CPU overload tijdens gamen, acer 8930G

Status
Niet open voor verdere reacties.

mxbouke

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2010
Hallo

Ik heb deze laptop al een tijd en het is opzich wel een desktop vervanger, 18,4 inch en voor de rest nog redelijke specs ( al een jaar oud)

CPU: intel core duo p8400 2,26 ghz 3mb l2
ram: 4gb ddr3
video: nvidia Gforce 9700M GT
820 gig HD

Oke, het probleem is dus als volgt. (al sinds ik hem heb maar begin me nu er echt aan dood te ergeren). Als ik aan het gamen ben, bijv MW2 of nu ook MOH tier dan loopt het spel eerst lekker soepel, gemiddelde instellingen. Na een tijdje begint het spel random te happeren voor een korte tijd (2 min ofzo) waardoor het onspeelbaar word. Als ik tijdens het schokken naar bureaublad ga zie ik ook dat beide cores op 100% in staan.

Waardoor komt dit? Is het dat de cpu te warm wordt ofzo? Die games moet ik wel kunnen draaien op dit ding iig.

Groeten Bouke

Laptop zijn en blijven geen game systemen. Het kan best dat je CPU te heet wordt of de videokaart. Daarbij is een 9700M GT geen gamers videokaart.

Misschien niet het ultieme, maar het zou toch wel gewoon moeten kunnen werken. Maar het komt dus doordat het spul te warm wordt? Is dit ook op te lossen met 1 of ander progje die de fan aanstuurd?

Laatst bewerkt door een moderator:
Je laptop regelt de fan al en deze kan je niet nog harder laten draaien dan 100%. Het kan de warmte zijn, echter bij veel games worden onboard videokaarten niet of nauwelijks ondersteund.

het is geen onboard video kaart want hij is van nvidea als het een onboard was geweest was het hoogst warschijnlijk een intel graphig *****
zoiets
koop notebook cooling

Ik heb er even op gelet, als ik stop met gamen na een tijdje en het spel afsluit staat hij wel max te blazen dus zal wel heet worden idd.. Helpt zo'n laptop cooling nou echt wat dan?

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn neefje had ook bij zijn laptop dat hij te heet werd, een paar lego blokjes onder gelegd zodat de lucht beter weg kan, scheelt al heel veel.

Dus beetje ruimte tussen onderzijde laptop en je burea is mischien beter.

ik heb asus k50 ad met een radeon 4570 dat ding speelt alles.
en word niet te heet any way je kan er meer ruimte geven inderdaad maar k denk dat zo'n laptop cooler ook wel werkt conrad.nl heeft wel een mooie

8930G Throttle Oplossing

Dit is big FAIL design probleem en kan alleen opgelost worden met de volgende progs.
Ik heb ook een 8930g sinds nov 2009, in het begin waren alle zware games totaal niet speelbaar happeringen tot shutdown, door oververhitting en throttling van CPU en GPU veroorzaakt door intel speedstep en nvidia powermizer. Sinds mrt.2010 heb ik alle problemen opgelost en loopt deze laptop als een desktop op volle snelheid zonder oververhitting met gebruik van volgende prog. en CPU/GPU undervoltage.

CPU oplossing: gebruik ThrotlleStop (google of http://forum.notebookreview.com/acer) evt. eerst (check als de ThrottleStop Multi(plier) beetje blijft schommelen) RMClock 2.35 opstarten en bij optie Advanced CPU settings, tab. Processor de opties Sync.TM1, Enable Enh. Stop, Enable Enh. Deep uitvinken (dus alles in deze page uitvinken met CPU type op Mobile). Selecteer Acer/Vista energiebeheer op Hoge prestaties.
CPU kan je nog undervoltagen, gebruik IntelBurnTest om de stabiliteit te testen.

GPU oplossing: google een methode om de powermizer uit te kunnen schakelen bv. met powermizer switch of NVPMManager (ik gebruik nog vista en oude nvidia driver 186.81)
Gebruik NiBiTor om 9700m gt bios undervoltage te flashen, zodat de GPU niet kan oververhitten en je verder kan overklokken. Bij settings NiBiTor:Voltages/Exact Mode/Extra op 0,95V (orig. 1,05V) undervoltage flashen. (Ik heb mijne op 0,91V stabiel, ligt eraan welke tolerantie GPU je hebt.)

ALs ik ga gamen dan overclock ik de GPU: kernklok 750MHz, Geheugenklok 800MHz, Shader-klok 1550MHz. temp. rond piek 76C.
Nvidia 9700mGT fabriekstandaard is gpu625Mhz/mem800Mhz/sha1550Mhz.
Overclock stabiel max gpu800Mhz/mem900/sha1600 rond 80C.
Overclock stabiel gpu750/mem950/sha1750 rond 80C max. fanspeed.

Ja, mijn 8930g is nu een echte gamer laptop geworden, perfect.

Veel succes en laat weten of het je ook gelukt is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan