Creative sound card

Status
Niet open voor verdere reacties.

erwin71239

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2008
Hallo ik heb een Creative sound blaster audigy geluids kaart. Maar als ik me surround wil testen neemt die alleen me rechter en me linker boxs. Hoewel ze het allemaal doen. Ik heb het met 3 verschillende 5.1 setjes geprobeert. Allemaal het zelfde probleem. Wat zou hier loos mee kunnen zijn.

Groetjes,

Erwin

Het ligt dan ook niet aan de geluidskaart of aan een 5.1 setje.

Je krijgt alleen surround geluid als je een film of game speelt waar surround geluid in zit. In een MP3 zit dat niet, daar zit alleen stereo in; links en rechts. Dus zul je de andere speakers ook niet horen. Wel bij films, dat kunnen originele DVD's zijn, of geripte films waarbij ze het surround geluid hebben laten staan. In de naam zie je dan vaak DD5.1 of AC3 staan.

Dan heb je nog een player nodig die surround geluid kan weergeven. Dat kan standaard met de VLC player (gratis). Met andere players zoals WMP heb je een extra stukje software nodig, een codec. Die zit in een 'codecpack' (ook gratis).

Bij een aantal geluidskaarten zit in de software een 'speakerfill' functie. Dat is geen surround, maar als je die functie hebt, gaan wel alle speakers het samen doen. Ik dacht niet dat Creative Audigy dat heeft..

Laatst bewerkt:
Heb je dat getest met de bijgeleverde software.
Hier zit een testfunctie ingebouwd om te testen of alle speakers het doen.
Zo weet je of je de set in elk geval goed hebt aangesloten.
Verder je geluidsinstellingen op 5.1 zetten.
En idd het werkt alleen als de audio ook 5.1 is.

Het ligt niet aan me setje, want bij me andere deed die het ook niet. Ik heb hem getest met de windows confurgeren nogwat bij geluid. Daar geeft die alleen me linker en me rechter aan voor de rest hoor ik nergens geluid uit komen.

Gr Erwin

Vraag verplaatst naar sectie "Hardware / Geluidskaarten".

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan