CPU wordt 100 graden. Normaal?

Status
Niet open voor verdere reacties.

520860

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2011
Dag mensen,

Ik heb een ASUS K53S, inmiddels twee jaar oud, en speel er regelmatig games op. De laptop wordt bij het spelen van die games (die bijna allemaal haperen by the way) verschrikkelijk heet (was te voelen aan de buitenkant) en ik besloot de temperatuur is op te meten met SpeedFan tijdens het spelen van GTA IV. Dit kwam er uit:
2pyx3xs.jpg

100 graden. Is dat niet te warm voor de CPU??

Ik denk erover Game Booster (http://www.pcleek.com/onderhoud-a-opkuisen/1201-game-booster-3) te gaan gebruiken voor betere prestaties (en dus minder haperen) maar is dat wel slim bij zulke temperaturen?

Laatst bewerkt:
Temperaturen lees je niet uit met speedfan, die geeft veel te vaak de verkeerde waarde aan. Probeer coretemp of speccy eens ofzo.

Als je processor inderdaad zo warm wordt kan het zijn dat je laptop gaat throttlen wat het haperen tot gevolg kan hebben. Tijd om dan eens goed je laptop te ontstoffen. Koop eens een busje perslucht en spuit daarmee je laptop schoon.

Oei, das wel heel erg warm, normaal schakelt de pc/laptop uit bij een overschrijding van ca 85 graden.
Als je cpu al niet beschadigd is, zou ik maar eerst je koelprobleem hard aanpakken

Oei, in aanvaring met K1pje:p

GTA IV is nu ong. 10 minuten afgesloten.
Ik heb Google Chrome aanstaan met ong. 10 tabbladen open + Thunderbird (mail).

CoreTemp zegt het volgende:
GPU: 76
Temp1: 81
Core0 81
Core1: 83

Laatst bewerkt:
Het enige wat gamebooster doet is ander (onnuttige) processen af te sluiten, dus daar kan het niet erger op worden.
Maar het is inderdaard niet normaal dat je zulke temperaturen krijgt.
Als ik jou was zou ik naar een desktop upgraden.

Ik heb van iemand het advies gekregen om de ventilator voorzichtig uit te blazen met een compressor. Dat ga ik morgen even proberen, wie weet helpt dat wel.

Probeer dan wel de fan, of fans tegen te houden ( voorkom dat ze gaan draaien ) als je de compressor erop zet. De ondergrond waar hij op staat is ook belangrijk, dat moet vlak zijn. Een laptop coolpad is eventueel ook een optie *klik*

Probeer dan wel de fan, of fans tegen te houden ( voorkom dat ze gaan draaien ) als je de compressor erop zet. De ondergrond waar hij op staat is ook belangrijk, dat moet vlak zijn. Een laptop coolpad is eventueel ook een optie *klik*

Ik heb nu gewoon in het rooster gespoten (waar de fan zit). Is het volgens jou beter om de laptop open te maken?

Goed plan, je hebt de stof nu in de laptop geblazen, eruit is beter en als hij open is kun alles goed stofvrij maken.

Hij is wel veel beter gaan draaien, nu istie rond de 40C, tijdens het spelen van GTA IV (wat weer vloeiend gaat) word ie rond de 60C. Het heeft dus zeker gewerkt. Maar is dat openmaken van mn laptop wel zo'n goed idee? Geen gedoe met garantie of iets? En kan ik dat als hardware-leek doen?

Het open maken van een laptop zal je garantie niet beëindigen althans bij de meeste laptops is dat zo.
Wanneer je het gaat schoonmaken, maak dan overall goed schoon. Ieders zijn smaak, als ik me pc schoon maak, pak ik een stofzuiger en dan een vochtige doekje en zo maak ik de overgebleven onderdelen schoon. ik doe het al 15 jaar zo en tot nu toe gaat het gewoon goed. Laptop van me zus maak ik net zo schoon. En mocht je nog plaats je in laptop hebben dan plaats er een grote goede fan erin. Een goede fan kost ook wat maar dan weet je zeker dat je je warmte probleem goed aanpakt. Veder is er ook een grote externe fan te koop die je letterlijk onder je laptop legt ,en de laptop erop. Je sluit hem aan via USB aan je laptop en je laptop wordt verkoeld . 100C is zeker aan de hoge kant. TIP: in de BIOS kan je instellen dat je laptop automatisch afsluit als hij te warm wordt , is zonder om een goed werkende apparaat weg te gooien...... Me pc die heeft de originele oude fan erin zitten. En ik krijg dat ding niet warmer dan 54 graden. Ik belast hem met volle %100 procent en nog wordt me pc niet warmer dan 54 graden. En als me cpu 75 graden bereikt schakelt die zich veilig uit. Zal je eens moeten kijken in de BIOS onder Health Setup/Power Mangament Of in die richting. Veder ben ik er nog steeds uit waarom je een zware spel als GTA 4 op je laptop wilt spelen.. Ik vindt knap dat je laptop het aankan... :-)

Laatst bewerkt:
Hij word nu niet meer zo heet, dus ik laat het voorlopig zo. GTA IV speel ik ook niet op de hoogste instellingen trouwens. Alles op laag of medium. En na ong. een uur spelen begin het spel af en toe te haperen. Ik ben in ieder geval weer blij dat het spul een beetje koel blijft nu.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan