cpu temperatuur te hoog?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lars97

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2012
beste helpmijers,

ik heb een maandje geleden mijn pc geupgrade.
Ik heb nu een intel i5 750 processor met een cpu cooler van cooler master, deze cooler zat eerst op mijn intel i3.
Ik ging laatst even te temperatuur testen toen ik Battlefield 3 op ultra settings (msi gtx 660) aan het spelen was.
De temperatuur stijgt dan van ongeveer 40 naar 70 en daar blijft ie dan hangen.
Mij vraag: is dat niet een beetje aan de hoge kant? Is het schadelijk voor de processor?
Ik kan me nog herinneren dat toen ik de cooler ging monteren op mijn i5 dat ik hem eerst niet vastgeklikt kreeg, is er daardoor misschien iets niet goed gegaan met de koelpasta?
Bij normaal gebruik zit de temperatuur rond de 35/40 graden.

Alvast bedankt!

Hoi Lars,

Temperatuur is niet (veel) te hoog, maar de maximale temp. zoals bij Intel word aangegeven is rond de 72gr Celsius.
Als je koelpasta aanbrengt, voor de oppervlakte van een processor moet je denken aan een hoeveelheid die ongeveer gelijk is met een flinke rijstkorrel, smeer die gelijkmatig uit over het koelelement, en je kunt er zeker van zijn dat die dan z'n werk doet.

Je kunt er van uitgaan dat hoe minder temperatuurverschillen, hoe langer de levensduur.

BRON

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie!
Ik heb net een maandje geleden de cooler op mijn nieuwe processor gezet, met nieuwe pasta dus die moet goed zijn.
Hoe vaak moet je die pasta onderhouden? en hoe zie of die vervangen moet worden?
Verder heb ik de koelpasta niet uitgesmeerd, maar ik had op YouTube gezien dan je ook een stip in het midden kan doen en als je dan het koelelement erop zet wordt hij vanzelf verspreidt, komt het misschien door deze techniek dat er iets niet goed is gegaan?

Hoi,

Zoals het beschreven word in de montage handleiding ( bij een aftermarket koeler ) dien je ervoor te zorgen dat het gehele oppervlak voorzien is van koelpasta.
Hoe meer oppervlak je nl. koelt, hoe beter de warmte afgifte.

Het is inderdaad vreemd dat bv. bij de stockkoelers van Intel, een rond gedeelte van de koeler al voorzien is van pasta, maar daarmee bestrijk je niet de hele oppervlakte.

In principe hoeft de koelpasta niet te worden vervangen, behalve als je de koeler er af gehaald hebt.
Maar de pc heeft sowieso onderhoud nodig, dus dit kun je periodiek toch doen, zeg 1 x per jaar.

Als je na de montage toch weer hoge temperaturen krijgt, kun je misschien eens kijken naar de airflow, dus of er een goede luchtstroom is binnen de behuizing.
De warmte word namelijk eerst door de warmteopnemer afgevoerd, en daarna doen de fans de warme lucht afvoeren naar buiten de behuizing.
Vanzelfsprekend heb je aan de andere kant van de behuizing een fan nodig die koele lucht de behuizing in blaast.

Laatst bewerkt:
Helemaal niks aan de hand. Dat zijn goeie temperaturen:D! Wat zijn de temps van je GPU?

60 Graden is al helemaal netjes! Je hoeft je nergens zorgen om te maken. Je CPU mag max. 85 à 90 graden worden als je flink aan het gamen bent:thumb:, je GPU rond de 70 graden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan