CPU temperatuur erg hoog!?

Status
Niet open voor verdere reacties.

raoul911

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2006
Hoi,

Een paar maanden geleden heb ik een nieuwe PC gekocht. Pentium 4 3000 MHz, Asus P5S800-VM moederbord.

Op zich niks aan de hand leek het tot dat ik wat ingewikkelder dingen ging doen met directx. Ben de laatste paar weken met een gedeelte binnen dit directx project bezig en de pc begon steeds regelmatiger spontaan uit te gaan als ik juist hiermee bezig was. Nou ben ik er inmiddels achter dat dit (waarschijnlijk) komt door een te hoge CPU temperatuur. Heb net het hulpprogrammaatje PC Probe van Asus geinstalleerd. Als ik het goed heb moet de temperatuur onder ongeveer 80 graden blijven. De standaard temperatuur is zo rond de 60-65 graden, als ik niets doe. Tijdens het openen van een programma als photoshop schiet de temperatuur naar 85 graden, waarna deze uiteindelijk wel weer zakt. naar 60-65 als het programma geopend is. Maar als ik dus met directx bezig ben knalt de temeratuur ver over de 90 graden. Alle drie de fans staan aan en het lijkt erop dat de CPU fan gewoon standaard met de moederbord wordt geleverd, het is in iedere geval een Intel Fan. Dus m'n eerste indruk is dat die fan goed zou moeten zijn. Heeft iemand enig idee wat er hier mis kan zijn en wat ik kan proberen?

Bedankt,
Raoul

Als hij over de 90 graden komt loop je blijvende schade op. Vermijde dit dus totdat het opgelost is. Kijk even of je fans nog stof vrij zijn.

Hallo

Uitschakelen p.c. is volgens mij ook te wijten aan een te warm lopen v/d c.p.u.

Wat geeft de b.i.o.s. zelf weer van temperaturen , kloppen die +/- met de door u gebruikte software .. ???

Draaien ale voorziene ventilatoren ???

Maar ...

Ik vermoed echter dat .... of men is net iets te zuinig omgesprongen met de "thermal paste" tussen de core c.p.u. / koelvlak , of zelfs "vergeten" ...

Een verkeerd om gemonteerd koelvlak kun je volgens mij uitsluiten , de betrokken p.c. had dan reeds veel eerder moeten belachelijk doen ... "uitvallen".

Ik zou er persoonlijk niets aan veranderen , en gewoon de u rechtmatige garantie claimen .

Peter

Hallo

Ik heb eerder de indruk , dat nu ... door deze iets verhoogde temp.

Het "kaf v/h koren wordt gescheiden" .. ;) ;)

Peter

Bedankt voor alle reacties!

Greatchampion: Het is hier inderdaad vrij warm hier (Spanje) maar toch echt geen 90 graden ;). Maar dit is ook de reden waarom ik eerst graag wil weten wat er aan de hand zou kunnen zijn voordat de mensen hier me afpoeieren, daar zijn ze met dit soort dingen goed in! Ze zeggen waarschijnlijk iets van laat maar hier staan dan kijken we er wel naar, maar er staan veel belangrijke gegevens op dus als het even kan wil ik voorkomen dat ik eerst alles moet schoonmaken.

VDK_P: wat bedoel je precies met:

"Ik vermoed echter dat .... of men is net iets te zuinig omgesprongen met de "thermal paste" tussen de core c.p.u. / koelvlak , of zelfs "vergeten" ...

Verder, alle ventilatoren draaien (3) en de bios gaf ook bijna 90 graden aan nadat ie weer eens uitviel. Wat wel vreemd is, is dat PC Probe de ventilator van de spanning toevoer niet aangeeft, deze staat gewoon aan, wel vrij zacht misschien!?

Wat is een normale CPU temperatuur voor het lichte werk (Internet, word, etc.) voor een pentium 4 3000MHz?

raoul911 zei:
Bedankt voor alle reacties!

Greatchampion: Het is hier inderdaad vrij warm hier (Spanje) maar toch echt geen 90 graden ;). Maar dit is ook de reden waarom ik eerst graag wil weten wat er aan de hand zou kunnen zijn voordat de mensen hier me afpoeieren, daar zijn ze met dit soort dingen goed in! Ze zeggen waarschijnlijk iets van laat maar hier staan dan kijken we er wel naar, maar er staan veel belangrijke gegevens op dus als het even kan wil ik voorkomen dat ik eerst alles moet schoonmaken.

VDK_P: wat bedoel je precies met:

"Ik vermoed echter dat .... of men is net iets te zuinig omgesprongen met de "thermal paste" tussen de core c.p.u. / koelvlak , of zelfs "vergeten" ...

Verder, alle ventilatoren draaien (3) en de bios gaf ook bijna 90 graden aan nadat ie weer eens uitviel. Wat wel vreemd is, is dat PC Probe de ventilator van de spanning toevoer niet aangeeft, deze staat gewoon aan, wel vrij zacht misschien!?

Wat is een normale CPU temperatuur voor het lichte werk (Internet, word, etc.) voor een pentium 4 3000MHz?

haal is alle stroom van de pc af (alle draden los) dan haal je voorzichtig de cpu fan +het koelblok los maak dan alles schoon met een watten staafje /stofzuiger met plastic kop.
kijk ook goed of de onderkant van het koelblok schoon is en smeer er een beetje koelpasta(thermal past) op en doe alles terug.

draai ook even de cpu fan met je vinger en kijk of hij niet op en neer beweegt

hopelijk heeft dit enige werking?

Download eens everest, en plaats een logje van computers=>sensors

Ben er mee naar de winkel gegaan, die jongen daar deed precies wat num1wr82 voorstelde waarna hij de pc aanzette er een behoorlijke brandlucht ontstond. gelijk alles uitgezet. Ze hebben toen maar alles gereviseerd. Werkt prima nu, 30 - 40 graden (net zoals buiten :cool: ). Met directx richting 50 hooguit 60.

ik heb nu zelfde probleem met mijn cpu tempretuur te hoog... ik heb alles goed schoon gemaakt en nieuwe "koel" pasta tussen gedaan maar heeft geen nut gehad :mad: wat nu???:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan