CPU temp 154C / fan op 100%

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quindoo

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2009
Beste Helpmij,

Ik heb mijn oude computer onderdelen bij elkaar geraapt en een computer in elkaar gezet die mijn moeder gaat gebruiken.
Echter kom ik nu een vreemd probleem tegen:

De CPU Fan blijft op 100% draaien en maakt enorm veel geluid nu. Nu had ik Speedfan gedownload en daar gaf die aan
dat zowel mijn AUX, CPU en MB op 154C staat. Dit kan echter niet want dan zou ik al lang een blauw scherm gehad hebben of rook
van mijn computer gezien moeten hebben :P. Dus een ander programma gedownload en daar laat die wel gewoon 25C zien wat dus normaal is.

Maar omdat die op de een of andere reden toch ziet dat het 154C is, blijft mijn fan voluit draaien.
Kan ik dit ergens uitzetten of handmatig instellen dat mijn fan gewoon langzamer draait. Krijg het namelijk niet voor elkaar in Speedfan.

Het gaat over de volgende hardware:

CPU: Intel Core 2 Duo E6850
MB: Asus P5K-E Wifi AP
CPU Koeler: Blue ORB II

Maar het ligt niet aan de koeler en dergelijke want dat heb ik nog veranderd en andere koelpasta gebruikt. Zit hem echt in die sensor of zoiets.

Hoop zo spoedig mogelijk iets te horen.

Groeten

Quindoo

mmm, speedfan is niet altijd even nauwkeurig met de temps, je zou eens HWinfo kunnen proberen ..
Dat de fan 100% draait kán gebeuren doordat de fan er (toch) niet helemaal vlak opstaat.
Misschien dat ASUS software van het bord beschikbaar stelt voor de fan-speed controle/beheer.

EDIT: wat is de temp van de CPU in het BIOS?

De temperatuur is niks mee. In de BIOS geeft die ook een temperatuur van 21/22 graden Celsius aan voor de CPU en het moederbord heeft een temperatuur van 39/40 graden Celsius. Daarnaast werkt de computer ook gewoon naar behoren dus ik neem aan dat dat wel goed zit.

Ik heb al gekeken voor software van Asus zelf (updates/drivers en dergelijke) maar dat toont ook geen verbeterd resultaat. In de Bios zit ook geen optie om handmatig de snelheid aan te passen voor de fan. Wel iets van Q-Fan ofzoiets dat ik aan heb gezet voor zowel de CPU als de Case. Daarna nog geprobeerd om iets te veranderen via SpeedFan maar dat lukte alsnog niet.

Laatst bewerkt:
Kan je de volt gewoon in de bios verlagen of moet dat perse met zo'n kabeltje? Dus via Molex?

Had nog enkele dingen geprobeerd en nu opnieuw opgestart waarbij ik een melding kreeg dat de CPU Fan niet aangesloten was, dus niet goed terug gedaan nu, maar hij schijnt nu zonder CPU Fan redelijk stabiel te blijven op 40 graden Celsius. Liep in het begin wel even op tot maximaal 60 graden Celsius. De computer is nu wel een stuk rustiger daarin tegen maar dit is natuurlijk niet echt de beste oplossing.

Weet nu ook niet of de temperatuur extreem hoog gaat worden als ik bijvoorbeeld een spel erop ga spelen, maar denk dat het niet heel erg warm wordt omdat die nu al op 40 graden blijft hangen wat best netjes is volgens mij.

De volt kun je in het BIOS dus niet verlagen voor zoiets, aangezien je geen fan hebt waar je het toerental maa kan regelen is alleen de 'hardwarematige' oplossing voor jou een uitkomst.
Je CPUfan draait nu op 12 volt, dan slechts op 5 volt ..

Oke, maar dan blijf ik de melding elke keer krijgen dat ik geen CPU-Fan aangesloten heb en steeds op F1 of iets dergelijks moet drukken. Of zou ik dan een andere Fan aan moeten sluiten op die aansluiting en de orginele CPU-Fan dan aansluiten via de Molex aansluiting. Als ik dat gedaan zou hebben dan zou die dus rustiger moeten draaien omdat die op 5V draait?

Zo zou je kunnen doen ja.

Het is het proberen waard ..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan