltje olie ook wonderen!

Gister heb ik de pc in elkaar gebouwd, en de ''heat pipes'' (hoe ze ook heten, die ijzere ''dingen'' :p ) heb ik toen helemaal stofvrij gemaakt.

Even voor alle duidelijkheid:

Maakt de koeler sowieso veel meer herrie dan eerst of is het zo dat de fan nu opeens alleen maar full speed draait en daardoor meer geluid produceert?

Oke.. Apart. Mijn computer viel net gewoon uit. zomaar.

Maar even ontopic:

Bij de ouwe pc maakte hij nooit dit geluid.
bij de nieuwe pc, maakt hij nu dus veel meer herrie dan eerst, het lijkt me nu wel dat ie op full speed draait, maar waarom deed ie dat eerst niet ?

Edit:: even bij Everest gekeken, Hij gaat nu met 4091 RPM. (geen idee hoeveel dat bij de oude pc was, want die had geen sensor daarvoor.)
De temperatuur van de CPU is 13 graden celcius, en 55 graden F.

Laatst bewerkt:
13° lijk mij onwaarschijnlijk aangezien het buiten al een 20° is
kijk in bios waar juiste temp
aan de herrie je hoort ,zit koeler goed vast

Werkt die PC waar je over praat voor de rest wel?

ik zit effe te lezen, maar p4 3.06 Ghz HT is meestal socket 478.

p5n-e SLI = socket 775

Zit hij wel op de goede aansluiting, die voor de CPU fan dus, zijn de oppervlak van het koelblok en processor goed schoon gemaakt alvoren een beetje koelpasta is gebruikt?

Mochten die temps ook in de bios hetzelfde zijn, vaak wel daar Everst dezelfde info gebruikt, kan de toerentalregeling van de fan wel niet goed zijn.

Ok, ten eerste, bedankt voor al jullie reacties :p

13° lijk mij onwaarschijnlijk aangezien het buiten al een 20° is
kijk in bios waar juiste temp
aan de herrie je hoort ,zit koeler goed vast

Koeler zit prima vast, lijkt me niet dat het verder los zit, en dat dat herrie veroorzaakt. i.i.g. niet de herrie die ik hoor.
Of het is b*llsh*t wat everest zegt, of het is gewoon waar, en doordat de fan zo hard draait, zal het waars. ook wel 13 graden zijn.

Werkt die PC waar je over praat voor de rest wel?

ik zit effe te lezen, maar p4 3.06 Ghz HT is meestal socket 478.

p5n-e SLI = socket 775

Ik heb de Pentium 4 524 HT, en het past toch echt prima in de socket van het mobo. en ook CPU-Z zei bij de vorige pc dat het een 775 is.

Verder werkt alles hoor, ik schrijf nu deze reacties op de nieuwe pc met windows XP. alle programma's werken, internet werkt, etc, etc.

Zit hij wel op de goede aansluiting, die voor de CPU fan dus, zijn de oppervlak van het koelblok en processor goed schoon gemaakt alvoren een beetje koelpasta is gebruikt?

Mochten die temps ook in de bios hetzelfde zijn, vaak wel daar Everst dezelfde info gebruikt, kan de toerentalregeling van de fan wel niet goed zijn.

Ik heb opnieuw koelpasta op de CPU gedaan.
Ik zal zo even in de bios kijken, en kijken wat 'hij' zegt.

Laatst bewerkt:
Met lucht van 20 graden maak je niets naar 13 graden hoor, al blaas je nog zo hard.:rolleyes:

Ok, daar heb je een punt:p

Wat everest zei klopt inderdaad niet, in het bios staat het volgende:

CPU Temperature: 36 graden celcius
M/B Temperature: 34 graden celcius
CPU Fan Speed: 4041 RPM

dat trekt er al beter op :D
wel mooie temp

Tja, mooie temp, maar ik hoor wel nog steeds de ongelofelijke herrie van de koeler.
van mij mag het wel wat warmer worden, als de fan maar niet zo hard draait:p

Maar heeft het zin om een nieuwe koeler te kopen, die bijv maximaal 2000 RPM kan draaien?

Maar ach, ik ben toch van plan om een nieuwe CPU te kopen (Core 2 Duo E6420), dus om nu een koeler te kopen, misschien overbodig.

je kan natuurlijk een Zalman Koeler op je processor zetten deze zijn een heel stuk stiller en koeling eigenlijk beter als een stockkoeler ( dat hoort meestal zo te zijn dan:p )
Maarjah als je toch een processor upgrade gaat doen kun je beter even wachten en kijken of die boxed koeler ook zo'n herrie maakt.

Goed. Ik zal inderdaad even afwachten hoe de nieuwe stock koeler gaat presteren:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan