CPU Over Temperature

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smarkie

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2009
Hey Allemaal,

Sinds een maand of wat heb ik een Intel Quad Core 9500 Processor. Deze heeft altijd goed gelopen, maar sinds vorige week kreeg ik een CPU Over Temperature melding van de Bios. Ik kon wel door naar windows en eenmaal daar de temperatuur van het systeem eens bekeken. Deze was redelijk aan de hoge kant, zo'n 65 tot 70 graden. Nu kwam ik erachter dat de keoling van mn systeem niet optimaal was en heb ik een nieuwe kast gekocht, de CoolerMaster HAF 922.

Vanmorgen kreeg ik deze kast binnen en ik ben gelijk aan de slag gegaan de boel om te bouwen. Toen ik de PC voor het eerst weer aanzette kreeg ik meteen weer de melding, CPU Over Temperature, terwijl de PC zo'n 4 tot 5 uur niet gedraaid had. In de bios heb ik naar de temperatuur gekeken, en die was tot mijn grote schrik 80 graden, sterk oplopend tot 100 graden, waarna de PC uitviel (beveiliging). Nu zit ik in windows, en daar is de temperatuur veel lager, zo'n 55 graden.

De koelers van mijn nieuwe kast zijn goed aangesloten en werken goed, de kast blijft goed koel. Ook de CPU koeler heb ik nagekeken en schoongemaakt, maar ook deze lijkt goed te werken. Ik heb de bios geupdate, maar ook dit maakte geen verschil. De bios blijft een (te) hoge temperatuur aangeven en geeft daarom een error, en sluit de PC af. Eenmaal in windows is de temperatuur stukken lager en geen errors of shutdowns tot nu toe.

Wat is er aan de hand? Is mijn CPU kapot, of mijn moederbord misschien? Mogelijke oplossingen?

Groeten,
Mark (Smarkie)

Misschien moet je er een extra koeler in zetten. Of voor even een ventilator voor zetten richting de kast.

In deze kast zitten 2 20x20cm fans (1 boven, 1 voor) en 1 12x12cm fan aan de achterkant.
Op de processor zit de standaard intel koeling die erbij zat. Heb er onlangs een nieuw laagje koelpasta opgedaan, maar kreeg nog steeds de CPU Over Temperature melding.

Toen je opnieuw alles monteerde, heb je toch toevallig niet de socketpinnetjes op je mobo geraakt en ev lichtbeschadigd. Ik heb het ook nog gehad, hij starte nog allemaal door enz ; maar temperaturen waren ongeveer zoals die van jij, hoewel die in windows wel warmer waren. Misschien toch even controleren als alles hardwarematig nog intact is, maar dat zal je waarschijnlijk al gedaan hebben.

Zover ik weet heb ik niks geraakt, heb zo voorzichtig mogelijk gedaan. Is er een manier om te checken of alles nog werkt?

Zolang ik in windows zit heb ik geen problemen, alles lijkt naar behoren te werken. Heb alleen het idee dat de temperaturen van mn processor toch wat aan de hoge kant zijn en zeer onregelmatig. Nu is die bijvoorbeeld 60 graden, maar zodra ik mijn mediaprogramma start stijgt de temperatuur naar een piek van 72 graden, en vervolgens weer terug naar 60.

Zie ook de volgende screenshot:

tempsm.png

Tja in principe is die temperatuur niet echt een probleem, maar als je net die nieuwe case hebt gekocht en andere onderdelen en alsook die temperatuur onregelmatig is klopt er inderdaad iets niet. Hoor je de fans ook onregelmatig draaien ?

Fans draaien stabiel op 1200 en 700 toeren, en de CPU koeler op 2000 toeren, met kleine schommelingen, maar dat lijkt me niet zon probleem. Getuige de andere temperaturen lijken de fans niet het probleem.

Ik heb nog een andere CPU liggen, een Core2Duo 6400. Hier heb ik deze problemen voorheen niet mee gehad. Kan proberen die er even in te zetten, en kijken of ik dan nog die melding krijg. Dan is uit te sluiten of het aan de CPU ligt of elders.

Wellicht is het ook een optie mijn mobo te resetten met jumper, dit heeft een eerder probleem met dit Moederbord verholpen, wellicht dat dit ook op te lossen is als het aan het moederbord ligt.

Hmm, heb het moederbord gereset, maar dit hielp niet. Vervolgens de 6400 erin gezet, en ook daarbij gaf hij in de bios een temperatuur aan van 80 graden oplopend. In Windows echter een tempratuur van circa 50 graden. Vervolgens de 9550 er weer ingezet, eerste start-up 80 graden oplopend, in windows 60 graden, en na een restart meteen de melding CPU over Temperature en in de bios een temperatuur van 100 graden celsius. In windows vervolgens een temperatuur van 70 graden.

Het lijkt me dus toch echt aan het moederbord te liggen, lijkt alsof de bios een verkeerde temperatuur meet en hierdoor deze melding geeft en af en toe shut-downt bij start-up. Bios update heeft hierbij niet geholpen het probleem op te lossen.

Overigens zal ik nog even kijken naar een andere koeler, die stond toch al in de planning ;).

Zal in elk geval de CPU Koeler even bestellen, de Arctic-Cooling Freezer Xtreme Rev.2.
Temperaturen van m'n CPU zijn op dit moment (en dan doe ik niets intensiefs behalve Internet, MSN en E-mail) 80 Graden Celsius. Dan begin ik toch aan een goede koeling van de CPU te twijfelen.

Zojuist de nieuwe cooler, de Mugen 2, geinstalleerd. Zie hier de resultaten:

speefan.jpg

Het lag dus blijkbaar toch aan de CPU Koeler. Dank voor jullie hulp, het probleem lijkt opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan