Creative Soundblaster Recon3d pcie spdif out.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jetophalanx

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2011
Hallo, Helpmij.nl forum leden!:D

Ik heb een klein probleempje dat ik opgelost zou willen hebben,

Hier is het als volgt:
Ik heb een sharkoon x-tatic digital 5.1 headset en een Creative Soundblaster Recon3d soundcard.
Als ik probeer om de sharkoon x-tatic digital aan te sluiten op de recon3d (met spdif out) dan
1. Komt er veel gekraak in de sound
2. als ik dolby digital live selecteer in de sound control panel van de recon 3d dan staat er dat ik speakers moet instellen als default playback device maar als ik dat doe hoor ik geen geluid.

Hierbij gaat het lampje dolby digital ook niet branden op de sound control unit (SCU) v.de sharkoon x-tatic digital.

Ik heb nu de sharkoon x-tatic digtal aangesloten met analog maar hierbij kan ik de SCU niet gebruiken.

Dus mijn vraag luidt kan ik de sharkoon x-tatic gebruiken met spdif out op de recon3d en kan ik dan full surround sound krijgen en dolby digital live?

MVG, Jeroen
P.S. Ik geloof dat het allemaal een beetje onduidelijk is maar zeg dat dan gerust.

Hallo Jeroen,

Bij een geluidskaart van Creative Labs zit meestal ook nog de software waarmee je de geuidskaart kunt instellen.
In die control panel van de Creative geluidskaart zie je bij encoder dan Dolby Digital Live staan die je moet aanvinken, nu zou het lampje van de headset ook moeten gaan branden.
Om het geluid van een stereo bron zoals b.v van een mp3 muziek bestand op te mixen naar een 5.1 suround geluid heb waarschijnlijk ook nog CMSS-3D nodig.

Succes

Het is nu gelukt, het lampje van dolby digital is aan alleen nu heb ik het probleem dat ik constante poppig noises/ crackling noises hoor, zonder dolby digital live is dat minder. Met analog heb ik dit overigens niet.

Hallo Jeroen,

Eigenlijk verwachte ik dat ook wel van het geluid.
Je had ook al vermeld dat als je de (toslink) kabel op de spdif uitgang had aangesloten er veel gekraak in het geluid is.

In de contol panel van je geluidskaart heb je bij de instelling van de speakers de optie om Digital Output Only te kiezen die je moet aan te vinken.
Dit moet ook met windows gebeuren en dat kun je doen door Synchronize with Control Panel aan te vinken.

Alleen is me nog niet helemaal duidelijk of je de speakers daar dan ook op 5.1 moet instellen, dus niet op head phones.
Dat moet je even uit testen.

Als extra toevoeging bedoeld.
Door Digital Output Only te selcteren wordt alle audio in de richting van een digitale uitgang gestuurd.
De Dolby Digital Live encoder van de geluidskaart is nodig omdat je een geluid van meerdere kanalen (5.1) over 1 enkele toslink kabel verstuurd.
Het geluid signaal moet eerst door de Dolby Digital Live Encoder worden voorbereid en ingepakt om daarna verstuurd te kunnen worden via één enkele toslink kabel naar de Dolby Digital Live Decoder van de headset.

Succes

Bij mij staat er geen optie voor dolby digital output only, ik heb dit gedaan : http://gyazo.com/0451622543605036f0ce720eab9a4fd9.
Wel weet ik als ik het volume van de headset laag zet en het volume van de computer hoog zet dan is het bijna weg maar dan hoor ik het nog een klein beetje.
Dit bedoel ik: http://www.gamegear.be/images/sharkoon_x_tatic_headset_4.jpg (hier kan je het volume van de headset aanpassen)
http://gyazo.com/c9f49a19d31757f987edcfa834ceab9c (volume van de computerinstellingen)
De speakers staan dan automatisch op 5.1 dolby digital (er gaat dan een lampje branden)

Sorry ik ben er iets belangrijks bij te zetten: Ik hoor het gekraak als er geen gelid is als er wel geluid is is het meestal weg. Als ik mijn headset op het hoogste volume zet dan is het gekraak er heel erg, ik heb het nu op het laagste staan. Kan jij mij nog verder helpen?
Mvg Jeroen.

Laatst bewerkt:
Hoi Jeroen,

Maar natuurlijk kan ik je nog verder helpen dan tot alles goed werkt.;) :)

Het ging om de Digital Output en niet om de Dolby Digital.
Bijvoorbeeld de optie van de luidsprekers is een analoge uitgang en de opie van SPDIF is een digitale uitgang.
En zou dus het geluid van de luidsprekers naar de SPDIF uitgang moeten worden gestuurd.
Maar begin nu ik dat scherm van trustudio gezien heb het idee te krijgen dat het ook wel eens al van zichzelf zo wordt ingesteld.

Goed ga eerst naar het geluid configuratie scherm van windows en kies de luidsprekers en daarna klik je op configureren.
Daar stel je de 5.1 luidsprekers opstelling in.

En dan in het control panel van de geluidskaart bij THX trustudio pro vink je de optie Surround aan.

Laat even weten hoe geluid dan is.
Er mag geen enkel gekraak of wat voor storing dan ook door het geluid heen zitten, want daarvoor heb je nou natuurlijk geen leuk setje voor het geluid gekocht.

Groetjes.

Ik had het al zo ingesteld zoals je zei. Het gekraak hoor ik heel erg als er geen geluid is, maar zoals ik al zei het is echt heeeeeeeeeel lichtjes (hoor ik het gekraak) als ik de speakers van de headset lager zet en in windows zelf hoger. Maar als ik de speakers heel hoog zet op mijn headset hoor ik background noise super veel gekraak en piepjes, dit hoor ik dan nauwelijks als ik bijvoorbeeld wat muziek op zet of een youtube filmpje kijk of een game speel. Ik heb de speakers dus nu heel laag staan. Het gekraak is bijna weg maar het is er nog steeds alleen als er geen geluid is. :( Ik vind het zelf allemaal heel ingewikkeld (ben best wel redelijk in pc's maar niet in de sound). Erg bedankt met je hulp maar ik wil eigenlijk dat het helemaal weg is. Ik hoorde het gekraak met mijn onboard sound ook maar ik hoorde alleen het gekraak bij het begin als ik muziek opzet of als er geluid komt en ik hoorde het ook als het weg ging, dat was maar een klein gekraak wat maar 1 sec duurde. Ik heb datzelfde probleem als ik dolby digital live encoding uit doe, maar als ik het aan doe dan hoor ik constant gekraak (wat ik al eerder gezegd heb, alleen als er geen geluid is) en ik hoor dan ook aan het begin en einde van een geluid(je).
Ik heb omdat ik geen dolby digital live encoding deze sound card gekocht en ben dus nu best wel teleurgesteld, Nu begin ik me toch nu wel af te vragen is dit mijn headset, optical cable of soundcard?
Ik bedank je zeer voor je hulp :D. Als je niks meer weet toch bedankt, Super!

Mvg, Jeroen

Laatst bewerkt:
Hoi Jeroen,

We zijn het met elkaar eens dat er geen enkel gekraak of wat voor storing dan ook door het geluid heen mag zitten.
Daar wordt je stapel lijp van, en je heb het wel in gaten dat het gekraak met een digitale overdracht ook nog eens een stuk duidelijker wordt.
En je ziet ook al aan je zelf dat je daardoor over alles en nog wat gaat zitten twijfelen.

Je zegt, ik vind het zelf allemaal heel ingewikkeld (ben best wel redelijk in pc's maar niet in de sound) zoiets kan gebeuren als er te veel op je af komt en wat je dan altijd moet proberen is zoveel mogelijk terug te gaan naar de basis of de oorsprong van iets.
Nou kan ik dat makelijk zeggen ben immers geboren met een aantal vaardigheden of om maar meteen goed te zeggen, reserve engineering means it's the art of analyzing.
Het gaat er nu natuurlijk ook om de informatie die je bij elkaar kunt brengen over dat gebeuren van het gekraak en dat doe best goed hoor want hierdoor, Ik hoorde het gekraak met mijn onboard sound ook.
Valt onder andere de creative geluidskaart af en al andere wat je toen niet had of gebruikte ook weg en wordt het wat minder ingewikkeld en maak je het voor je zelf een stuk makelijker.

We moeten dus eerst even naar die onboard sound gaan kijken, tja wat zou daar mee aan de hand kunnen zijn hij moet in ieder geval helemaal worden uit gezet en doe je als eerste in de BIOS.
Kijk dat eens goed na en zorg er voor dat ook alles wat met het geluid te maken heeft daar ook echt uit staat.

Succes en laat het maar weer horen. :thumb:

Hallo,

Ik had al de HDa controller uitgezet in de BIOS, ik kon ook ergens kiezen tussen ac97 of HD audio ik heb die laten staan op HD audio, nu krijg ik bij de control panel geen onboard sound uitgangen te zien, dit is dus goed maar ik hoor het nog steeds :( Owja bedankt voor je tip dat ik niet zo snel moet opgeven :P haha
MVG, Jeroen

Laatst bewerkt:
Hallo Jeroen,

Sorry had niet de tijd om eerder te posten.
Meestal heb je ook de mogelijkheid om in de BIOS de onboard audio op disable te zetten.
Zo het nu staat zal de onboard audio actief zijn, bij mijn BIOS staat er als ik het goed heb nog een regel er boven waarmee ik de onboard audio kon uitzetten.
Het is wel belangrijk dat het wordt uitgezet.

Als je een computer helemaal terug brengt naar dat gene wat hij doet en waardoor alles werkt kan en doet een computer maar 2 dingen.
Hij kan omgaan met een 0 en een 1 en dat is wat hij doet.
Iedere techniek programeertaal software programma's is gemaakt uit hoe die 0 en 1 achter elkaar wordt gezet en wordt gerangschikt.
Hoe vaak een 0 of 1 gebruikt wordt is onbeperkt je kunt er altijd weer een 0 of 1 aan toevoegen.
Wat natuurlijk ook betekent dat de techniek met de computer onbegrens is.

Een computer kan van zich zelf dan ook helemaal geen geluid geven dat is iets wat ze er aan toe hebben gevoegd.
Zoals b.v op het moederbord erbij zetten maar het kan ook via een PCI slot erbij worden gezet.
Gebruik je ze alle twee er voor om audio toe te voegen dan heb je 2 verschillende apparaten die het zelfde willen doen en los staan van de computer want die heeft het voor zich zelf niet nodig.
De computer werkt nog wel gewoon maar die 2 audio apparaten gaan waarschijnlijk elkaar wat dwars zitten.

Met systeem informatie onder hardware bronnen kun je dan bij conflicten/delen dat ze b.v de zelfde IRQ gaan gebruiken.
En daar heeft het ook wel wat van weg omdat daardoor de bandbreede die anders voor zich zelf hadden beperkt kan worden en dat hoor je als storing door het geluid.

Dus loop eerst de BIOS goed na.
Met als je de geluidskaart op een PCI slot zou hebben staan kun eventueel wel een ander PCI slot gaan nemen om zo een andere IRQ toegewezen te krijgen maar dat zal weinig zin hebben als er nog een onboard audio actief is.

Groetjes.

Dat is niet goed in die BIOS, maar om daar van helemaal zeker te zijn kun je me meschien nog wat daar over vertellen zoals wat daar nog meer bij staat, of het merk en type moederbord en/of computer.

Het is meschien wat makelijker als je daarvoor bij conflicten/delen kijkt maar je zal het al wel gezien hebben wat er bij IRQ 17 staat.
Maar even voor de duidlijkheid HD-audio is de afkorting van high-definition audio.

Als dat echt niet in de BIOS kan worden uitgezet dan zou je nog kunnen proberen om in windows bij het apparaten beheer de onboard audio niet meer te laten gebruiken maar dat is dus niet de juiste manier.

Dat heb je dan goed gelezen en die moet je ook hebben dus zet hem maar op disabled.
HDA controller staat ook voor High Definition Audio controller.

Daar ging ik ergens ook van uit je had dan ook gezegd, Ik hoorde het gekraak met mijn onboard sound ook.
Het moet gewoon zeker zijn dat onboard uit staat want wat er ook gebeurd is dat onboard wel eens eerder actief zal zijn dan wat er op een pci slot staat.
Daarbij heb je nog iets en dat is dat de pci sloten gedeeld worden.

Dus nu kun je gaan proberen om de geluidskaart in een ander pci slot te gaan zetten.
Als je daarna de computer weer opstart dan worden er ook meteen de irq's toegewezen die nu een ander nummer zal hebben.
Windows zal dan ook waarschijnlijk de driver voor de geluidskaart opnieuw gaan installeren maar dat stelt niet veel voor.
En daarna moet dus even het geluid gaan testen en als er dan nog steeds is weer een ander pci slot nemen.

Tja dat is even mee aan de gang gaan maar goed je moet dat wel even weten, het zelfde heb je b.v ook met televisie-kaarten.

Jeroen je moet wel bij conflicten/delen gaan kijken want daar gaat het om en niet om een lijst met wat er bij een irq nummer staat.
En nu heb je hem bij je videokaart staan en dat gaat zeker niet goed, het zou mooi zijn als de geluidskaart met niemand hoef te delen maar het delen op zich hoef ook niet altijd voor een conflict te zorgen.

Nu heb zo'n Firewire en zelf gebruik ik dat nooit dus ik zet hem ook uit in bios want alles wat je niet nodig heb en dan ook niet laat opstarten maakt je computer sneller en stabieler waardoor de andere hardware dan ook beter hun werk kunnen doen.
Dus als jij die Firewire (via 1394) niet nodig heb en je zet hem uit in de bios en het lukt je om de geluidskaart op irq 18 te krijgen zit je goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan