Cpu te warm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dieterken

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2002
Als ik mijn pc opstart heeft mijn cpu al 38 graden. Een paar bewerkingen later heeft hij 55 graden, dan versnelt mijn koeler, gaat hij terug naar 50 graden, maar vertraagt mijn koeler ook.

Iets van

50° - 3050 rpm
55° - 3300 rpm

Maar ik zou willen dat mijn koeler wat vlugger loopt, zodat hij niet terugvalt naar 50°, maar maximum naar 45 graden of zo... Kan dat? Want als ik een beetje game, dan gaat hij naar 59 graden :confused: . En vanaf 60 graden mogelijk permanente beschadiging...

Ik weet niet wat voor processor je hebt, maar bij de meeste processoren hoe je je pas zorgen te maken, als je richting de 70ºC gaat.

Waarschijnlijk heb je in het Bios een optie, die de CPU fan regeld.
Bij mij heet dat "CPU smart fan".

Kheb een pentium 4, 3 GHz. Kun je mij uitleggen hoe ik dat (veilig) kan regelen? Of zijn er daar bepaalde programmatjes voor?

Je zal waarschijnlijk wel informatie vinden in de handleiding van je moederbord.
Welk moederbord heb je?
Dan kan ik mischien de handleiding op het internet vinden en even kijken voor je.:)

de P4 3,0 is een processor die erg heet wordt.

Ik heb hem zelf ook. Spy op dit forum heeft hem ook, ook al te hoge temp.

T hoort er gewoon bij.

Geplaatst door Dieterken
Mijn moederbord is een Intel Rock Lake D865PERL
In het Bios bij "Advanced menu" kun je "Fan control" vinden.
Deze zal standaard op Enabled staan.
Zie bijlage:
attachment.php

Bron afbeelding:
http://static.tigerdirect.com/pdf/Intel-D865PERL-manual-I69-2017.pdf
(acrobat reader nodig om te kunnen lezen)
Info vind je in:
Hoofdstuk 4>Advanced menu>Fan control submenu.

Bijlagen

• fan control.jpg
    fan control.jpg
    44,1 KB · Weergaven: 178
Laatst bewerkt:
Maar kan je daar alleen kiezen tussen slow - off? Kun je niet instellen hoe traag?

Geplaatst door Dieterken
Maar kan je daar alleen kiezen tussen slow - off? Kun je niet instellen hoe traag?
Kennelijk niet, maar als je Fan control op Disabled zet, zal deze op de volle snelheid blijven draaien.:)

Hmm, hij draait nu wat vlugger maar nog niet altijd aan maximum snelheid :s. En mijn cpu blijft 50°

Laatst bewerkt:
Je zou mischien bij de verschillende gebruikers van het forum naar hun systeem kunnen kijken, om zo te vergelijken.
Ik heb zelf ook de P4 3Ghz, en bij mij komt'ie niet eens in de buurt van de 50 graden.
Ik heb dan wel niet meer de originele koeler er op zitten, om de doodsimpele reden dat die gewoon niet voldoet. Daar haalde ik namelijk ook temperaturen van 50 graden en meer mee.

Weer een bevesting van mijn punt dat die processor met standaard koeler gewoon te heet wordt.

Wil je dat niet, dan moet je een dure koeler kopen.
Ik begrijp alleen niet dat intel dan direct de garantie verlaagd. Met die duurdere koeler zorg je ervoor dat de temperatuur lager wordt en dus dat de processor langer mee kan.
Erg oneerlijk om dan direct de garantie te verlagen. Het riekt erg naar koppelverkoop (zo heet t volgens mij), dit is verboden. Microsoft weet daar alles van ondertussen.

Intel zal dus nooit kunnen controleren of de originele koeler er op heeft gezeten of niet, dus dat even buiten beschouwing gelaten.

De originele koeler voldoet, maar ook niet meer als dat.
De temperatuur loopt hoger op als nodig is, en de koeler maakt meer lawaai als nodig is.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat de cpu te warm werd, maar wel gewoon erg warm...

Bij mijn P4 2,4 Ghz heb ik weinig tot geen problemen met de originele koeler wat betreft temperatuur en lawaai.
De 3 Ghz uitvoering daarentegen vind ik erg rumoerig, en warmer als nodig, vandaar mijn keuze voor een Zalman koeler.

Ik moet zeggen dat de beide originele koelers ook erg weinig verschillen wat betreft constructie en materiaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan