CPU vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

b00tsy

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 sep 2010
Berichten
4
Hoi,

Ik heb een redelijk standaard dual core en het valt me op dat in het progje Everest en ook taakbeheer dat er alleen het geheugen van 1 cpu wordt gebruikt terwijl ik er 2 heb. Is dit normaal?

  • Multi CPU:
    Moederbord ID OEM00000 PROD00000000
    CPU #0 Intel(R) Pentium(R) Dual CPU E2180 @ 2.00GHz, 1999 Mhz
    CPU #1 Intel(R) Pentium(R) Dual CPU E2180 @ 2.00GHz, 2000 Mhz

    CPU Gebruik:
    CPU #1 / Kern #1 / HTT apparaat #1 0 %
    CPU #1 / Kern #1 / HTT apparaat #2 79 %

Vooral met bepaalde zware spellen heeft de cpu behoorlijk problemen en zit het bijna constant aan de 100% wat dan weer haperingen veroorzaakt. Nu heb ik het virtueel geheugen al vergroot en de wisselbestand groote, maar dat levert niet echt betere prestaties op. Is er een manier om het cpu gebruik te optimaliseren en is het mogenlijk om gebruik te maken van die 2e cpu, of is die 2e cpu alleen voor systeem preccesen?


Bvd,

B00tsy
 
Punt 1. Everest is niet meer up to date. Hierdoor krijg je onbetrouwbare info.

Met speccy en met pcwizard kom je een heel eind.
 
Je moederbord moet zowiezo Dual-Core ondersteunen,
daarnaast hoort hij met de juiste driver automatische beide cores te gebruiken, en beiden te belasten.
hier heb ik even een screenshot gemaakt van mijn processor gebruik:

taakbeheer.png

(gebruik: AMD Athlon 64 X2 6000+ ~3.1 Ghz)


zoals je ziet belast hij beide cores Ongeveer even veel...

probeer eens de nieuwste drivers van je processor te installeren,
 
Punt 1. Everest is niet meer up to date. Hierdoor krijg je onbetrouwbare info.

Met speccy en met pcwizard kom je een heel eind.
Everest wordt anders nog steeds bijgewerkt, zonder het versienummer is dit een loze uitspraak. De andere tools zijn ook prima en gratis :thumb:

Wat betreft de CPU. Vaak wordt maar 1 core belast aangezien de programma's wel moeten kunnen omgaan met meerdere cores, is dat dus niet het geval dan wordt slechts 1 core belast terwijl de andere (bij wijze van spreken) kan gaan kaarten.

De driver die DoRcO noemt zijn er alleen voor AMD processoren, uiteraard is het wel verstandig om up-to-date chipset en andere drivers te hebben.

Je hebt het over zware spellen, welke ?
Verder welke videokaart, moederbord en hoeveel werkgeheugen heb je ?
 
Laatst bewerkt:
Je moederbord moet zowiezo Dual-Core ondersteunen,
daarnaast hoort hij met de juiste driver automatische beide cores te gebruiken.


probeer eens de nieuwste drivers van je processor te installeren,

Ahh bij mij zie ik taakbeheer maar 1 grafiek voor cpu gebruik terwijl ik in de taakbeheer opties beide heb aanstaan.
Ik heb deze PC nu zo'n 1.5 jaar en ik heb nog nooit drivers ge-update, behalve van de grafische kaart dan, die heb toevallig gisteren ge-update.
Waar kan ik die driver update site vinden en hoe kom ik er acter dat ik de juiste drivers installeer?
Ik ben niet zo handig met pc's :)

Edit: Ik had de instelling van taakbeheer toch fout staan, ik zie nu wel 2 grafieken van cpu gebruik. Toch laat Everest zien dat maar 1 core wordt gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Everest wordt anders nog steeds bijgewerkt, zonder het versienummer is dit een loze uitspraak. De andere tools zijn ook prima en gratis :thumb:

Wat betreft de CPU. Vaak wordt maar 1 core belast aangezien de programma's wel moeten kunnen omgaan met meerdere cores, is dat dus niet het geval dan wordt slechts 1 core belast terwijl de andere (bij wijze van spreken) kan gaan kaarten.

De driver die DoRcO noemt zijn er alleen voor AMD processoren, uiteraard is het wel verstandig om up-to-date chipset en andere drivers te hebben.

Je hebt het over zware spellen, welke ?
Verder welke videokaart, moederbord en hoeveel werkgeheugen heb je ?


Ik heb de laatste versie van Everest dus dat moet dan oke zijn. Zo ver ik het kan zien word er alltijd maar 1 core gebruikt, ook met spellen die dual en quad core ondersteund.

Ik heb het voornamenlijk over 1 specefiek spel, ArmA 2. Mijn grafische kaart is eigenlijk al te licht, maar op lagere settings kan ik het gewoon met redelijke fps spelen. alleen de bottleneck is het cpu verbruik dat zit al snel tegen de 100 procent.

Mijn specs:

  • Besturingssysteem Microsoft Windows Vista Home Edition
    OS Service Pack Service Pack 2
    DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
  • Moederbord:
    CPU Type Unknown, 2000 MHz
    Moederbordnaam Onbekend
    Moederbord Chipset Onbekend
    Systeemgeheugen 3072 MB
    BIOS Type Award (07/15/08)
  • Video kaart NVIDIA GeForce 9300 GE
    Video kaart NVIDIA GeForce 9300 GE
    Monitor Dell 1702FP (Analog) [17" LCD] (9G07727GA11N)
  • C: (NTFS) 294832 MB (58576 MB vrij)
    D: (NTFS) 10409 MB (1411 MB vrij)
    Geheugencapaciteit 298.1 GB (58.6 GB vrij)
  • Motherboard 07/15/2008-G31_ICH7-6A79OM4FC-00
    Motherboard Copyright 2008 by Hewlett-Packard Company
    Motherboard DMIMOBO: MSI Boston
    Motherboard DMISYS: Compaq-Presario KX662AA-ABH SR5532NL

Ohh Ik zie trouwens ook heel vaak dat van het fysiek geheugen vaak maar 30mb beschikbaar is of zels nul en 2Gb in de cache, zelfs als ik verder geen programma's draai alleen de normale windows proccesen. De pc is virus vrij.
 
Laatst bewerkt:
Ik gok dat het toch aan de ondersteuning van je moederbord ligt,
ik zie je verder ook niet 1 keer zeggen welke processor je hebt...alleen voor hoeveel procent hij in gebruik is...

Ga naar start > en typ: dxdiag
er opent zich een venster, wel het volgende venster...

thread5.png


Kun je een screenshot hiervan maken..
ALT + Prt Scr
en plakken ik paint,
uploaden op www.imageshack.us
en de: "Direct Link" hier tussen [ img ] tags plaatsen op het forum, ik wil even weten wat voor processor je gebruikt,


1 core in het taakbeheer duidt op een Single Core...

Mvg,
 
Oke ik heb hier het dxdaig schermpje, er staat dat het 2 cpu's zijn.

specso.jpg


Mischien klopt die gegevens van everest dan toch niet en is mijn pc gewoon niet snel genoeg. Everest geeft ook 2x een grafische kaart weer terwijl er volgens mij toch echt maar 1 in zit.
 
Zou je ons kunnen vertellen wat voor moederbord je systeem gebruikt? ik ben bang dat je processor niet volledig compatibel is met je moederbord...
 
Kan mij niet indenken dat Compaq incompatible systemen verkoopt of wel ?

Dit systeem is voor ARMA te licht, voor wat ik zo gelezen en zelf even getest heb (Intel E8400 @ 3,6Ghz - 4GB DDR3 @ 1280Mhz - Ati 4870 512MB overclocked).
De systeemeisen:
Minimal PC Requirements

* CPU: Dual Core Intel Pentium 4 3.0 GHz / Intel Core 2.0 GHz / AMD Athlon 3200+ or faster
* RAM: 1 GB
* Video Card: NVIDIA GeForce 7800 / ATI Radeon 1800 with Shader Model 3 and 256 MB VRAM or faster
* OS: Windows XP

Optimal PC Requirements

* CPU: Intel Core 2.8 GHz / AMD Athlon 64 X2 4400+ or faster
* RAM: 2 GB
* Video Card: NVIDIA GeForce 8800GT / ATI Radeon 4850 with Shader Model 3 and 512 MB VRAM or faster
* OS: Windows XP or Vista

Neemt niet weg dat het dual-core gebeuren gewoon zou moeten werken.
Download anders een Prime95
Start het programma en kies voor "just testing"
Start de standaard "Blend" test met 2 threads (standaard optie)

Als de test loopt en je start taakbeheer zou je duidelijk moeten zien dat beide cores belast worden, zo niet dan klopt er zeker iets niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan