Crash na overstap van inbel naar kabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Black JuJu

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2006
Sinds mijn buurman overgestapt is van inbel (hetnet) naar kabel (ziggo) crasht zijn computer op willekeurige tijden. Het gebeurt zeer onregelmatig en er zijn geen aanwijzingen dat dit door gebruik van games e.d. komt. De pc wordt hoofdzakelijk gebruikt voor mailen en muziek van vinyl naar cd zetten. Het crashen dateert van daarvoor.
Ik kan zelf niets vinden in apparaatbeheer, wel zijn er enkel foutmeldingen in het Windows logboek (7000 of 10300) maar daar kan ik verder niets mee. Kan iem,and mij op weg helpen...?

inbel:shocked::eek:

dat is wel gruwelijk oud:p

wat komt er als hij crasht? bluescreen? ( blauwscherm met info over de fout? )
of valt hij gewoon uit, en restart hij..
wat voor windows? xp vista etc.

meer info graag.

Enige zinvolle verschil is dat nu de Ethernet bedrade netwerkkaart wordt gebruikt ipv. het modem.

Zou dus kunnen betekenen dat de bedrade netwerkkaart een driver heeft die een update behoeft. Probeer een nieuwere/betere driver te vinden voor de bedrade netwerkkaart, liefst eentje die WHQL gecertificeerd is (dus getest door Microsoft).

Verder: M.b.t. die crashes worden normaal gesproken log-bestanden opgeslagen. Er is een handig programma dat aan leken een indicatie geeft wat er in die log-bestanden aan relevantie meldingen staat: BlueScreenView
Het programma werkt vanaf Windows XP en hoger, dus Windows 95 en Windows 98 kun je er niet mee bekijken. Ik zou overigens verwachten dat het wél werkt op Windows 2000, maar wordt niet expliciet erbij gemeld.

De meldingen in Logboeken waar je het over had geven mij geen indicatie voor een zwaar Windows-probleem. Ik verwacht dus niet die meldingen waar jij op doelde enige relatie hebben met het crashen van het systeem. Wellicht zijn er geen meldingen van in de logboeken te vinden óf je hebt in de verkeerde logboeken gekeken (de relevante logboeken zijn Toepassing en Systeem).

We zien/horen het wel.

Tijs.

Ik krijg in dit geval geen BSOD.
Hij schakelt zichzelf uit en start direct weer op.

Toch maar even gaan doen waar ik het over had: Een andere/betere driver proberen te vinden voor de bedrade netwerkkaart.

Evt. verder (als het een insteekkaart betreft) even de moeite nemen de systeemkast open te maken, de bedrade netwerkkaart uit zijn insteekslot halen, de contactpunten ervan goed schoon te maken (met potloodgum of pure alcohol) en dan terugplaatsen.

Wellicht zou het ook nog een stof-/warmteprobleem kunnen zijn. Kijk dus ook even in de systeemkast of er veel stof zich heeft opgehoopt, bijv. in koelblokken van de processor, in de ventilatoren etc.

Weer een andere reden zou een falende computervoeding kunnen zijn. Probeer die eens te vervangen door een (relatief) nieuw exemplaar (liefst van een goed merk) met een hoger wattage dan de huidige. Kijk of het probleem daarmee wegblijft.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan