CPU raakt oververhit!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bartskinu

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2010
Hallo mensen,

Sinds een aantal weken viel mij al op dat de temperatuur van mijn CPU ineens omhoog gaat, maar sinds net begint het écht hoog te worden!
Mijn pc begint ook te blazen als een malle maar het blijft bij hoge temperaturen.
Dit zijn de temperaturen/specificaties:

cpu.png

Wie weet hoe dit kan, en nog beter, hoe kan ik het verhelpen?

Zo te zien worden je rekenkernen bijna allemaal volledig belast.

Wellicht kun je even kijken in Taakbeheer, welk proces of welke processen dit veroorzaken?

Allereerst bedankt voor het antwoorden. Stel ik zeer op prijs!

Ik heb wat processen afgesloten, maar hij blijft rond de 75 graden bungelen. Kan ik er wat aan doen om dit te verlagen?

Zet de computer eens helemaal uit en haal de stroom eraf. Kijk dan eens of er veel stof in de ventilator van de processor zit.

Gedaan!
Er zat een heleboel stof in, wat nu allemaal weg is.
Nu hangt hij nog rond de 65 á 70 graden. Wat is normaal voor een CPU?

cpu2.png

EDIT: Als ik bijvoorbeeld weer een programma start, dan wordt het weer zo nu en dan 80 graden.

Laatst bewerkt:
Voor een processor is 65 à 70 graden nog steeds hoog, maar niet extreem. Normaal voor stationair draaien is 40 à 50 graden. Bij gamen wordt een processor al snel 60 à 70 graden.
Laat de computer eens een half uurtje afkoelen en kijk daarna nog eens wat de temperaturen zijn.

De ventilator schoonmaken is prima, maar het koellichaam er onder ook.
Daar moet de lucht door om de zaak te koelen.
Haal de koeler er af (computer uit) en dan de stofzuigerslang er goed over.

Voor een processor is 65 à 70 graden nog steeds hoog, maar niet extreem. Normaal voor stationair draaien is 40 à 50 graden. Bij gamen wordt een processor al snel 60 à 70 graden.
Laat de computer eens een half uurtje afkoelen en kijk daarna nog eens wat de temperaturen zijn.

Haal daar nog eens 10 graden vanaf en je hebt de juiste temperaturen te pakken
ook tijdens gamen is 70 eigenlijk te warm je wilt hem niet veel hoger boven de 60 graden hebben
en idle horen dit soort processoren gewoon rond de 30/40 graden te schommelen liggend aan de temperatuur van de kamer

OK:

Ik zat dus net in een ander soortgelijk onderwerp alhier, ook AMD, te schrijven dat je dus juist niet het koelblok los moet halen, omdat het een nogal precaire klus is, zeker bij AMD.
Van zo'n opmerking word ik dus echt niet geil!..

Nou ben ik het hier totaal niet mee eens.
Ik heb eigenlijk op een uitzondering na alleen AMD's gehad. Die uitzondering INTEL gaf zoveel problemen dat ik er nooit meer aan begonnen ben.
Totaal geen probleem om koelblokken er af te halen en er weer naar alle tevredenheid werkend er weer op te zetten.

Misschien dat je er op moet letten dat er geen koelpasta verloren gaat of dat er er wat extra op doet, maar dat is het dan ook.
Ik verwacht dat dat bij INTEL niet anders is.

als je de koel blok er af haalt zul je ook de koel pasta moeten vervangen ongeacht of deze er net op gesmeerd is of niet
anders is deze niet goed verdeelt en krijg je air pockets

het kan soms zijn dat het koelblok de processor mee trekt uit het moederbord socket
wees dus voorzichtig en ruk hem er niet met teveel geweld vanaf anders buigen de pinnetjes

beide intel en amd zou dit geen probleem moeten zijn (is meer onkunde als je het niet lukt IMHO)

Laatst bewerkt:
Indien alles is uitgestoft en de temp blijft relatief hoog dan vraag ik mij af hoe de airflow in de kast is, de warmte moet natuurlijk wel uit de kast worden geleid.

Overigens was het "vrougah" met AMD processoren met alleen een core zonder heatsink idd een probleem met de koeling, bij Intel is dat nooit het geval geweest, daar heeft altijd al een heatsink op gezeten.

De term koelpasta is ook niet je van dat, spul koelt niets.
Warmtegeleidende pasta zou beter zijn.
Die idd ook vervangen na het eraf halen en schoonmaken van het koelblok en het reinigen van de heatsink van de CPU, hoe dunner aangebracht dat spul hoe beter, tis alleen om de boel uit te vlakken.

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Ik heb even de fan van het koelblok afgehaald en daar ben ik met de stofzuiger overheen gegaan want daar zat ook een heleboel stof. Ik heb net mijn pc weer aangesloten en nu is de temperatuur rond de 50 á 60 graden. Dat is al een hele verbetering ten opzichte van de 82 graden die ik eerst had. Zie plaatje(s).

cpu3.png

Wat betreft de airflow, die zou gewoon goed moeten zijn want ik heb alle draden aan elkaar gebonden en mijn kast zit helemaal vol met fans.
Ik heb deze kast: Corsair Carbide 200R Closed.
Ik weet niet of er wensen zijn voor een foto van de binnenkant van de kast?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan