CPU Overtemperture

Status
Niet open voor verdere reacties.

appelsapman

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2006
Ik weet niet zeker of dit de goede locatie is voor mijn vraag. Ligt er beetje aan of mijn probleem idd aan me cpu ligt.

Probleem:

Ik heb regelmatig dat mijn pc zomaar uitvalt. Helemaal om niets.
ALs ik de pc dan weer aanzet dan gaat ie bij het opstarten zeggen (Icoontje American Megatrends) CPU over temperture. Press F1 To boot.

Het enige wat ik hier uit kan opmaken is dat de cpu teemperatuur te hoog is. Maar als ik met speedfan de temepratuur meet is het maar 35 - 40 graden. Niks aan de hand dus. Maar toch de meldingen.

Persoonlijk weet ik niet of het allemaal hier aan ligt maar ik zou liever willen dat mijn pc ophoudt met uitvallen. systeem specs zijn

xfx 8800gts
Intel C2D E6600
2GB ram
550Watt voeding (Aerocool extreme power)
Asus P5B
250GB Wester digital Caviar RE harddisk.

Voeding zal het ook niet aan liggen die kan dit allemaal best trekken.

Niet alleen de melding van je bios, maar vooral ook de symptomen wijzen op een temperatuur-probleem.

Begin eens om je kast open te maken en alles goed stofvrij te maken (VOORZICHTIG). Dat zou al kunnen schelen.
Controleer of de CPU koeler nog goed vast zit en of het stekkertje van de fan van die koeler nog goed bevestigd is.

Overweeg anders een andere cpu koeler te plaatsen, ik raad de Arctic Freezer Pro aan, koelt super, is zeer stil eg goedkoop!

in je bios moet je de max temperatuur dan omhoog schroeven

maar je moet zelf uitvogelen waar dat dan zou staan

in je bios moet je de max temperatuur dan omhoog schroeven

maar je moet zelf uitvogelen waar dat dan zou staan

Allereerst moet je dan wel 100% zeker zijn dat SpeedFan de juiste temperatuur aangeeft.
Dus eerst in de bios kijken welke temperatuur (niet welke Max. Temp.) de CPU daar krijgt toebemeten, is dat te hoog, dan daar zeker niet de max. temp. verhogen!!

ben alle tabs en alle aanklikbare opties langsgegaan in me bios en enrgens word verteld wat mijn cpu temperatur zit. of het moet echt super goed verstopt zetten. maar waarom zou speefan niet gelijk hebben.

Omdat je PC uitvalt met de melding dat de temperatuur te hoog is:D

Het zou zomaar kunnen dat je SpeedFan wel goed geinstalleerd, maar niet goed geconfigureerd hebt, zodat de fan van je processor-koeler veel te langzaam draait, wie weet...

Of, en dat is niet te hopen, je hebt met het bouwen van de pc met alle problemen vandien (o.a. de ontbrekende afstandsbusjes) toch iets beschadigd of sluiting veroorzaakt, je weet het maar nooit!

Laatst bewerkt door een moderator:
Het zou zomaar kunnen dat je SpeedFan wel goed geinstalleerd, maar niet goed geconfigureerd hebt, zodat de fan van je processor-koeler veel te langzaam draait, wie weet...

Of, en dat is niet te hopen, je hebt met het bouwen van de pc met alle problemen vandien (o.a. de ontbrekende afstandsbusjes) toch iets beschadigd of sluiting veroorzaakt, je weet het maar nooit!

Wat moet ik dan beschadigd hebben de thermometer ofzo:p
Ik vraag eigenlijk welk onderdeel dan in godsnaam betrekking moet hebben op het feit dat mijn pc uitvalt en onjuiste temperatuur informatie doorgeeft.
zou ik ook gewoon me cpu eruit kunnen halen en voelen of ie warm aanvoelt.

Hier nog een screenshot van speedfan.

http://img127.imageshack.us/img127/3909/34564ye6he3.jpg

Die screenshot van Speedfan ziet er verder normaal uit inderdaad, maar aan de andere kant is de melding van je bios en moederbord ook niet voor niets...

Afgezien van de hele (voor)geschiedenis heb ik het probleem dat steeds mijn pc uitviel ook een keer gehad. Echt van alles geprobeerd en vervangen, maar ook toen bleek al met al een niet helemaal goed meer werkend moederbord het probleem te veroorzaken.

Volgens mij moet je in je bios echt de temperatuur van je cpu kunnen zien, welk moederbord heb je ook al weer precies?

Ik heb nu eerst zelf maar even de handleiding van jouw moederbord van internet gehaald, dan kan ik het voor je lezen;)

Maar goed, daarin kun je dus vinden dat je onder het tabblad Power in je bios weldegelijk de temperatuur van je processor kunt zien, evenals je fanspeeds en voedingslijnen!!!!!!!

Ik heb wel gekeken hoor in de handleiding. Daar zeggen ze dat ik onder boot op hardware monitoring moet drukken. Alleen als ik dat doe dan gebeurt er niks. En na jou reactie gezocht te hebben op internet bleek het zo te zijn dat ik na het drukken op hardware monitor ff een tijdje moest w8en.

Heb ik gedaan en de cpu temperatuur was 44 graden. 7 graden warmer dan speedfan aangaf. Maar nog lang niet de temperatuur om crashe te veroorzaken. Moet ik nu die max temperatuur omhoog zetten of niet?

Die screenshot van Speedfan ziet er verder normaal uit inderdaad, maar aan de andere kant is de melding van je bios en moederbord ook niet voor niets...

Afgezien van de hele (voor)geschiedenis heb ik het probleem dat steeds mijn pc uitviel ook een keer gehad. Echt van alles geprobeerd en vervangen, maar ook toen bleek al met al een niet helemaal goed meer werkend moederbord het probleem te veroorzaken.

Volgens mij moet je in je bios echt de temperatuur van je cpu kunnen zien, welk moederbord heb je ook al weer precies?

Ik heb nu eerst zelf maar even de handleiding van jouw moederbord van internet gehaald, dan kan ik het voor je lezen;)

Maar goed, daarin kun je dus vinden dat je onder het tabblad Power in je bios weldegelijk de temperatuur van je processor kunt zien, evenals je fanspeeds en voedingslijnen!!!!!!!

dit heb ik ook, staat onder ''power'' en op dat tabblad staat er ''hardware monitor''

daar MOET het onder staan

Laatst bewerkt:
appelsapman als jij zo ** knip **

@ ultraplex

Misschien is het verstandig om even je even iets genuanceerder te uiten.
Het is nu ook weer niet de bedoeling om zo op de man te gaan spelen.

Je bericht is aanpast.

@ ultraplex

Misschien is het verstandig om even je even iets genuanceerder te uiten.
Het is nu ook weer niet de bedoeling om zo op de man te gaan spelen.

Je bericht is aanpast.
daar heb je gelijk in sorry mensen . nu weer on topic .
je temp is geen bezwaar .ik heb zelf mijn cpu wat over geklokt van 2400MHZ>2510MHz 12x210MHz.mijn temp is stress nu 46 graden bord 26 graden met een standaard heatsink .
alles loopt lekker .
ik ga wel wat verder met over klokken .
kijken waar het schip strand

He maare kan ik nou gewoon me max temperatuur in me bios verhogen. Heb namelijk nog steeds last van crashen.

Ik dacht niet dat de temperatuurdrempel te verhogen was met dit bordje.
Zit de cooler goed op de cpu, incl. warmte geleidingpasta?
Wat voor cooler zit er op, een standaard cooler?
Hoeveel rotaties heeft de cooler? (ook in het bios te controleren).
Staat Q-fan control aan in bios? (ook onder hardware monitor).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan