CPU temp controleren van laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

trick

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2002
Kan het onverwacht afsluiten van een laptop (win xp) aan een te hoge cpu temp liggen? Zo ja hoe controleer ik dat en moet je de ventilator altijd horen? Direct weer opstarten lukt niet, wel na n minuut of 10. In het systeemlogboek vind ik echter niks wat daar op wijst kan het dan toch aan oververhitting of slechte koeling liggen.

Zo aan je vraagstelling te zien, zou het zeker te wijten zijn aan hoge temperaturen. Ik zou zeggen download even speedfan. Maar de link heb ik niet op het ogenblik. Zoek wel even.

Ik krijg de S.M.A.R.T. bevinding dat hij 90% performance geeft. Lijkt me dan toch niet de oorzaak van het afsluiten of toch?

SMART, is voor je HD. Als 75° de temp is van je CPU, dan wordt dit al hoog, Kijk even in je bios, naar de max temperatuur instelling.

vanzwam zei:
SMART, is voor je HD. Als 75° de temp is van je CPU, dan wordt dit al hoog, Kijk even in je bios, naar de max temperatuur instelling.

Ik heb (weet niet precies meer waar) gevonden dat de temp tussen de 38 en 52 voor deze cpu normaal is. Dus 75 gr is inderdaad hoog. In de Bios alles nagezocht maar vond nergens iets over temperatuur. Ik begrijp echter de relatie tussen het stoppen van de laptop en enige opdracht vanuit de bios niet! Ook daarover kan ik niets vinden.

Dan moet je even kijken in de handleiding van je PC.-> bios instellingen. Als bvb in je bios een max temperatuur staat van 75°, en je gaat naar 76°, gaat de bios alarmfase rood aankondigen, en je PC afsluiten. Maar het zal wel zo zijn, dat de fans, en of koelgaten vol met stof zitten, dan krijg je geen voeldoende koeling meer, met alle gevolgen vandien.

Twee dingen:

Let er op dat smart is ingeschakeld in je bios. Anders heb je straks een tweede probleem, een kapotte schijf en geen backup.

Moderne biossen hebben een truc dat ze de PC afsluiten als de temp. te hoog wordt. Gelukkig maar anders was het einde processor.

Het kan zijn dat er stof in zit, maar ook dat de fan het begeeft. Probeer uit te vinden wat het is. Trouwens wie of wat is 50 graden, maar ik denk ook dat 75 je CPU is.

Eric.

Ik vind het toch wel moeilijk worden. Ik heb nu de achterklep los gemaakt en o zo voorzichtig al het stof weggezogen . Er zat heel veel stof op de ventilatoren. Uiteindelijk resultaat in de temp meting levert geen verschil 75 gr voor cpu en harde schijf wisselt afhankelijk van opstarten en langer aan staan.
De Bios versie en naam en moederbordnaam heb ik gelijk genoteerd, in Aida 32 stond nl bij moederbord onbekend.

Amibios 686
NBEC 2000
BB97
9612

Moederbord
Atheros
FCC id : MXF-M921015AG
Mac 00904637DFBF ????

Nu heb ik in in de BIOS gezocht naar een of andere aanwijzing...

Maar ik vind onder geen enkel tabblad iets over s.m.a.r.t. Moet ik hier dan iets mee?
En wat kan ik hiermee fout doen in speedfan? Tot nu toe heb ik nog niets gewijzigd.

Ook over temp in de bios vind ik niets. Ik zou zo graag willen weten of de BIOS wel up to date is, kan ik dat ergens vinden.

Het gaat overigens om de laptop van mijn broer, ik heb hem opnieuw geinstalleerd en beloofd het probleem van het zomaar stoppen uit te vogelen. Gezien het gegeven dat alles schoon geinstalleerd is en weer uitstekend werkt zoek ik het probleem in de richting van bios moederbord of oververhitting.

Heb inmiddels via speuren naar de bios een bios agent gedownload. tegen betaling kan ik een update downloaden. Nou is mijn vraag Heeft dat naar jullie idee zin? De huidige bios is van 06-07-2004.

Be watte

Betaal NOOIT voor een bios update. Die is altijd gratis.

Download Everest Home
http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Die is wat nieuwer, mogelijk dat we dan wat meer info krijgen.

Het lijkt er toch op dat de koeling van je CPU tekort schiet. Mogelijk zit het koellichaam daarvan ook vol stof.

Als je mij het uitgebreide rapport in HTML mailt, kan ik kijken of ik wat verder kan komen voor je.

Eric apestaart HetNetNiet punt nl.

Zo te zien in je rapport zitten er drie fans in.

Dus dan lijkt het er op dat CPU fan niet draait, maar zal wel niet makkelijk bij te komen zijn.

Heb je geen garantie meer.

Eric.

P.S. indrukwekkende specificaties hoor.

3e fan?

Achterklep geopend en daar zie ik 2 fan's die draaien. Een derde zie ik niet. Waaruit maak je nou op dat de derde fan dus niet draait? En hoe kan ik achterhalen waar hij zit?

[ Poortconnectors / J1B1 - CHASSIS REAR FAN ]

Poortconnectie-eigenschappen:
Interne aanduiding J1B1 - CHASSIS REAR FAN
Extern aansluittype Geen

[ Poortconnectors / J2F1 - CPU FAN ]

Interne aanduiding J2F1 - CPU FAN
Extern aansluittype Geen

[ Poortconnectors / J8B4 - FRONT FAN ]

Interne aanduiding J8B4 - FRONT FAN
Extern aansluittype Geen

Dit staat in je rapport.

Eric

Krijg net je berichtje over al die Fans .
Ik heb eindelijk het programmaatje sysinternal aan het werk! Zie niet zo veel opvallends. Een enkel piekje in scvhost.exe verder het programma zelf dat aan het werk is.CPU usage 5%. Moet ik nu concluderen dat de 3e fan kaduuk is? Hij geeft nog steeds 75graden aan. Of hij nog onder garantie valt moet ik mijn broer vragen ik denk dat ik gedaan heb wat ik kan en dat hij er dan mee terug zou moeten. Of kan ik nog wat doen.

Hallo

Maar dan zou toch twee processors moeten zien. (zie mijn voorbeeld).

In het hoofdscherm zie je er maar een.

Eric.

Fan dit staat in everest:

[ Poortconnectors / J1B1 - CHASSIS REAR FAN ]

Interne aanduiding J1B1 - CHASSIS REAR FAN
Extern aansluittype Geen

[ Poortconnectors / J2F1 - CPU FAN ]

Interne aanduiding J2F1 - CPU FAN
Extern aansluittype Geen

[ Poortconnectors / J8B4 - FRONT FAN ]