cpufan does not work properly

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariela

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2007
Mijn computer was vastgelopen.

Kreeg foutmelding: cpufon does not work properly

Ik heb er een andere harde schijf ingezet en de IDE(zo heet toch de kabel naar de HD?) vervangen.
Probeer nu op nieuw besturingsprogramma erop te zetten, maar kreeg:

Kan geen vaste schijven vinden en daarna weer cpufan does not work properly.:(

Weet iemand wat dit betekent?

De ventilator op je processor staat stil of draait niet lekker..... even checken en zo ja, vervangen [is goedkoper dan een nieuwe cpu]
Zit de kabel wel goed in de nieuwe drive, en heb je de jumper [master/slave] aan de achterzijde van de drive in de goede stand staan?

cpufan

Klopt wel dat de ventilator niet echt lekker draait, nu begrijp ik de melding ineens, denk ik.
cpu-fan (ventilator?)

De jumper heb ik gecontroleerd, lijkt me goed. Dat is toch dat pinnetje met de 3 mogelijkheden? Ik heb hem meest links zitten.
Ook de kabel gecontroleerd.
Kan de ventilator ook oorzaak zijn van de vaste schijf die hij niet kan vinden?

Moet ik ergens speciaal op letten als ik een nieuwe ventilator koop?

Alvast dank, zeg, wat een super forum!:thumb:

Belangrijk is dat het dezelfde maat is, en dat je 'm gemonteerd krijgt [kijk dus even hoe de huidige fan vastzit [klipjes, schroefjes, rubber pinnetjes]....
De ventilator kan DIRECT niet de reden zijn dat je schijf niet gevonden wordt.... INDIRECT zou kunnen dat de cpu zo heet wordt bij het opstarten dat het systeem de vreemdste foutmeldingen kan geven..... Maar heb je in je BIOS wel even de schijfdetectie op "AUTO" gezet?

Als het de enige drive is die aan de kabel vast zit, moet de jumper in het RECHTSE gat [master], het linker gat is voor CS [cable select], dat werkt alleen met een speciale IDE kabel...... de middelste positie is slave......

Laatst bewerkt:
Ik zag nu dat dit jouw eerste post op dit forum was....... Schandalig [van mij], sorry, maar was iets vergeten:

"Hartelijk welkom op Helpmij!" :thumb:

Check eerst even die jumper! [zie boven]

Heb in de BIOS gekeken, hij staat op auto-detectie. Ook het master/slave pinnetje staat goed.

Hij vind niets.
Ik ga nu eerst aan andere fan erop zetten, om dat in ieder geval uit te sluiten.
Al denk ik niet dat dat de oorzaak is van de onvindbare harde schijf.

Alvast dank tot zover en ik laat nog weten als ik verder ben gekomen.
Zal jullie ook es steunen met donatie.:)

groet

Toch nog even "doordrammen"....: Hangt alleen die drive aan de kabel, of zit er nog een drive aan vast [bijv, CDrom/DVD station].... in dat geval moet je beide jumpers checken... als er twee drives aan één IDE kabel hangen, dan moet er 1 op "master" staan en één op slave.... zoniet worden beide drives niet herkent.......

Alleen maar fijn hoor, dat meedenken.
Er hangt 1 drive aan de kabel.

Ondertussen...Hij doet het. Hij vindt de HD! Gelukkig.
Heb nogmaals de kabels eraf en erop gehad, waarschijnlijk de voeding van de HD
Hij doet het ondanks de ventilator die af en toe onregelmatig is, hoop dat het geen kwaad kan tot ik hem vervang.

(Wat betreft de master/slave ,het is volgens het plaatje op de drive trouwens toch links, het is ook maar net hoe je hem vasthoud)

Bedankt voor het 'doordrammen', haha
groet:thumb:

oh, nog bedankt voor het warme welkom, de donatie is gedaan hoor.

Blij dat het geheel nu werkt!
Donaties [en nieuwe leden] zijn altijd welkom..... maar ook zonder dat zien we je graag weer terug hier, voor het geval je onverhoopt met iets mocht vastlopen......

Die ventilator [en het feit dat je systeem er voor waarschuwt] is "eng" ..... bij wat "wildere" klussen, zoals foto's bewerken, gamen of video's converteren, kan de temperatuur van de cpu snel erg hoog oplopen..... en die dingen kunnen daar erg slecht tegen..... en dan kan het gebeuren dat plotseling "het licht uit gaat" en/of een fraai blauw scherm verschijnt....... in het ergste geval helpt "reanimatie" dan niet meer........[nogmaals: ventilatoren zijn goedkoper dan cpu's...]. Dus blijf opletten!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan