CPU upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

prettynifty

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2003
Hoi allemaal,

ik heb een vraagje. (eigenlijk 2)
Ik wil mijn cpu vervangen nu het nog kan, ik heb een s939 AMD64 3000
en ik wil naar een AMD64 X2 4200 of een opteron 165.

1) Maar wat houd dit in voor mijn huidige xp installatie?
moet ik opnieuw installeren of alleen maar opnieuw registreren

2) wat is beter een X2 of een opteron? (hoort niet in dit gedeelte thuis) ;)

gr prettynifty

Hoi allemaal,

ik heb een vraagje. (eigenlijk 2)
Ik wil mijn cpu vervangen nu het nog kan, ik heb een s939 AMD64 3000
en ik wil naar een AMD64 X2 4200 of een opteron 165.

1) Maar wat houd dit in voor mijn huidige xp installatie?
moet ik opnieuw installeren of alleen maar opnieuw registreren

2) wat is beter een X2 of een opteron? (hoort niet in dit gedeelte thuis) ;)

gr prettynifty

Mijn AMD kennis is beperkt, ik ben meer de intel fanboy. Maar, het kan zijn dat je een herinstallatie moet doen als je voor een X2 gaat.
Normaal is een herinstallatie soms echt nodig als je van mobo wisselt (chipset) maar dit hoeft ook niet altijd. Maar het schijnt dat je soms voor een upgrade naar een multicore processor ook een herinstallatie uit moet voeren.

Een opteron is een processor die net zoals de intel tegenhanger speciaal ontwikkeld is voor servers. Dus het ligt er een beetje aan wat je met je pc wil doen. Voor een game bak lijkt me de X2 beter, bouw je je eigen file server, ga dan voor de opteron.

Echte verschillen kan ik je beter laten uitleggen door een AMD freak!

P.s. Als ik jou was nam ik een E6850 ;)

Laatst bewerkt:
Hoi,

Voor de 4200 hoef je niet opnieuw windows te installeren ben zelf van een 3700 naar x2 4800 gegaan en hoefde niet opnieuw windows te installeren.

Modag

Maar wat denk je ermee op te schieten? de rest blijft op dezelfde snelheid draaien, een winst van 2 tot 5%? als dat al geheald wordt.

En inderdaad, je hoeft helemaal niets opnieuw te installeren, alleen bij een X2 de AMD tool installeren.

Toppie

Wat een snelle reactie,
@Modag: mooi scheelt weer een hoop gedoe

@D2Freak: is voor de huispc (tevens hobbybak) voor gewoon gebruik door de baas en spel en hobby gebeuren van mijn persoontje.

@Lange Pier: de rest is goed genoeg (voorlopig) alleen de cpu is voor mij af en toe wat langzaam.
gpu en geheugen is voor de meeste spellen voldoende maar de cpu niet vandaar
bedoel je HALu?

Beetje downloaden en proggies proberen wat pielen met de koeling beetje overclocken. jullie kennen het misschien wel ;)
Ik heb ergens gelezen (ik denk op tweakers.net) dat de opteron beter te overklokken is vandaar mijn vraag.
Voor de kosten hoef ik het niet te laten X2 4200 67 euro en de opteron 165 80 euro

Aangezien er voorlopig geen nieuwe komt (een pc) en er nu voor niet teveel nog cpu's zijn te krijgen voor s939, moet ik het nu nog doen

gr P Nifty

Laatst bewerkt:
Ik ben het toch volledig eens met @Lange pier.
Wat is de rest van de configuratie?

Even iets heel anders: TS zegt dat hij Socket 939 heeft.

Volgens mij is die AMD64 X2 4200 Socket AM2 dus past het helemaal niet...

Laatst bewerkt:
@patrickt: moet ik thuis even opsnorren, dus vanavond of morgen zal ik dat vertellen.

ongeveer:
Asus A8N-sli
1024mb werkgeheugen
xfx 6600GT 128mb
spinpoint 80 gig
Maxtor 200gig hd (extern)

of is dit al genoeg?

gr Robert

@mrmusic: hij is er ook in s939 (nog) voor 67 euro

enne wat is TS??

gr Robert

dat zal ik dus wel zijn :o

alle info:

Moederbordnaam Asus A8N-SLI

CPU Type AMD Athlon 64 3000+
CPU Aanduiding Winchester S939

Systeemgeheugen 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM)

Vaste schijven
Station #1 - Maxtor 6B200M0 (189 GB)
Station #2 - SAMSUNG SP0812C (74 GB)

Video kaart nVIDIA GeForce 6600 GT PCI-E

als ik wat gemist heb hoor ik het graag

het is me niet zozeer om een snelheidswinst te toen, maar wel om verlengd gebruiksplezier.
imo met een x2 4200+ met evt 1024mb geheugen erbij en een 8600 256mb videokaart ben ik met 250 euro weer 3 jaar onder de pannen. terwijl een nieuwe pc iets meer kost.
Maar als ik hier iets mis hoor ik het heel graag

gr Robert

dat zal ik dus wel zijn :o

alle info:

Moederbordnaam Asus A8N-SLI

CPU Type AMD Athlon 64 3000+
CPU Aanduiding Winchester S939

Systeemgeheugen 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM)

Vaste schijven
Station #1 - Maxtor 6B200M0 (189 GB)
Station #2 - SAMSUNG SP0812C (74 GB)

Video kaart nVIDIA GeForce 6600 GT PCI-E

als ik wat gemist heb hoor ik het graag

het is me niet zozeer om een snelheidswinst te toen, maar wel om verlengd gebruiksplezier.
imo met een x2 4200+ met evt 1024mb geheugen erbij en een 8600 256mb videokaart ben ik met 250 euro weer 3 jaar onder de pannen. terwijl een nieuwe pc iets meer kost.
Maar als ik hier iets mis hoor ik het heel graag

gr Robert

Dat ligt eraan, als je alleen office gaat doen en een beetje internerden, dan kun je met je huidige config nog wel 10 jaar verder. Wil je een beetje up to date blijven, dan zou ik nu niet gaan investeren in een upgrade, maar het geld ff opzij leggen voor een nieuwe pc.

AMD was al flut (;)) en loopt nu helemaal een beetje achter op Intel (ok dat eerste gedeelte is niet helemaal waar, maar Intel doet het nu zeker beter). Dat zou ik ook meenemen in je overweging. ;)

Als je de onderdelen die je nu aanschaft in je nieuwe pc gaat plaatsen over een x aantal maanden, dan kan ik me er iets bij voorstellen.
Alleen het geheugen kun je dan zowiezo niet overzetten (DDR gaat eruit) en tegen de tijd dat je de nieuwe pc wilt halen is er waarschijnlijk weer een hele lichting nieuwe cpu's.

Conclusie: Zonde geld.

Waarom je nu een persoonlijke mening hier nu neer moet plempen:confused:, AMD is niet "flut" en heeft vele jaren aan de top gestaan bij gamers en megaserver bouwers, ze hadden immers een veel hogere IPS dan de Intels.

Als je zoiets verkondigd dien je ook uitgebreide uitleg erbij te plaatsen, anders is het stereospirisme, gel ul id de ruimte dus.

Waarom je nu een persoonlijke mening hier nu neer moet plempen:confused:, AMD is niet "flut" en heeft vele jaren aan de top gestaan bij gamers en megaserver bouwers, ze hadden immers een veel hogere IPS dan de Intels.

Als je zoiets verkondigd dien je ook uitgebreide uitleg erbij te plaatsen, anders is het stereospirisme, gel ul id de ruimte dus.

Als je goed leest, zie je dat het meer grappig bedoeld was, vandaar de smiley. AMD heeft idd een opleving gehad maar die was maar van korte duur. Daarom heb ik ook duidelijk gezegd dat het eerste niet helemaal waar was. Bovendien was het geen persoonlijke mening maar een advies.

Maar ik raad op dit moment zeker geen AMD upgrade of aankoop aan omdat op dit moment dat niet de beste keus is. Hoewel ik heel blij ben dat AMD bestaat en ze in zekere zin hebben gezorgd dat Intel wakker werd geschud (C2D) en dat de prijzen van alle cpu's drastisch zijn gedaald, is op dit moment een Intel systeem de beste keus.

Als je afvraagt waarom ik dat zeg:

http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=946&model2=882&chart=421

(Niet overtuigd? In bijna alle tests komt Intel als grote winnaar uit de bus.)

Om maar even iets te laten zien. de eerste 10(!) processoren zijn intels. Aangezien een computer upgrade/aanschaf nogal wat geld kost, zou ik op dit moment zeker niet adviseren tot de aanschaf/upgrade van een amd systeem.
Zeker niet als er nog met DDR geheugen word gewerkt wat helaas niet kan worden gebruikt met AM2 of 775 bordjes.

Laatst bewerkt:
@D2Freak:

Bij tom's hardware heb ik ook gekeken, alleen de 2006 lijst (daar staan de bedoelde cpu's in)

als ik alle testjes langs ga zie ik toch behoorlijke snelheidsverschillen tussen de 3000+ en de X2 4200+. Dan lijkt upgraden toch zinnig

gr Robert

@D2Freak:

Bij tom's hardware heb ik ook gekeken, alleen de 2006 lijst (daar staan de bedoelde cpu's in)

als ik alle testjes langs ga zie ik toch behoorlijke snelheidsverschillen tussen de 3000+ en de X2 4200+. Dan lijkt upgraden toch zinnig

gr Robert

Misschien wel. Maar je moet ervanuitgaan dat als je nu je cpu gaat vervangen een ander onderdeel wel eens de bottleneck kan worden.
Hier bedoel ik mee dat als je een übersnelle cpu hebt, en maar (b.v.) 512 MB geheugen, je ook best met een langzamere cpu kunt werken. Het te kort aan geheugen word niet gecompenseerd door een snellere cpu maar zal als een vertragende factor werken.
Het moet een beetje op elkaar afgestemd zijn om het beste uit je hele systeem te halen.

Bovendien als je nu geld investeerd in DDR geheugen kun je dat b.v. niet meer meenemen naar een eventueel volgende pc. (mocht je dat neit willen, dan kun je dit argument natuurlijk overslaan)

Het is natuurlijk jou geld, en jou beslissing maar ik zou het ***lig vinden als je achteraf zou moeten zeggen: Ja als ik dat had geweten, dan had ik het niet gedaan.

Maar als je het zelf wilt, ga ik je niet tegenhouden ;). Je gaat van een upgrade met geheugen en cpu zeker voordeel krijgen, maar verwacht geen wonderen. Als je van spellen houd en de nieuwere spellen goed wilt spelen schiet dit systeem iets te kort. M.a.w. je kunt het wel spelen maar het zal niet altijd soepeltjes zijn.

Ook het 3 jarenplan dat je hebt zie ik nog niet zo gebeuren, maar dan ben ik wel een fanatiek computergebruiker. Is het voor jou meer een hobby bak zoals je zelf aangeeft, en speel je vooral zylom.com games, dan gaat het zeker lukken.

Maar kijk voor de gein eens naar de minimum requirements van bioshock:

Minimum System Requirements:
CPU: Pentium 4 2.4GHz Single Core processor

System RAM: 1GB

Video Card: Direct X 9.0c compliant video card with 128MB RAM (NVIDIA 6600 or better/ATI X1300 or better, excluding ATI X1550).

Sound Card: 100% direct X 9.0c compatible sound card

Hard disc space: 8GB free space

Recommended System Requirements:
CPU: Intel Core 2 Duo processor

System RAM: 2GB

Video card:
DX9: Direct X 9.0c compliant video card with 512MB RAM (NVIDIA GeForce 7900 GT or better)
DX10: NVIDIA GeForce 8600 or better

Sound Card: Sound Blaster® X-Fi™ series (Optimized for use with Creative Labs EAX ADVANCED HD 4.0 or EAX ADVANCED HD 5.0 compatible sound cards)

Als je ervanuitgaat dat dit MINIMAAL nodig is om de game te spelen, dan snap je misschien wat ik bedoel... De recommended requirements geven aan wat je nodig hebt om het spel "normaal" te spelen. Om het onderste uit de kan te halen heb je nog meer nodig. Binnenkort komt crysis uit volgens mij en die gaat de lat nog weer een stukje hoger leggen.

Iig succes!

Laatst bewerkt:
@Harry Snor: had ik ook gezien, is idd misschien ook een optie

@D2Freak: ik snap je punt helemaal, maar het is vooral een kwestie van budget.
we hebben een huis gekocht en mijn pc budget is in beslag genomen voor
de aanschaf van gordijnen ofzo (ja dure gordijnen dus) vandaar die 3 jaar

enne een beetje geheugen erbij kost ook niet erg veel bovendien gaat deze pc
dan gebruikt worden als 2e pc boven voor de kids

bioshock is een shooter dacht ik (niet zo mijn ding), ik speel oa Oblivion en Sacred

aan allen bedankt voor de op- en aanmerkingen en adviezen

gr Robert

Laatst bewerkt:
@Harry Snor: had ik ook gezien, is idd misschien ook een optie

@D2Freak: ik snap je punt helemaal, maar het is vooral een kwestie van budget.
we hebben een huis gekocht en mijn pc budget is in beslag genomen voor
de aanschaf van gordijnen ofzo (ja dure gordijnen dus) vandaar die 3 jaar

enne een beetje geheugen erbij kost ook niet erg veel bovendien gaat deze pc
dan gebruikt worden als 2e pc boven voor de kids

bioshock is een shooter dacht ik (niet zo mijn ding), ik speel oa Oblivion en Sacred

aan allen bedankt voor de op- en aanmerkingen en adviezen

gr Robert

;) Succes in ieder geval!

Als je die spellen speelt wil ik je nog wel even adviseren om zeker ook een keer diablo ii te gaan spelen en Fate! Überspellen.. Lijken veel op sacred en gaan absoluut goed draaien op je huidige pc!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan