CPU te heet??

Status
Niet open voor verdere reacties.

JaapJvanVeen

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2002
Naar aanleiding van het vastlopen van mijn systeem, waarvan ik eerder de video-aansturing verdacht, heb ik geprobeerd uit te vinden wat de oorzaak van het vastlopen was. Het vastlopen gebeurde steeds nadat het systeem al een tijdje draaide. Soms ging het systeem vanzelf in de herstart maar liep dan vast in de herstart. Ik moest dan eerst het systeem een tijdje uit laten staan en daarna naar "Veilig Opstarten" om het systeemgegevens naar een eerder punt terug te zetten.

Ik verdacht te hoge temperaturen in het systeem maar die kwamen niet boven de 51° uit voor de CPU en 53° voor het spanningsgedeelte. Heb de CPU-koeling lager gezet, d.w.z. dat stap 2 van de koelfan niet op 52° werd ingeschakeld maar bij 44°. Dit heeft tot resultaat dat de CPU-temperatuur nu niet boven de 48° komt.

Bovendien heb ik BOINC (voor wetenschappelijke projecten ) terug geschakeld van 80% CPU-tijd naar 60% CPU-tijd.

Mijn vraag:

In de systeemsetup staat de aansturing van de CPU- fan aangegeven als "Smart". Nadat het systeem opgestart is staat die in stand 1, bij 44° naar stap 2 en bij 60° naar stap 3. Dit doet vermoeden dat de CPU bij 60° nog goed zou moeten werken.
Moet ik aannemen dat de CPU een beetje zwak is of dat de temperatuurmeting van de CPU niet correct is.?

Welke CPU heb je, de max. temp. is namelijk bij elke anders. Informatie daarover is wel te vinden op de site van de fabrikant. Wanneer een systeem uitvalt heeft met de instellingen te maken, 60 graden vind ik niet warm. Bij temps van 90+ zal er pas schade ontstaan.

Ik denk niet dat het aan de CPU ligt.

geheugen kan ook kapot zijn, kun je testen met het programma memtest , want geheugen kan best gemeen doen als het kapot is.

Welke CPU heb je, de max. temp. is namelijk bij elke anders. Informatie daarover is wel te vinden op de site van de fabrikant. Wanneer een systeem uitvalt heeft met de instellingen te maken, 60 graden vind ik niet warm. Bij temps van 90+ zal er pas schade ontstaan.

Ik denk niet dat het aan de CPU ligt.

Ga ik verder onderzoeken. Feit is, dat het systeem nu de gehele nacht in de lucht is geweest zonder vast te lopen. Dit was de laatste weken niet meer mogelijk.

CPU is een AMD Athlon XP 3000+.

Inmiddels ontdekt dat de maximum werktemperatuur 85° C. kan zijn.

Bedankt,

Jaap

Laatst bewerkt:
Ik ga nu de verdere mogelijkheden uittesten. Na een goed verlopen nacht heb ik de CPU-belasting weer op 80 % gebracht.

Zou het kunnen zijn dat het koellichaam niet goed op de processor drukt. Vanaf het koellicahaam lopen vier pijpjes, of is dat massief, naar de koelfan. Hoe kan ik vaststellen of dit koellichaam goed op de CPU rust. Er zitten vier schroefjes met veertjes, maar het zit ook vast aan de behuizing, dus als daar wat wringt zou de warmteoverdracht daar wel eens niet maximaal zijn.

Wie kan daar wat van zeggen??

Jaap

Hoi !

Met een goede koelpasta gewerkt ?

Oppervlakte van de CPU zowel als van het koellichaam goed schoonmaken (gaat prima met de nagellak-remover van je vriendin/vrouw).

Koelpasta (liefst Artic Silver) ter grootte van een rijstkorrel aanbrengen, verdelen over het oppervlak van je CPU met een oude creditkaart, monteren, klaar.
Nu kan het hier niet meer aan liggen !

Ik weet niet welk mobo je gebruikt, maar bijv. Asus gebruikt C.O.P. (heat preventie), die je systeem uitschakelt bij een in te stellen temp. in het bios.

M'n oude Athlon XP 3200 draait nu op 90 graden zonder dat de PC uitvalt !

Over de verdere levensduur kan ik nog geen garantie geven.....

Greetz,

Harry.

Hoi !

Met een goede koelpasta gewerkt ?

Ja, heb dat spul in huis, maar heb dat nog nooit in een computer gebruikt. Gaan we eens proberen, want ik vind het toch wel raar, dat het systeem er bij 52°C (intern) mee stopt.

Ik neem aan dat ik de 4 schroefjes en de veertjes moet verwijderen en ook die aan het frame vastzitten, om daar bij te kunnen.

Met dank,

Jaap

Ga ik verder onderzoeken. Feit is, dat het systeem nu de gehele nacht in de lucht is geweest zonder vast te lopen. Dit was de laatste weken niet meer mogelijk.

CPU is een AMD Athlon XP 3000+.

Inmiddels ontdekt dat de maximum werktemperatuur 85° C. kan zijn.

Bedankt,

Jaap

hmm, 85 is wel vrij heet, mijn pc wordt bij 85 graden automatisch uitgeschakeld ( intel E4300 stressed 62 graden.

Ja, heb dat spul in huis, maar heb dat nog nooit in een computer gebruikt. Gaan we eens proberen, want ik vind het toch wel raar, dat het systeem er bij 52°C (intern) mee stopt.

Ik neem aan dat ik de 4 schroefjes en de veertjes moet verwijderen en ook die aan het frame vastzitten, om daar bij te kunnen.

Met dank,

Jaap

koelpasta doe je er zo op:
je haalt je koeler ( alleen je koeler ) van de cpu eraf, dan doe je heel dun en goed verspreid een laagje koelpasta op, je plaatst de koeler ( het is de bedoeling dat je cpu je koeler raakt via de koelpasta ) en dan ben je al klaar.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan