• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Creatie van lijst met unieke waarden met bijhorende som

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

joeri.vl

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2023
Hallo excel experts :)

Voor mijn firma wens ik zelf de kosten een beetje in de gaten te houden.
Ik heb hiervoor een simpele excel gemaakt waarin ik per maand alle kosten oplijst (gespreid over 12 tabs), en op een overzichts tab de hoogste/laagste/gemiddelde kost kan zien.

Ik had echter graag ook een overzicht, zo dynamisch mogelijk, kunnen maken met een overzicht van de unieke categoriën van kosten. (in het voorbeeld geïllustreerd met "detail" kolommen per maand.
Dynamisch in de zin van, als ik een nieuw soort kost toevoeg wil ik dat ook meteen in het overzicht zien verschijnen.
Daarnaast zou het ideaal zijn om van alle unieke categoriën ook het totaal over de verschilllende tabs heen te zien.

Ik heb dummy data genoteerd in het bestand, maar wel echte details zoals ik ze zelf zou gebruiken.

Het is me gelukt om in google docs een gewenst resultaat te bereiken, maar in het excel document lukt het niet.
Via een data dump tabblad waarin alle kosten van alle maanden samen genomen worden via een query.
Dan in het overzicht een unique functie op de data dump te doen met een array formule met som.als.

Ik hou echter meer van excel dan van google docs dus bij deze de vraag.

Alvast dank om mij hierbij verder te helpen :)

Bijlagen

Zet alle gegevens in 1 werkblad (in plaats van 12) en je vragen rollen automatisch uit Excel (met een draaitabel)

Wel dat was een onderdeel van het dynamisch maken vraagje.

Is er een manier dat ik de waarden automatisch op 1 tabblad kan laten komen en nog de individuele tabs per maand verder aanvul?
Dit is voor mij overzichtelijker.

Met een draaitabel heb ik geen ervaring. Mocht je mij hiermee in detail verder kunnen helpen, wordt dat zeker geapprecieerd :)

Dat is inderdaad exact wat ik nodig heb Johan, alvast bedankt.
Mag ik ook vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen zodat ik dit weet voor de toekomst?

Kan jij me ook verder helpen om van daaruit de unieke waarden en bijhorende totaal in de overview tab te krijgen?

Je hebt mijn reaktie in #2 niet goed gelezen.

Ja ik ben aan de slag gegaan met het bestand van Johan waarin alles in 1 tabblad staat, ik vermoed echter dat er nog ergens iets fout zit want het totaal in dat tabblad komt niet overeen met het totaal van alle kosten.

Update: ik heb het gevonden
er stond nog een foute link met de maand mei en oktober zat niet in de query van het algemene tabblad
bedankt :)

vanaf hier lukt het wel met een draaitabel vermoed ik

Laatst bewerkt:
Hier is een nieuwe.
Kijk op YouTube naar query samenvoegen of zoiets.
Je selecteert de gegevens als het nog geen tabel is, gegevens van tabel of bereik op tab gegevens, dan opent PQ en als je hem opslaat dan moet je kiezen, sluiten en laden naar. kies dan alleen verbinding maken.
Ja kunt in PQ ook dingen aanpassen en wijzigen maar daar moet je maar even mee stoeien.
Tenminste zo doe ik het.

Bijlagen

Bedankt @jverkerk, het is prachtiger en prachtiger :)
ik zie dat de opmaak nog verschilt voor enkele tabs en dat mei er dubbel tussenstaat, gezien ik nergens durf aankomen:p (omdat ik niet weet hoe je die opmaak aanpast) wil ik vragen:
wil je dat nog fixen aub dan gebruik ik dat laatste document als finaal werkdocument :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan