CQ 60 warmteprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Matthew1987

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2006
Hallo mensen,

Vandaag ben ik begonnen met prusten onder het alles of niets motto :). Ik had geen zin om 80 euro te betalen voor het reinigen van mijn laptop (Compaq Presario CQ 60-204ED). Nou heb ik hem redelijk open gekregen. Echter nu ben ik bij de fan en vraag ik me af wat ik moet doen. Moet ik de fan alleen reinigen of een nieuwe kopen? En moet ik eventueel nieuwe smeerpasta op de processor doen? Nu ik toch zover ben wil ik het goed doen ook maar als het teveel gaat kosten doe ik het niet. Graag advies van jullie. Als ik hem op dit moment weer in elkaar zou zetten wordt hij binnen 5 minuten heel warm met hééél veel herrie. Wat zouden jullie doen? Ik heb een foto als bijlage toegevoegd.

Met vriendelijke groet,

Matthew

Bijlagen

• Foto0321.jpg
    Foto0321.jpg
    89,5 KB · Weergaven: 55
Kleine stekkertje eraf schuiven en de 2 schroeven losdraaien,schuif de fan omhoog en maak deze goed schoon.
als de fan omhoog staat kijk ff eronder naar dat koperen gaasje waar de lucht naar buiten blaast en daar alle stof weghalen en dan weer proberen hoe die nu opstart.
Zit erg veel stof in zo te zien.:shocked:

Laatst bewerkt:
Fan kan je inderdaad gewoon loshalen en goed schoonmaken (kan je bijvoorbeeld een kwastje voor gebruiken). Wanneer je de metalen koelelementen & heat pipes niet los gaat halen hoef je ook geen koelpasta te vervangen/ opnieuw aan te brengen.

EDIT: eventueel kan je de fan met wat siliconenspray o.i.d. nog een klein beetje smeren als deze meer lawaai maakt dan in het begin.

Ok alvast bedankt voor jullie reacties..... maar nou ik toch bezig ben en al zo ver ben :P (voor mij doen) wil ik het ook goed doen. Nieuwe ventilator is 20e en ik las op internet dat de lagers van de ventilator versleten kunnen zijn.... nu weet ik niet of dit het geval is. En is nieuwe koelpasta aanbrengen riskant of is het net zo makkelijk (relatief) als de laptop uit elkaar schroeven?

Groet

Lagers zijn waarschijnlijk (nog) niet versleten, maar als hij wat meer lawaai maakt kan je bijvoorbeeld een klein beetje siliconenspray tussen de fan spuiten (zit een kiertje tussen het vaste en roterende deel, daar tussen spuiten).

Nieuwe koelpasta is waarschijnlijk niet nodig, en als je nog niet geoefend hebt, is het misschien beter om dat te laten zitten. Als je namelijk teveel koelpasta aanbrengt is dit nadelig voor de temperatuur en eventueel gevaarlijk wanneer deze ook nog eens stroom geleid. Ondanks dat valt er wel wat graden te winnen wanneer je de koelpads & pasta vervangt die de fabriek standaard aanbrengt.

Laatst bewerkt:
Dan zou ik alleen een nieuwe fan erin doen,als je de heatpipe eraf haalt moet je koelpasta op de cpu chip doen maar ook op de gpu chip die zit ernaast.
Maar probeer eens alleen schoonmaken hoe die het doet,denk dat dat voldoende is evt. met zoals hierboven aangegeven een beetje smering >> stickertje voorzichtig eraf en dan een druppel olie op het lagertje.

Laatst bewerkt:
Ok thank jullie kzou eerst schoonmaken en als hij dan weer of snel herrie gaat maken doe ik nieuwe fan en smeerpasta.

Ff update! Dankjewel toen ik de fan wou losmaken kwam ik erachter dat de processorkoeling van de processor afkwam. Toen ff gegoogled en kwam erachter dat ik toen de koelpasta moest vervangen. Dit gedaan plus ene hele berg stof eruit gehaald. Laptop weer in elkaar gezet. Draait nu weer lekker steady, bijna geen geluid en gemiddelde temp bij internetten en muziekje luisteren rond de 40c. Nogmaals thanks!

Laatst bewerkt:
Jah klopt toen ik hem opstartte en liet draaien zonder iets te doen bleef hij hangen zo rond de 40. Maar nu ben ik aan het surfen, muziek luisteren en op internet spel aan het spelen en nu hangt de temperatuur zo rond de 50. Toch ben ik nog steeds zeer tevreden met het resultaat, zoals hierboven hij lijkt wel nieuw :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan