CPU ventilator gaat uit bij opstarten systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcgrover

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2002
Berichten
38
Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een nieuw mobo een ECS L4S8A2 met SIS 648 chipset met een P4 1,8 Ghz. Bij het aanzetten van de pc gaat alles aan, de ventilatoren, cd-rom, ed. Zodraa de monitor signaal krijgt dus aanspringt is het net alsof de spanning wegvalt. Alles blijft werken, alleen de CPU ventilator gaat uit en het duurt dan ook de enige seconden voordat hij weer aangaat. Verder werkt de PC perfect. Wat kan hiervan een oorzaak zijn? Dacht eerst een bios instelling, maar kan hier niks op herleiden.
 
Wat voor voeding heb je (het liefst met wattage en stroom per voedingslijn)? En zitten de pc en monitor op een geaard stopcontact?
 
(Ik denk gelijk aan een warmteprobleem.) Aan de andere kant: zit de monitor aangesloten op elec net middels een eigen stekker, of verloopt dit via de voeding?
 
Ik heb een voeding van 300W en er staat het volgende op: +5v & 3.3V Combined load 160W Total output is 300w MAX.
115/230v : +3.3v=20a +5v=30a
8/4A : +12v=10a -12v=0.8a
60/50HZ : -5v=0.5a +5vsb=2a

Ik heb inmiddels een andere voeding gemonteerd van 450W met dubbele ven.
Het resultaat is hetzelfde
 
En de monitor zit op een aparte stroomkabel direct in het stopcontact dus niet op de voeding van de pc.
En ja, mijn apparatuur zit wel in een geaard stopcontact.
 
de sis648 chipset is redelijk nieuw, maar kent een aantal eigenaardigheden...er zijn gevallen bekend met 400ddr geheugen, evenals de 1e revisies van AGP8x GPU's. Dus, heb je een module RAM erin van 400mhz, en bijv. een 9700PRO, dan denk ik dat je de oorzaak verder moet zoeken bij de sis648 chipset.
Helaas ben ik nu door de mogelijke oorzaken heen, dus suc6
 
Ik heb 333ddr geheugen van 512mb en een geforce 3 ti200 videokaart. Kan dit probleempje verder geen kwaad dan? Ik heb al een e-mail naar het bedrijf gestuurd waar ik het mobo gekocht heb. Misschien is dit vaker voorgekomen. Ik wacht deze reactie effe af. Misschien hoort het wel gewoon zo, maar dat weet ik dus verder ook niet.
 
Geplaatst door mcgrover
Misschien hoort het wel gewoon zo, maar dat weet ik dus verder ook niet.
Tsja, nu ik je probleemstelling nog 'ns bekeek zie ik het idd. Ben benieuwd naar de reactie van het bedrijf...
Al kan ik me wel iets voorstellen over al die metertjes die bij opstarten ff op 0 moeten springen:
"The system monitoring is supported by the ITE IT8705F chip. What is controlled:

processor voltage, 1.8, +3.3, +5 and +12 V, VBAT, +3.3 and +5 V StandBy;
speed of 3 fans;
temperatures of the processor (a built-in sensor), and the board (a built-in sensor). "
bron
 
Laatst bewerkt:
Het bedrijf waar het mobo vandaan komt zegt dat het niet zal horen en dat er ( waarschijnlijk ) iets defect zal zijn.
Maar ik heb eens goed gekeken wat er nou precies gebeurt.
Bij een ( koude ) start gaat alles lopen, monitor gaat aan, CPU Vent. uit. Nu snel naar het bios: CPU vent. gaat altijd bij dezelfde temp van de CPU aan, namelijk 22 graden. Ik heb er eens extra op gelet en dit is echt altijd bij die zelfde temp.
Zal het niet zo zijn dat dit gewoon zo gestuurd wordt door het mobo? CPU vent. inschakelen bij 22 graden?
Ik kan echter nergens op internet iets vinden dat dit beschrijft of het inderdaad zo is/hoort.
 
Is het niet toevallig een temperature controlled fan? Dus dat hij pas gaat draaien bij een bepaalde temperatuur?
 
Weet ik niet, kan geen instelling in de bios vinden wat er op lijkt. Ik heb mijn CPU + koelblok en vent. overgezet uit mijn ( oude ) pc , want dat mobo is overleden, maar in die deed hij het wel gewoon normaal. Waar kan ik dat eventueel aan zien dan of die vent temp. controlled is??
 
Naar de koeler kijken gok ik, dan zit er meestal iets op of aan het voedingskabeltje van de ventilator. Of probeer de ventilator eens op een andere voedingsaansluiting aan te sluiten, als die voorhanden is natuurlijk.
 
Geplaatst door Lekkere Kwal
Is het niet toevallig een temperature controlled fan? Dus dat hij pas gaat draaien bij een bepaalde temperatuur?
hierdoor begin ik te denken dat die fan simpelweg pas idd bij 22C begint te werken. Idle temp?
M.i. wordt de fan door de chipset aangestuurd (ITE IT8705F chip).

.kijk
Ik merk, ondanks dat ik een Celeron heb, toch duidelijk verschil.
De temperatuur is idle 16 á 17 graden stressed 29 á 31 graden.
Kamer temperatuur 21 graden.
bevestiging, ongevraagd, door Crash.(thx)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze theorie over dit probleempje naar het bedrijf gestuurd waar het mobo vandaan komt, en dan wachten we maar weer af.
 
Heeft er iemmand nog een iedee? De fabrikant heeft namelijk nog steeds niet gereageerd op mijn vraag.
 
kan idd een temp controlled fan zijn, heb ik ook, pc aan-> fan even draaien-> fan uit-> eer dat ik door het bios opstartscherm heen ben draait de fan weer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan