CPU Over Tempature Error!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elandlord

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2010
Hallo allemaal,

Mijn PC geeft bij het opstarten aan: 'CPU Over Tempature Error' press F1 to resume!

Vervolgens heb ik Speedfan geïnstalleerd, en tot mijn verbazing was mijn CPU wel 100 C!
Deze foutmelding heb ik wel eens eerder gehad, maar nu komt hij toch vrij regelmatig voor.

Wat heb ik verkeerd gedaan en wat kan ik eraan doen?

Alvast bedankt!

Hoi..

In beginsel de boel maar eens ontstoffen daarbinnen en de koelpasta vernieuwen.Mocht je dit nog niet gedaan hebben.

Ben zelf geen voorstander van speedfan btw.Pcwizzard goed alternatief.

Laatst bewerkt:
Allereerst bedankt voor je reactie!

Ik ga de kast eens openmaken en kijken of er stof. Indien nodig, verwijder ik deze. Koelpasta heb ik momenteel niet in huis en heb ook geen ervaring met hoe je dit aan moet brengen. Moet ik naar een computerwinkel gaan of is dit een probleem wat ik zelf kan oplossen?

Tevens gebruik ik Speedfan alleen om de temperaturen te controleren.

Pasta aanbrengen is op zich niet moeilijk.Op het www is voldoende te vinden over hoe en wat(met plaatjes:D)

Maar maak eerst de kast maar eens los en kijk eens of de koelfan van je cpu niet vol met stof zit.Dit dan weghalen met een busje perslucht(voorkeur) stofzuiger maar doe voorzichtig of zelf heeeel hard blazen:D.

Lijkt eerder op een defecte sensor.

Als er stof in het blok zit kan het ernom schelen.
Maar ik heb nog nooit gezien dat je een pc aanzet, dat je mobo al begint te zeuren over een te hoge temp. net na het bios scherm. Dat klink ongeloofwaarlijk.
Dus waarshijnlijk iets hardware matigs defect.

ps als je CPU 100graden is, doet hij het niet meer.

idd Mukkel

In beginsel niet aan sensor gedacht.
Al kan het wel ******* snel gaan qua themps indien pasta bijv niet zou voldoen.

Ik ben geloof ik niet helemaal duidelijk geweest.

Pas als ik mijn PC een paar uur had gebruikt en daarna opnieuw opstartte, gaf het mobo pas aan dat het CPU te heet werd. Ik heb met een stofzuiger (voorzichtig) het stof wat in de ventilator op de processor zat verwijdert, en nou is hij weer 45 graden ;) bedankt voor jullie hulp!

Overigens is mijn CPU meerdere malen 100 C geweest, maar toch bleef mijn PC het doen op normale snelheid, is er nou blijvende schade?

Mijn PC geeft bij het opstarten aan: 'CPU Over Tempature Error' press F1 to resume!

Ik dacht dus inderdaad net na het opstarten.
Als je pc nog werkt is er geen blijvende schade ;)
Misschien is de levensverwachting iets korter van de cpu, maarja dat weet je pas over een tijd.

kans is groot dat er schade is opgelopen

maar het kan ook zijn dat speedfan er dik naast zit en het eigenlijk rond de 70/80 graden was

Ik zou net zeggen, want games zoals: Risen, Crysis en GTA IV kon ik allemaal gewoon nog spelen.

Ik dacht dus inderdaad net na het opstarten.
Als je pc nog werkt is er geen blijvende schade ;)
Misschien is de levensverwachting iets korter van de cpu, maarja dat weet je pas over een tijd.

Sorry daarvoor ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan