Crashes en BSOD

Status
Niet open voor verdere reacties.

PH-RVG

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2005
Systeem is Intel Quad Q8200 4GB met ATI Radeon HD3800 grafische kaart
Windows 7 Home Premium SP1 64-bits
Systeem is heeft sinds enkele maanden regelmatige crashes. Vorige maand heb ik de drivers van de grafische kaart op de laatste stand gebracht en toen is het een maand goed gegaan.
Nu, zonder hardware of software wijzigingen treden de crashes weer op. Meestal harde crashes: systeem stopt geheel, scherm verdwijnt en de CPU piept (continue toon). Een enkele keer treedt een BSOD op en komt er dus ook een mini-dump. WhoCrashed geeft het volgende:

System Information (local)

computer name: PC_VAN_AD
windows version: Windows 7 Service Pack 1, 6.1, build: 7601
windows dir: C:\Windows
CPU: GenuineIntel Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q8200 @ 2.33GHz Intel586, level: 6
4 logical processors, active mask: 15
RAM: 4294156288 total
VM: 2147352576, free: 1932369920

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Wed 1-5-2013 11:46:09 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\050113-18642-01.dmp
This was probably caused by the following module: unknown_module_00000000`00000000.sys (Unloaded_Unknown_Module_00000000`00000000+0x22C519)
Bugcheck code: 0x1A (0x41287, 0x43EF80, 0x0, 0x0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: unknown_module_00000000`00000000.sys .
Google query: unknown_module_00000000`00000000.sys MEMORY_MANAGEMENT

Graag advies

Test het geheugen eens. Piepjes duiden op een hardware probleem.

Ok, goed geraden. Ik krijg bij de eerste pass al een aantal fouten en memtest stopt daarna helemaal. Dus, we hebben een geheugenfout.
Dankjewel

Laatst bewerkt:
Beste vanschagen,
dank voor je reactie, maar ik had het programma WhoCrashed al gebruikt (zie mijn oorspronkelijke bericht).
Mijn probleem op dit moment is dat ik probeer uit te zoeken welke van de twee geheugenbankjes kapot is, maar als ze alleen getest worden dan treedt er geen probleem meer op; in ieder geval totnutoe nog niet (na zo'n 4 uur testen)
Rob

Beste lezers en helpers,
nav de suggestie van RogerS heb ik een geheugentest op het systeem los gelaten; daar kwamen binnen 15 minuten allerlei fouten uit, dus dacht ik het probleem boven tafel te hebben.
Omdat er 2 geheugenbankjes in het systeem zitten, heb ik ze om beurten verwijderd en memtest weer gedraaid. Na 3 uur testen geen probleem; dit gold voor beide geheugenmodules.
Toen weer alle 2 gemonteerd en weer de geheugentest gedraaid: na 4 uur weer geen fouten.
Windows weer op gestart en geen problemen.
Conclusie?

Omdat er vorige maand na het updaten van de drivers ook geen probleem meer leek te zijn gedurende 4 weken totdat de ellende weer begon, ben ik erg wantrouwend.
Heeft iemand nog een suggestie?

Hallo PH-RVG,

Ik heb er één.
Een fout in het geheugen beheeer is nogal flink.
Zo had je in de dos tijd een virus die claimde een heel klein stukje van het geheugen voor zich zelf en bleef voor altijd in dat geheugen aanwezig.
Weken soms wel maanden lang merkte je niks totdat een keer het geheugen beheer dat geheugen adres wil gaan gebruiken en dan crash het systeem.
Een driver die in het geheugen wordt geladen claim ook bepaalde geheugen adressen voor zich en als er bij een driver iets corrupt is dan kan het geheugen beheer daar de fout mee ingaan als hij dat adres wil gaan gebruiken.

Omdat de driver van de grafische kaart is geupdate waarmee het over leek te zijn zou het kunnen dat er toch nog wat van de oude (corrupte) driver is blijven staan.
Alles van de driver van de grafische kaart totaal clean verwijderen en desnoods na een cold boot weer installeren kan meschien een oplossing zijn.

(p.s Als er bij de eerste geheugen test de pc alleen maar is herstart dan staan bepaalde dingen nog in het geheugen dat zou wel eens de rede van die fouten kunnen zijn.)

Dag Ragdoll,
dank voor je meedenken.
Inmiddels heb ik het (videokaart) apparaat verwijderd, daarna opnieuw geïnstalleerd met de standaard driver van Windows, een update (van 24-4-2013) van de driver bij ATI opgehaald en geïnstalleerd en alles lijkt goed te werken.
Wat wel raar is dat ik niet de normale automatische update van ATI (AMD Driver autodetect) kan gebruiken; dat programma kan niet worden uitgevoerd. Maar de driver los ophalen en installeren ging wel.

Nu is het denk ik gewoon een kwestie van wachten tot het systeem weer crashed .... of niet.
Ik draai ondertussen allerlei programma's in de hoop dat het mis gaat, maar dat wil ik niet langer dan nog een paar uur doen.
Rob

Hoi Rob,

De optie AMD driver autodetect zet ik altijd uit en bij de laatste driver die ik van AMD heb zit er niet meer in.
Automatische update en automatische configuratie kan ook net zo goed betekenen automatisch gedonder en problemen op de pc.
Als er iets fout zou zijn de software en hij zet er automatisch iets overheen betekend niet dat de fout dan ook maar meteen weg is en er is ook geen garantie of de automatische update iets fout kan doen.
Buiten dat gaat zoiets als automatische updates ook nog iedere keer op internet controleren of er updates zijn.
En zo heb in ieder geval een door je zelf gecontroleerde driver.

Wachten tot het systeem weer crash, nou je moet daar maar net zin hebben.
Ik laat b.v dan een system stability test lopen ook wel eens stress test genoemd.
In AIDA heb je onder andere zoiets zitten.

Succes gewens en dat het systeem ook weer stabiel en betrouwbaar is.

Ragdoll,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan