CPU koeling stuk, minimaal gebruik mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Phedre

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2009
Dag,

Ik sta weer eens niet aan de goede kant bij het uitdelen van pech en geluk. Ik heb pech te pakken vandaag. Ik heb een kapotte CPU ventilator (AVC 70 mm). Althans, ik denk dat het de CPU is, ik ben niet zo thuis in de kaarten/borden. Nu had ik gisteren al een nieuwe laptop gekocht, dat lag al in de planning. De CPU-ventilator van mijn desktop computer is dus vandaag kapotgegaan, wat een timing, he? Er zijn twee schoepen van de fan af, waardoor hij nu erg hard trilt en lawaai maakt. Ik heb een paar vragen:

- is mijn desktop computer veilig te gebruiken als ik de kapotte CPU-fan eruit haal. Dan heeft hij dus even geen koeling, maar ik wil dan vooral even de belangrijke documenten overzetten naar mijn laptop, dus dat zou vrij licht en vrij kort gebruik betekenen. Kan dit en zo ja, hoe lang maximaal?
- in bovenstaand geval, kan een huis-, tuin- en keukenventilator de taak van de koeler kort overnemen?
- Ik zag al dat ik een AVC 70x70x15 moet hebben. Kan ik die makkelijk zelf vervangen? Ik snap op dit moment nog niet hoe ik dat vervelende aansluitinkje los krijg van het bord. Hoe werkt dat?
- Is het noodzakelijk eenzelfde ventilator erop te zetten of kan elk merk, als het maar de juiste afmetingen zijn?

Bij voorbaat ontzettend veel dank voor het beantwoorden van vragenn. Ik heb al flink rondgeneusd op internet, maar vind voornamelijk informatie die net niet van toepassing is op mijn geval. En ik heb (uiteraard) de computer juist vandaag hard nodig!

Laatst bewerkt:
1. Lijkt mij niet verstandig.

2. Als je de heatsink (blok aluminium/koper) laat zitten kan je het proberen, maar ik zou het niet riskeren.

3. Merk zegt me niets. Als je weet welke socket je hebt, dan weet je ook welke koelers er op passen.

4. Geen idee

Als je de specificaties van de pc enigzins zou kunnen geven zou dat al enorm helpen.
CPU (Bijv. AMD 3000+)
Moederbord merk/type
Dan weten we voor de koeling genoeg :thumb:

We zijn vandaag langs een paar winkels gegaan met mijn kaduuke onderdeeltje en we hebben uit een opruimingsbak een passend exemplaar gevonden. Wel tricky, want het was een heel ander merk, maar wij dachten in onze onwetendheid dat dat wel ok zou zijn. Computermeneer van een andere winkel die er ook even naar heeft gekeken, zei dat het inderdaad zou moeten werken. Thuis op het koelblok gezet, wat niet heel erg makkelijk ging, omdat het echt een fractie van een millimeter verschil in afmeting was. Werkt als een tierelier. Ik wilde hem lang genoeg aan hebben om de bestanden over te kunnen zetten, maar hij heeft uiteindelijk de hele avond kalm staan draaien, heel stilletje ook. Dit was gewoon mazzel hebben en een beetje logisch nadenken, want we hebben bijvoorbeeld wel gelet op de driepuntige aansluiting. Dat we het ook nog in een opruimingsbak vonden, want in de winkels zelf vonden we nergens de juiste afmetingen. De winkels bleven maar naar buurtwinkels wijzen.

Heel erg bedankt voor de reactie!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan