CPU werkt continue in ruststand

Status
Niet open voor verdere reacties.

derockere

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2011
Taakbeheer.pngAls ik niet aan min PC bezig ben, dan hoor ik de HD regelmatig een geluid maken.
Ik heb "RamRush" aan staan en dan zie je dat inderdaad de CPU regelmatig aangesproken wordt. Voor alle veiligheid heb ik hier een prentje bijgevoegd met info over mijn taakbeheer. Mogelijk kan er iemand iets van maken?

Zie geen spannende dingen..

Programma's als TuneUp Utilities, Teatimer en IObit SmartDefrag kunnen op sommige
momenten de CPU en harde schijf aanspreken.. Als je CPU niet continu op 100% draait
zou ik mij niet druk maken!

Draai er anders eens een virusscannertje overheen, weet je meteen of je met een
virus te maken heb!

kan ook gewoon je virus scanner zijn die dan gaat scannen juist omdat je niks aan het doen bent

Even Googlen levert dit op:

Smart Defrag 2 works automatically and quietly in the background, so it continually and constantly keeps your computer fragment-free.

Hier is dus je antwoord: Smart Defrag loopt automatisch op de achtergrond waardoor je CPU en harde schijf gebruikt worden!

Neen de virusscanner is het zeker niet! Zulke dingen heb ik ondertusen al eindeloos aan het uitzoeken geweest!

Even Googlen levert dit op:

Hier is dus je antwoord: Smart Defrag loopt automatisch op de achtergrond waardoor je CPU en harde schijf gebruikt worden!

De Smart Defrag staat ingesteld om op 19u te defragmenteren. Ik heb trouwens bijna iedere keer gecontroleerd of hij op dat moment werkte. Neen dus.

Okay.. Ik weet niet, maar mijn HD en CPU zijn soms ook gewoon bezig als ik niks aan het doen ben.. Denk dat elke pc dat wel heeft..

Als het geen virus is, is dit toch verder geen probleem?

Ik vergelijk het alleen maar met mijn 2e PC. Ze hebben beiden dezelfde configuratie. Alleen de PC waar ik op werk, (die met het probleempje), daar staan een paar speciale programma's op. De andere PC daarentegen daarvan speelt de CPU in ruststand tussen de 0% en hoogstens eens 3%. Degene met het probleempje daarvan blijft de CPU ALTIJD tussen de 5% en soms tot 20% en iets meer. Dat is hetgeen waarover ik me zorgen maak! Ik heb op internet al eens rondgekeken voor een analyse programma, maar het is enkel hardwarematig te koop.

Kijk eens op dit forum:

http://forums.cnet.com/7723-19703_102-500605.html

Ik zie dat je AVG als virusscanner hebt geïnstalleerd. Op het forum vindt je mensen
met hetzelfde probleem.. Schijnt toch voor een groot deel aan deze virusscanner te
liggen! Zoals je kan zien in jouw eigen screenshot gebruikt AVG op dat moment ook
14% van je CPU (AVG draait altijd op de achtergrond en is een redelijk "zwaar"
programma vergeleken bij andere scanner).

Heb je op je andere systeem ook AVG of niet?

EDIT:

Start je systeem anders eens in veilige modus op en kijk of hij dan nog steeds zo
vreemd doet. Als hij dan normaal werkt is het toch echt een programma wat je
achteraf hebt geïnstalleerd!

Laatst bewerkt:
Mijn AVG was inderdaad bezig. Maar op andere momenten kan de werking v/d CPU óók zo hoog liggen!
Op de andere PC heb ik identiek dezelfde virusscanner. In veilige modus, met een minimum aan geactiveerde programma's, gaat de CPU tussen de 3% en 8%, (van de PC met probleem).

Laatst bewerkt:
Tsja, dan weet ik het ook niet..

Aan de andere kant, aangezien het toch is als je niks aan het doen bent ondervind je er ook weinig last van denk :rolleyes:
Misschien is het handig om eens taakbeheer open te zetten. Gewoon weer naar het tabblad met actieve processen gaan
en in de gaten houden wat er nu precies zo'n hoog CPU gebruik heeft.. Als je weet dat je pc tussen de 5 - 20% CPU gebruik
heeft, kun je ook even kijken in taakbeheer welk proces dit veroorzaakt!

Daar zijn weinig programma's voor nodig, slechts een beetje geduld! ;)

Laatst bewerkt:
Meestal kijk ik wel eens in "Taakbeheer". Wat me dan wel opvalt is dat " Niet-actieve systeemprocessen " redelijk op en neer gaat. Wat dit juist inhoud weet ik niet.

Normaal gesproken staat Niet-actieve systeemprocessen in ruststand op 99%, wat
inhoudt dat je CPU dus niet bezig is met een proces (niet-actief).

Hoe lager je niet-actieve systeemprocessen zijn, des te hoger zijn je actieve processen.

Zoals je in je eigen bijlagen kunt zien zijn je niet-actieve processen 84%, dit plus de
actieve processen AVG (14%) + Explorer.exe (1%) + TeaTimer.exe (1%) maakt samen
100% (dus je complete CPU-gebruik).

Je moet dus niet letten op je niet-actieve processen, maar op de andere processen (die
dus boven de 0% uitkomen). Laat maar even weten wat je hebt gevonden!

Daar heb je gelijk in, ik heb het een tijdje gevolgd. Ik zie enkel de "Tea-timer" tussen 0% en 2% zweven, voor de rest niet veel bijzonders. Hetgeen ik me nu wel afvraag, dat is of ik wel genoeg RAM-geheugen heb. Op deze heb ik 1GB, op mijn andere PC heb ik 2,5GB RAM. Ik heb nogmaals een prentje van "Taakbeheer" gemaakt, maar nu van de "Prestaties". Zo te zien is mijn CPU toch wel druk bezig. Spijtig, ik kan het prentje er niet bijvoegen.

CPU werkt continue in ruststand [OPGELOST]

Nu is het in orde!!!
Vanmorgen heb ik bij de PC-boer extra RAM-geheugen (2GB) gekocht, in de PC gestoken, en??? Hij werkt zoals ik zou willen. De CPU zweeft nu tussen de 0% en 2% in ruststand.
Ik vermoedde dat de PC regelmatig vanalles naar de HD schreef, bij gebrek aan geheugen. Ziezo na lang piekeren leent zich een oplossing!!
Allen nog eens bedankt voor het meedenken en analyseren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan