Crash?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rtud
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Rtud

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2012
Hallo allemaal,

Ik heb al enige tijd de melding gekregen dat mijn computer overvol was en dat er dingen verwijderd moesten worden.
Nu is het zo dat ik daar lange tijd niks van aan trok totdat hij dusdanig traag werd dat ik heb besloten om er een back up van te maken en vervolgens veel bestanden te verwijderen.
Tijdens dat back uppen is de computer vast gelopen en begonnen met een heel raar tikkend geluid te maken.
Het tikkend geluid is erg ritmisch om het zo maar te noemen.
Ik heb besloten om de computer opnieuw op te starten dmv de aan en uit knop meerdere seconden ingedrukt te houden.
Toen ik de pc opnieuw op startte begon hij weer hetzelfde geluid te maken, toen ik bij het inlogscherm kwam zag alles er nog hetzelfde uit.
Totdat ik inlogde en zag dat alles eruit zag zoals ik de computer een aantal jaar geleden voor het eerst opstartte.... Alles is kwijt, kan niet meer bij mijn bestanden etc.
Blauwe achtergrond enz.
Het lijkt alsof alles weg is, wat wel raar is is dat ik wel gewoon mijnzelfde plaatje heb voor mijn inlog account (een helm) dat is nog wel hetzelfde... Totdat ik inlog, dan is alles weg...
Ik neem aan dat de harde schijf gecrashed is?
Valt er nog iets van mijn bestanden terug te halen? Zo ja ?? Hoe???

Kan iemand mij hiermee helpen????
Plz?

Alvast bedankt!

Gr.

Zijn er nog meer opties? En kun je dit mij stap voor stap uitleggen?

Valt weinig uit te leggen, je zult toch eerst een werkende PC dienen te hebben en die tool is erg gebruikers vriendelijk als de PC weer draait om die te gebruiken met de huidige schijf erbij.

En lukt het ook met bijvoorbeeld de schijf van een andere pc? Waar al het een en ander op staat? Ik was namelijk van plan om een andere pc te kopen en aangezien ik nog maar een student ben heb ik niet echt het geld om er een extra schijf bij te kopen... Kan een externe schijf ook?

Kan ook, zet die erin en installeer windows, zomaar overzetten werkt niet.

Aan een externe heb nu even niets of je moet die oude aan een converter hangen.

Er stonden nogal wat bestanden op die vertrouwelijk waren, opzich niet erg dat deze weg zijn...
Maar het is niet zo dat deze nu opeens naar internet verdwenen zijn ofzo toch? Ik vermoedde wel eens dat ik een virus had ofzo maar dit kan niet zomaar al mijn bestanden op internet hebben gegooid ofzo toch?

Sorry een wat??? Ben niet zo thuis in deze dingen.... Kun je mij uitleggen wat je hiermee bedoeld?

Als je geen partities (extra schijfletters) maakt, dan doet het vorige advies er niet veel toe. Windows zou zichzelf moeten kunnen repareren. Probeer met de Windows CDRom XP er anders opnieuw op te zetten met behoud van bestanden en instellingen. Wat je daarbij echt -niet- moet doen is "ja" zeggen op de vraag of alle gegevens verloren mogen gaan omdat die schijf geformatteerd moet worden. Het hangt van de situatie en jouw XP versie af of je een herstelinstallatie kan doen vrees ik. Ik heb het volgende er over genoteerd met twee andere herstelopties:

--------------------------------------------------------------------------------

1) Systeemherstel. Dat zet de instellingen en het register terug naar een punt in het verleden, bij standaard instellingen maximaal ongeveer twee maanden terug. (Start - Alle programma's - Bureauaccessoires - Systeemwerkset - Systeemherstel). (Start op in veilige modus (bij het opstarten herhaaldelijk op F8 drukken).

2) Controle en herstel van beveiligde systeembestanden. (Start op in veilige modus (bij het opstarten herhaaldelijk op F8 drukken). Ga naar Start - Uitvoeren en type: sfc /scannow (spatie tussen c en /) en op OKÉ klikken). Het is mogelijk dat gedurende de reparatie naar de originele Windows CD gevraagd wordt.

3) Herstelinstallatie van Windows. Hierbij wordt Windows vervangen maar met de zelfde instellingen en je verliest hierbij de eerder genoemde systeemherstelpunten. Je wilt hiervoor de volgende dingen weten: Je moet het laatste servicepak en de updates daarna weer installeren. Omdat het fout kan gaan zul je moeten bedenken van welke bestanden je een backup maakt. Internet Explorer 7 moet je eerst deïnstalleren en helemaal weghalen want anders doet Explorer 6 het na installatie niet en kan je niet meer internetten. (ook niet met Firefox). Verder: omdat je XP maar een paar keer kunt herinstalleren zonder opnieuw te hoeven activeren moet je een backup van het betreffende bestand maken en terugzetten bij problemen hiermee. Maak een backup van wpa.dbl Dit bestand staat in de windows\system32 map van je harddisk. Zet na de herstelinstallatie wpa.dbl terug in windows\system32, voor dat je toepassingen gaat gebruiken en in Veilige Modus. Start het systeem opnieuw op. Je hoeft daarna ten minste niet te activeren.

Voor herinstallatie geef ik je de volgende handleiding.

Eerst moet de computer van CDRom opstarten. Verander dit, zonodig, eerst in de BIOS. Doe de CD van Windows XP er in en start de computer opnieuw op.

Op het moment dat het bericht Druk op een toets om vanaf CDRom te starten wordt weergegeven moet je direct op een toets drukken.

Druk op Enter bij de boodschap "Installeer XP nu, druk op Enter."

Daarna beslist niet op R drukken bij de keuze "R om te Herstellen

Ga akkoord met de gebruikersovereenkomst.

Selecteer de huidige installatie van Windows XP in het volgende overzicht. en druk dan op de R toets om de hersteloperatie uit te voeren

Volg de instructies. Windows zou na herstel weer net zo moeten zijn als het was, met behoud van instellingen en programma's behalve de inhoud van sommige caché's. Dat wil niet zeggen dat je geen backup van belangrijke bestanden zou hoeven te maken. Na installatie van Windows moet je defragmenteren.

Er is een probleem met de activatie van Windows XP. Je kunt een legale versie van Windows XP niet steeds herinstalleren. Hooguit een paar keer. Om die rompslomp te voorkomen zal je een bestand moeten bewaren en later weer terug moeten zetten.

Maak een backup van wpa.dbl
Dit bestand staat in de windows\system32 map van je harddisk.
Zet na de herstelinstallatie wpa.dbl terug in windows\system32,
voor dat je toepassingen gaat gebruiken en in Veilige Modus. Start het systeem opnieuw op. Je hoeft daarna niet te activeren.

Wanneer Explorer 7 is geïnstalleerd is het een iets ander verhaal. Explorer 6 zal niet werken na herinstallatie als Explorer 7 niet eerst is weggehaald.

------------------------------------------------------------------------

Met meerdere partities kan je Windows meerdere malen installeren en zijn de gegevens op de andere partities veiliger bij schijf fouten.

Nu zal je een bootdisk moeten hebben, een nieuwere computer kan ook starten vanaf USB. http://www.hirensbootcd.org/download Er zijn er vele. Je zult dan een .iso schijf-image bestand naar een CDRom moeten branden met een gemakkelijk brand programma dat dit kan zoals CDBurnerXP

Laatst bewerkt:
Okee! Bedankt! Ik ga het proberen...
Maar verklaart dit dan ook het tikkende geluid? Waarvan ik vermoed dat het mijn harde schijf is?

Bij harde mechanische tikken zal dat de harde schijf kunnen zijn die de geest geeft en waarvan de koppen niet altijd meer goed over de oppervlakte bewegen. De schijf eerst afkoelen in het vriesvakje is dan vaak nog een mogelijkheid om bestanden er af te halen.

Schijfbewerkingen kunnen ook ritmisch worden wanneer de computer vastloopt. Het is vrij normaal dat de computer dan in een "loop" komt en steeds het zelfde doet.

Ik begreep dat je geen tikken meer hoorde toen je in Windows kon komen.

Hallo allemaal,

Dit weekend bezig geweest met het systeemherstel.
Ik heb de pc oogestart in veilige modus met internetopties.
Het opstarten duurde lang maar het tikkend geluid dat de pc maakt in normale modus is gestopt, hij tikt nog een paar keer tijdens het opstarten maar dit stopt zodra je veilige modus selecteert.

Toen vroeg de computer automatisch of ik systeem herstel wilde uitvoeren, dit heb ik aangeklikt en kreeg toen meteen de melding dat de schijf hiervoor minimaal 200mb vrije ruimte nodig heef en dat dit niet beschikbaar was, en of ik dus automatisch een schijfopruiming wilde doen... Dit heeft ongeveer 2 uur geduurd en nadat dat was gebeurd heb ik de computer opnieuw opgestart en kon ik in ieder geval systeemherstel opstarten. Echter gaf hij aan er geen herstelpunten beschikbaar zijn... Ik kan hier dus niet mee verder.

Wat ik vaag vind is dat hij (zowel in veilige modus als normale modus) nog veel programma's laat zien... iTunes, Google chrome, Bluetooth software (paar weken terug pas geïnstalleerd) en ook had ik een paar afbeeldingen in de map gezet waar Windows zijn voorbeeld afbeeldingen heeft staan (zonsondergang etc.) en ook die laat ie gewoon zien incl de afbeeldingen die ik erbij had gezet...
Als ik dan de computer opstart in normale modus vraagt hij of ik msn enz opnieuw wil installeren en allerlei andere dingen ( rondleidingen door Windows xp starten etc) terwijl hij tegelijkertijd aangeeft dat de schijf opgeruimd moet worden en al die andere dingen nog wel laat zien...
Ik vraag me af waar dan de rest van mijn bestanden zijn gebleven en of ik deze op een of andere manier ooit nog terug kan krijgen?
Voordat ik een herinstallatie van Windows xp doe vraag ik mij af of er ook nog andere mogelijkheden zijn aangezien ik het raar vind dat hij een aantal dingen nog wel terug kan vinden...

Ik hoop dat jullie mij kunnen verder helpen. Alvast bedankt!!

Willen wel helpen maar denk niet dat het tot een resultaat komt, melde al om eerst een nieuwe harde schijf erin te plaatsten, tikken betekend dat hij problemen heeft met de bootsector waar hij elke keer naar toe gaat.

Als die erin hangt en opnieuw XP hebt geïnstalleerd kun je de oude erbij hangen om de bestanden met een recovery prog er af te halen.

Als je een lekke band hebt kun je het licht wel repareren maar je houdt een lekke band.

Ik heb een andere computer gevonden met een Windows xp systeem erop...wel een echt ontzettend trage computer... Maargoed ik heb de tijd.
Echter staan er nog wel bestanden op deze computer.

Nu had ik de volgende vraag...
Kan ik mijn harde schijf uit mijn gecrashte pc hierbij op aansluiten (zodat het eigenlijk een soort extra schijf is...) en zo op die manier gegevens proberen terug te halen?

Zoja? Hoe??

Alvast heel erg bedankt voor jullie uitleg.

Tja, open maken maar, zijn het IDE schijven, sata schijven?

Indien een sata schijf die in de oude pas verkregen moet en er zit geen sata aansluiting wordt het lastiger.

Mooi werk Rtud,
Afgelopen week vond ik een computer met een haast nieuwe Antec 80+ voeding van 480 Watt er nog in.

SATA is een seriële en smallere kabel, deze is gemakkelijk aan te sluiten.
PATA of Parallelle lint-kabels hebben een uiteinde en een middelste aansluiting, net op de kortere helft. Hier hoort een harde schijf met de jumper op Ma (master) te staan aan het uiteinde en met het jumpertje op Sl (slave) aan het midden van de kabel. Je zult de schijf dan zien maar kunnen repareren is wat anders.

Kijk dan eerst hoe de inhoud lijkt vanuit die computer. Boot met de Windows schijf en geeft in het herstelscherm de opdracht Fixboot. Het scherm verlaten doe je met Exit. Gebruik als dat nodig is de eerder door mij genoemde bootbare hulpschijf en kijk of je daarmee de schijf kunt herstellen of gewiste bestanden kunt zien. Als je met Chkdsk de schijf controleert en het bestandssysteem probeert te herstellen dan bestaat de kans dat alles verloren gaat in vreemde tekens.

Je schijf partitioneren is veiliger voor de bestanden op andere partities, in geval van een beschadiging. Ik zeg maar.

Zelf blijf ik er in geloven dat jou gegevens goed en veilig zijn maar het schijf mechanisme kapot. Denk daarom aan de truc met de schijf even luchtdicht in een plastic zak in de vriezer, voordat je hem (her) plaatst en probeert. Grote kans dat die het dan nog even doet.

Okee bedankt voor jullie hulp!

Kun je eens precies uitleggen van dat vriezer verhaal? Hoe lang in de vriezer etc.?

Daarnaast vroeg ik mij af of er geen mogelijkheid is om gewoon een simpel recovery programma erop te laten draaien?
Ik ben zelf absoluut geen computer "verstandhebbende" om het zo maar even te noemen...
Voordat ik alles ga versleutelen aan de computer etc wil ik het eerst proberen zo op te lossen, aangezien ik bang ben dat er iets mis gaat...
Is er niet gewoon een simpele mogelijkheid om een recovery programma te laten draaien??
Het gaat me erom dat ik een paar bestanden terug kan halen, zodra ik dat terug heb zal er waarschijnlijk toch een nieuwe computer komen... De schijf hoeft maar heel even de bestanden te laten zien zodat ik ze kan overzetten naar een externe schijf of iets dergelijks...
Is hier een programma of optie voor?? Voordat ik dingen aan mijn computer ga versleutelen waar ik eigenlijk geen verstand van heb??

Hoor graag van jullie.
Alvast bedankt!

Je kan uit de volgende recovery tools kiezen die ik bij bladwijzers bewaard heb:

http://www.z-a-recovery.com/download.htm
http://www.partition-recovery.com
http://www.diskinternals.com/ntfs-recovery
http://www.piriform.com/recuva

deze kan je downloaden of een boot-cd branden met onder andere dit programma:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Livecd

en alleen voor om gewiste bestanden terug te kunnen halen:
http://www.pandorarecovery.com

De theorie achter de koude schijf methode ben ik even kwijt maar ik denk dat een onderdeel in een chip nog even contact maakt als dat koud is. Je legt de Harde Schijf, afgesloten voor de vochtige omgeving, zo lang in de vriezer tot het ook van binnen zo koud mogelijk zou moeten zijn geworden. Twee uur ongeveer.

Laatst bewerkt:
Als ie niet tikt in veilige mode.... kun je hem zonder vriezen ook wel aan een andere pc hangen en dan de recovery uitvoeren.
Vriezen is riskant, je moet daarna goed isoleren bij aansluiten anders slaat er vocht op en kans op sluiting....
Ik heb ook goede ervaringen met Getdataback, trial aanwezig voor FAT en NTFS, niet gratis dus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan