CPU not recogniced, update bios

Status
Niet open voor verdere reacties.

lonelydragonfly

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2008
hallo iedereen, ik heb onlangs een nieuwe pc gekocht en windows xp staat erop maar elke keer als ik hem opstart zegt hij dat mijn cpu niet herkent is en mijn bios moet updaten voor optimaal gebruik, daarna moet ik op een knop drukken om het opstarten te hervatten, nu heb ik hier gelezen dat het meestal niet nodig is om je bios uptedaten, nu heb ik dit wel geprobeerd maar is niet gelukt..

ik heb een asus p5e mobo

ik heb dat programma geprobeerd dat erbij zit om me bios up te graden, dan zegt hij dat er een nieuwe versie is, gaat hij die downloaden, issie klaar staat er alleen nog maar cancell, klik ik daarop kan ik weer overnieuw beginnen met weer hetzelfde probleem, heb ook handmatig een nieuwere versie van het programma gedownload, als ik dan de EXE uitvoer krijg ik heel kort een DOS venster en daarna.... niks...

dus als het wel nodig is me BIOS up te daten, hoe dan?
als het niet nodig is, hoe krijg ik dat bericht dan weg?

bij voorbaat mijn dank is groot

Laatst bewerkt:
bedankt voor je reactie, ik ben alleen niet heel begaafd met pc's en snap helemaal niks van BIOS of DOS, bij voorbeeld weet ik niet of ze een floppy of een HDD bedoelen als ze het over boor disk hebben.

ik lees hier veel dat het gevaarlijk is om je BIOS up te graden, zeker als je niet zo goed weet wat je doet, dus het liefst doe ik het niet, alleen als het moet.

maar dan zit ik nog steeds met dat bericht, weet iemand hoe je dat uit kan zetten, of is het echt noodzakelijk om in mijn geval me bios up te graden.

ik snap trouwens ook niet veel van die site die je me stuurde, ik keek bij dat eerste bestandje toen begonnen ze dus over dos enzo, ik dacht dat het gewoon via Windows kon.

ik heb trouwens gewoon een P5E zonder iets erachter voor zo ver ik weet en kan vinden

ps. als ik echt me bios moet updaten hoe kom ik dan aan die Afudos BIOS update tool en de juiste bios versie? ik heb een ASUS P5E socket775 met windows xp, kan iemand hier een link voor posten?

Laatst bewerkt:
Het is wel nodig om je bios te updaten, onderstaande manier is het meest eenvoudig te doen en vanuit Windows, maar.....

Lees eerst alles even goed door EN

ZORG ERVOOR DAT JE MET EEN DRAAD MET INTERNET VERBONDEN BENT, NIET DRAADLOOS!!!!!!

http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments_content.aspx?no=714

ok dit heb ik gedaan, volgens mij de meest recente asus update util gedownload, weet niet zeker want dat is al onduidelijk vind ik. toen gedaan zoals er op die site staat(zie quote) en vervolgens zegt hij weer dat er een nieuwe versie is en die eerst moet doen, nou dan gaat hij die laden, issie klaar daarmee dan moet ik een file selecteren in me directory, staat al 1 gelecteeerd dus neem aan dat dat hem is, druk ik op openen of ok of zoiets en dan heb ik weer het ene beeld waar ik alleen maar cancell kan drukken

bestand heet trouwens AsusUpdt_V71401

hier een plaatje van waar ik het telkens over heb:

Bijlagen

• Self-update.GIF
    Self-update.GIF
    95,7 KB · Weergaven: 74
om even terug te komen op je start post.
ik zie dat je de pc net heb gekocht??

hebben die hem ook in elkaar gezet?
zoja terug naar de winkel en hun die bios laten flashen
je cpu wordt nu niet voledig ondersteund op het moederbord (ff simpel gezegt hebben ze een niet goed werkend systeem verkocht:mad:)

welke winkel doet dit??

Gaat het met die biosflash wel werken dan?

Inderdaad schandalig dat er een cpu in een pc wordt gezet als die cpu niet wordt ondersteund door de chipset/mobo!

Vraag me echt wel af of een biosflash dit kan oplossen. Is hier niet eerder een firmwareupdate voor nodig?

Hoi !

Heel vaak is een bios-flash nodig, ook bij een zojuist gekocht mobo !

Bij Alternate bijv. staat bij ieder mobo:

Bijzonderheden
Om de nieuwste processorkernen te ondersteunen is eventueel een BIOS-Update noodzakelijk., Vista ready

Maar TS heft de PC laten assembleren bij een PC-boer !

Uiteraard had deze dus de bios-flash moeten uitvoeren.

Daar betaal je immers voor !

Dus: terug naar de verkoper en hem het laten oplossen !

Greetz,

harry.

nee dit is echt een kwestie van de bios updaten.

ik verkoop via de zaak ook pc's en hebben idd bij asus veel dat we de bios moeten updaten.

aleen het probleem bij asus is dat er 3 verschillende manieren zijn.
sommige kunnen het via ezflash sommige via afudos en sommige via asus flash util

@harry:
ja idd wij zijn reseller van alternate en controleren altijd of de cpu wordt ondersteund.
zoniet flashen wij de bios.

Laatst bewerkt:
Verbazend dat een BIOSflash een niet ondersteunde CPU wel kan doen ondersteunen.

Ik begrijp ergens wel dat je neit meteen een BIOSflash uitvoert omdat het toch altijd een risico blijft.

maar in dit geval was het noodzakelijk dus het is inderdaad schandalig dat dit niet is gebeurd.

is voor ons vrij normaal hoor

het moederbord is eerder uitgebracht dan de cpu
dan komt het naampje van de cpu nog niet voor in de bios

het is nu wat minder maar jaar geleden was het pas erg,
toen kwam intel ineens met de core2duo xx50 modellen
dat begreep geen enkel mobo

ten eerste allemaal bedankt voor jullie reactie,

ten tweede moet ik even vermelden dat ik alle onderdelen apart heb gekocht en zelf in elkaar heb gezet (met behulp van een goede vriend) het was dus geen pakket ofzow.

ik heb het gekocht bij www.azerty.nl, moet ik hun een email sturen waarom de BIOS niet is upgedate of moet ik het nou zelf doen? zo ja, hoe dan?

ps. waarom moet ik me BIOS updaten eigenlijk? me pc doet het prima, alleen dat bericht is irritant

je zult het zelf moeten doen
en het gaat ook gewoon lukken ik zal straks stap voor stap vertellen hoe
geef me even de tijd

Ow, naam in bios voorkomen.

Nu begin ik het te begrijpen.

Eigenlijk heb je dan nog geluk dat het werkt nu... Voor hetzelfde geld was zelfs met een BIOSupdate het verhaal niet waar geweest.

Als je het mobo los hebt gekocht lijkt het mij al helemaal ongebruikelijk om het bios te flashen.

Ik heb onlangs een artikel gelezen voer de architectuur van de toekomstige intel nehalem cpu's. Vroeg ik me echt af wie dat al gaat kopen. Aangezien er toch bijna geen enkel mobo zal zijn dat dat zal ondersteunen. Het lijkt een heel complexe architectuur dus denk niet dat je er met een biosupdate zou komen (mss een firmwareupdate), en aangezien intel het grootste deel van de informatie nog steeds geheim houdt lijkt het me niet dat fabrikanten nu al mobo's en chipsets kunnen gaan maken voor de intel nehalem. Of je moest een nieuw mobo nemen met een intel chipset :P

Nouja, probeer die biosupdate en je bent echt een geluksvogel. Voor hetzelfde geld had die pc helemaal niet gewerkt.

als je een mobo uit zoekt staat er vaak een getal bv 2xxx of 6xxx
dat betekent dat alle cpu's met de 2 en de 6 serie op het moederbord kunnen
waarvan voor sommige een bios update nodig is

dat zijn dan vaak de xx20 of xx50 modellen

http://www.sptb.nl/helpmij/AFU236U.exe
download dit programma

daarna deze bios versie
http://www.sptb.nl/helpmij/P5E-ASUS-1003.ROM

heb je een floppy drive?

zoniet gebruik je xp cd en ga naar de repair optie.

kopieer eerst de bios.ROM naar je c schijf
ook het afudos programma naar de c schijf

als je de repair optie heb gekozen kom je in dos
daar start je het afudos programma en selecteer je de rom

het andere programma wat je probeert werkt waarschijnlijk niet bij jou bios omdat ie ook niet bij jou moederbord util is te downloaden via asus

even op de site gekeken en de 8400 wordt pas bij bios versie 903 ondersteund die is van 2008/08/12
dus met de bios hierboven gaat ie het zeker doen

edit:
ben je al eens in de bios geweest???
heb je daar geen optie staan EZflash???
als dat zo is is dit veel makkelijker

Laatst bewerkt:
volgens mij heb ik dat wel, hoe werkt dat dan?

nagekeken, er staat ASUS EZ flash 2

maar die optie met die 2 bestanden in F: zetten (ik heb F als boot-drive omdat C en D oude harde schijven zijn die ik alleen erin heb gezet om me oude bestanden te bewaren) lijkt me ook niet al te moeilijk, maar is dat prog in me BIOS beter? ik vind veiligheid belangrijker dan gemak en tijd

Laatst bewerkt:
ja je zet die rom file op je hdd c:/

die kun je dan selecteren in ez flash en klaar is kees

wij doen via ez flash zelfs via cd-rom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan